140922

منطقه ویژه خلیج فارس به پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری کالا مجهز است

دنیای معدن -مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس گفت: برای تسهیل درامر جابه‌جایی کالا دراستان اسکله این منطقه به سیستم تخلیه و بارگیری مکانیزه مجهز است.

به گزارش دنیای معدن، حسن خلج‌تهرانی روز یکشنبه در حاشیه سفر یک روزه وزیر صمت به بندرعباس افزود: با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیاردریالی بخش خصوصی، بزرگترین پایانه مکانیزه مواد معدنی کشور در هرمزگان احداث شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ قرار است ایران به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد، پایانه جدید با فراهم کردن ظرفیت ۵۰ میلیون تنی (معادل نیمی از ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری انواع کالا)، عملیات واردات مواد اولیه کارخانجات داخلی به ویژه در صنعت فولاد و صادرات مواد معدنی تولیدی معادن کشور را پشتیبانی خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس اظهار کرد: اسکله تخلیه و بارگیری کالا به نوعی بزرگترین ترمینال پیشرفته مواد معدنی در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود.

خلج تهرانی خاطرنشان کرد: این پایانه در بندرعباس به وسعت ۱۸۰ هکتار در سه مرحله و ضلع غربی اسکله شهید رجایی ساخته شده که از طریق آن مواد معدنی به روش نوار نقاله و کمترین آلودگی متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار برای افزون بر ٥٠٤ نفر نیروی انسانی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل مکانیزه بودن این پایانه از جمله مزایای طرح است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس تصریح کرد: ایجاد شرایط جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها برای احداث واحدهای صنعتی و معدنی صنایع انرژی بر و فرآوری مواد معدنی، همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت های شغلی، افزایش و توسعه فناوری‌های مدرن حوزه تولید، مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی از اهداف این منطقه است.

معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در راستای بازدید از قسمت‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس به بندرعباس سفر کرد.

خداداد غریب‌پور صبح امروز در سفر به بندرعباس مورد استقبال حسن خلج طهرانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان قرار گرفت.

رییس هیات عامل ایمیدرو طی سفر یک روزه، بازدید از بخش‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس شامل، تنها اسکله مکانیزه تخلیه و بارگیری ایران، فولادکاوه، صبافولاد، گندله سازی مادکوش، نیروگاه و خط انتقال گاز را در برنامه خود دارد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در راستای رفع نیاز کشور به محصولات و فراورده‌های معدنی و با تاکید بر بهینه سازی نظام اقتصادی کشور در بخش معادن و صنایع وابسته، همچنین اعمال نظارت بر استفاده از ذخایر معدنی و بهره برداری موثر از آنها به موجب ماده ۶ قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب ۶ دی ماه ۷۹ مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

از جمله استراتژیهای کلان ایمیدرو می‌توان به توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی دارای مزیت رقابتی در مناطق کمتر توسعه یافته، رشد سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای زنجیره معدن و صنایع معدنی دارای فناوری نوین و پرریسک، توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی برون مرزی با هدف تکمیل زنجیره ارزش و ارتقا، بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در کیلومتر ۱۳ بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس قرار گرفته است که در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۷۶ با نام منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات، بر اساس مصوبه هیت وزیران تاسیس شد.

این منطقه با وسعت تقریبی ۵هزار هکتار در ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم که ۲هزارهکتار آن عملیاتی و شرکت‌های سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره‌برداری طرح های مورد نظر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید