140958

۹۰ درصد از قطعات ایرالکو بومی سازی شده است

دنیای معدن - با راه اندازی واحد تحقیقات در ایرالکو هم اکنون فقط به میزان ۱۰ درصد در زمینه قطعات به خارج از کشور وابستگی داریم . علی بهشتی معاون بازرگانی ایرالکو با بیان اینکه در نیمه نخست امسال در زمینه تولید و فروش نسبت به سال گذشته بازار خوبی داشتیم ، عنوان کرد : امیدواریم در شش ماه دوم سال نیز در فروش از بازار خوبی برخوردار باشیم و با استمرار این شرایط ، سود خوبی برای سهامداران ایجاد کنیم .

۹۰ درصد از قطعات ایرالکو بومی سازی شده است گروه بنگاه ها زهرا مسافر : با راه اندازی واحد تحقیقات در ایرالکو هم اکنون فقط به میزان ۱۰ درصد در زمینه قطعات به خارج از کشور وابستگی داریم. علی بهشتی معاون بازرگانی ایرالکو با بیان اینکه در نیمه نخست امسال در زمینه تولید و فروش نسبت به سال گذشته بازار خوبی داشتیم ، عنوان کرد : امیدواریم در شش ماه دوم سال نیز در فروش از بازار خوبی برخوردار باشیم و با استمرار این شرایط ، سود خوبی برای سهامداران ایجاد کنیم. به گفته وی ، با توجه به شرایط تحریم و فشار روزافزون آن در زمینه نقل وانتقال پول و حوزه صادرات ، مشتریان ما با کاهش مواجه شدند و این عوامل محدودیت های ویژه ای در زمینه فروش ما ایجاد کرد.


معاون بازرگانی ایرالکو تاکید کرد : به دلیل رکود در صنعت ساختمان و خودرو که عمده مصرف فلزات در این بخش ها است ، در بازار داخل در تامین ریال با مشکل روبه رو هستیم. وی با اشاره به اینکه برای تامین مواد اولیه به بازارهای جهانی وابستگی زیادی داریم ، تصریح کرد : از این رو چه در بازار داخل و چه بازار صادراتی باید بتوانیم نسبت به تامین نقدینگی تلاش کنیم زیرا به دلیل تامین مواد اولیه گران از حاشیه سود زیادی برخوردار نیستیم و این امر موجب شد ازلحاظ رقابت در بخش نقدینگی از وضعیت مطلوبی نسبت به رقبای خارجی برخوردار نباشیم. بهشتی در مورد تامین مواد اولیه خاطرنشان کرد : در داخل کشور فقط آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده مواد اولیه تنها یک چهارم نیاز ایرالکو را تامین می کند و مابقی را باید از بازارهای جهانی وارد کنیم.


وی با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه قراردادهای لازم منعقد شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد ، تاکید کرد : تنها دغدغه ما نقل وانتقال پول و تامین نقدینگی است. معاون بازرگانی ایرالکو تصریح کرد : به رغم تمام تمهیدات لازم برای تامین مواد اولیه از جمله قراردادهای بسیار خوب؛ به دلیل تاخیر در ارسال کشتی به سمت ایران ، تاخیر در تامین مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی این صنعت محسوب می شود. وی با اشاره به مشکلات دو سال اخیر در حوزه آلومینیوم ، گفت : اما هر دفعه با ارائه راه حل های اساسی برای رفع موانع پیش رو ، پیشرفت به جلو داشتیم.


بهشتی در مورد طرح های توسعه ای در شرکت ایرالکو تصریح کرد : این شرکت در زمینه تامین مواد اولیه شرکت از برنامه های خوبی برخوردار است و با ایجاد زیرساخت های لازم در برخی از اقلامی که تاکنون خریداری می کردیم ، خودکفا خواهیم شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرالکو برنامه احداث خط تولید آلومینا دارد ، گفت : افزایش تولید آلومینا دربرنامه ها و سیاست های کلی کشور قرار دارد که با تحقق آن کل کشور از واردات آلومینا بی نیاز خواهد شد. معاون بازرگانی ایرالکو گفـت : ایرالکو برای راه اندازی کارخانه تولید آند به شدت پیگیر است و امیدواریم تا سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم ، در حوزه سایر مواد اولیه نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.
به گفته وی ، خوشبختانه مواد اولیه آند از جمله قیر در ایران تولید می شود. در مورد کک نیز در ایران قابلیت تولید وجود دارد ، زیرا در زمره بزرگ ترین تولیدکننده های نفت دنیا هستیم. بهشتی نیاز ایرالکو به مواد اولیه را سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار در ماه و ۲۴۰ میلیون دلار در سال اعلام و خاطرنشان کرد : نیاز سالانه شرکت به آلومینا حدود ۴۰۰ هزار تن است که حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تن از طریق آلومینای جاجرم تامین و مابقی نیز از طریق واردات تامین می شود. وی در مورد بومی سازی در ایرالکو افزود : واحد تحقیقات ما عمدتا قطعات وارداتی را داخلی سازی کرده است ، از این رو میزان تامین قطعات ما از خارج از کشور بسیار اندک است و فقط حدود ۱۰ درصد در این زمینه به خارج از کشور وابستگی داریم.


معاون بازرگانی ایرالکو در مورد کاهش ارزبری ناشی از بومی سازی قطعات گفت : تولید قطعاتی که در داخل تولید می شود به منزله کاهش ارز نیست ، اما ریسک ما در تامین قطعات مورد نیاز کاهش یافته است. وی در مورد افزایش قیمت مواد اولیه در داخل کشور افزود : تاکنون آلومینای جاجرم سه الحاقیه به قرارداد فروش خود اضافه کرده است.


بهشتی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تولید تصریح کرد : افزایش قیمت حامل های انرژی همیشه علاوه بر تاثیر مستقیم از تاثیر روانی نیز برخوردار است و همواره تاثیرات روانی بیشتر از تاثیرات مستقیم است. وی در مورد صادرات ایرالکو تاکید کرد : صادرات شرکت به طور عمده به صورت تهاتر است ، امسال میزان صادرات ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته زیرا بخشی از صادرات را به بازار داخل عرضه و در قالب خرید مواد اولیه در تهاتر با شرکت هایی از جمله مس و روی صورت گرفت. معاون بازرگانی ایرالکو با اشاره به اینکه با کمک به فروش صادراتی مس و روی ، ارز صادراتی حاصل کردیم ، تصریح کرد : اما با چالش تامین ریال مواجه شدیم زیرا بازار داخل به دلیل کاهش تقاضا از شرایط خوبی برخوردار نیست.


وی در مورد صادرات مستقیم ایرالکو خاطرنشان کرد : امسال به دلیل ادامه کاهش تولید المهدی ، عرضه های ما به طور عمده در بازار داخل صورت گرفت. البته برای تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه ، حدود ۲۰ هزار تن صادرات داشتیم که کمتر از سال قبل بود. بهشتی با بیان اینکه مشکل محدودیت فروش و سهمیه بندی در بورس کالا به دلیل عرضه و تقاضا در بازار برطرف شده است ، گفت : به دلیل اینکه این محدودیت ها با تاخیر برداشته شد ما متضرر شدیم زیرا بخشی از تولیدات ما انبار شد و به فروش نرسید.


وی نبود محرک های بازار را از مشکلات عمده بازار فلزات از جمله آلومینیوم برشمرد و افزود : ایجاد محرک در بازار بر عهده دولت است و باید برای ایجاد تقاضا محرک ایجاد کنند زیرا در بازار بین المللی به دلیل وجود پاره ای از عوامل از جمله تحریم نمی توان فعالیت کرد البته می توان تحریم ها را دور زد اما هزینه دارد. معاون بازرگانی ایرالکو تاکید کرد : دولت برای ایجاد محرک در بازار در زمان تحریم باید با ایجاد راهکارهای اساسی از جمله ارائه تسهیلات ، صنعت ساخت وساز مسکن و خودرو را در کشور رونق دهد زیرا هم اکنون صنعت خودرو فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کند.


وی با بیان اینکه تقاضا برای خودرو در بازار وجود دارد ، تصریح کرد : دولت با حمایت از خودروسازان می تواند موجب تولیدات به روز دنیا در این بخش شود زیرا حدود ۵ درصد مصرف آلومینیوم در صنعت خودروی مدرن است. بهشتی در مورد برنامه ایرالکو برای بازارهای صادراتی شرکت در کشورهای اطراف از جمله عراق و سوریه گفت : در این حوزه نیاز به حمایت دولت داریم زیرا در صورت عدم امنیت ترجیح می دهیم تولیدات را در داخل کشور نگه داریم.


البته به دلیل اینکه تولیدکننده شمش هستیم صادرات به عراق و سوریه نداریم اما صنایع پایین دستی ما می توانند در این بازارها نقش موثری داشته باشند. ترین های بورس ترین های فرابورس اخبار مجامع صنایع بورسی شرکت های بورسی بازار نفت بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی ها بورس کالا شاخص های بورس تحلیل بورس این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند کلمات کلیدی : افزایش قیمت بورس کالا خودروسازان سوریه معاون.

دیدگاهتان را بنویسید