140890

ریشه التهاب قیمتی در بازار فولاد

دنیای معدن -محمدحسین بابالو : جرقه‌های دلاری کافی برای تحریک بازار فولاد وجود دارد؛ آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی به صعود خود ادامه می‌دهند. فعالان بازار هم تمایل چندانی به فروش ندارند اگرچه تقاضای واقعی در بازار کمرنگ ارزیابی می‌شود.

حجم عرضه‌های بورس‌کالا نیز افزایشی است و می‌تواند به تغذیه بازار داخلی کمک کند. البته تا زمانی که ذهنیت اهالی بازار از روند صعودی قیمت‌ها به هر دلیل حکایت کند، نمی‌توان حرفی از روند کاهش قیمت‌ها به میان آورد هرچقدر هم که داده‌های بنیادین موجود از عدم رشد قیمت‌ها حکایت داشته باشد. در هر حال رشد قیمت دلار آزاد به معنی محرک جدیدی برای افزایش جذابیت صادرات به کشورهای منطقه است و همین مطلب می‌تواند بازار فولاد را در فاز روانی و اندکی در فاز فنی آن با حمایت روبه‌رو سازد.

پله‌های رشد نرخ اخیر را باید مهم ارزیابی کرد زیرا همین افزایش گام‌به‌گام نرخ، سرعت‌گیرهای جدیدی را در برابر افت قیمت‌ها ایجاد خواهد کرد؛ گویی کاهش نرخ در بازار جای خود را به ثبات قیمت‌ها داده است. ورود نقدینگی به بازار فولاد هنوز هم ادامه دارد و جو روانی رشد قیمت‌ها حتی اجازه تحلیل داده‌های موجود را هم نمی‌دهد ولی این روند افزایشی چگونه آغاز شد و چگونه به تعادل خواهد رسید آن هم در شرایطی که همه چیز در بازارهای کالایی، در نهایت به بورس‌کالای ایران بازمی‌گردد. بهای شمش فولادی در بورس‌کالا در هفته‌های اخیر از یک رشد نرخ محسوس برخوردار شده است؛ آن هم در شرایطی که رشد عرضه‌های روزها و هفته‌های اخیر نتوانست از شتاب رشد قیمت‌ها بکاهد اگرچه این روند شاید تغییر کند. همان‌گونه که در نمودار قیمت شمش مشخص است، بهای این کالا از ابتدای آبان‌ماه بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم بوده که در روزهای اخیر به بالای ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است که از یک رشد نسبی نزدیک به ۱۲ درصدی حکایت دارد. این رخداد را باید مهم‌ترین سیگنال رسمی در بازار فولاد به‌شمار آورد که رشد قیمت‌ها را به‌صورت واقعی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر همین رشد نرخ در بورس‌کالا به معنی تزریق یک سیگنال قطعی به بازار داخلی بوده است و در نهایت بازار آزاد از سیگنال افزایش قیمت بورس‌کالا تاثیر مستقیم پذیرفت. در گزارش‌های پیشین به این واقعیت‌ها به وضوح اشاره کردیم اگرچه اتفاق خاصی در بورس‌کالا نیفتاد و تنها شاهد رشد عرضه‌ها در روزهای اخیر همراه با التهاب نرخ در کنار بازی‌کردن با زمان تایید معاملات در اوایل هفته جاری و هفته گذشته بودیم. اینکه رشد عرضه‌ها بتواند از شتاب رشد نرخ بکاهد یک رویکرد منطقی به‌شمار می‌رود یعنی با رشد عرضه، برتری تقاضا بر عرضه‌ها محدود شده و بازار آرام‌تری را در بورس‌کالا شاهد خواهیم بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با رشد قیمت‌ها در بورس و بازار، جذابیت فروش واحدهای فولادی هم تقویت می‌شود یعنی خود عرضه‌کننده تمایل بیشتری به عرضه در بورس‌کالا خواهد داشت آن‌هم در شرایطی که رقابت خریداران، موجب شده تا یک نرخ جذاب‌تر را برای کارخانه‌های بزرگ تولیدی رقم بزند.

این روند عمومی به معنی استفاده حداکثری عرضه‌کننده از قیمت‌های بالای موجود است که بیش از همه به افزایش موجودی انبارها برای محصولات نهایی در بازار داخلی منتهی خواهد شد. در هر حال سیگنال قیمت شمش در بورس‌کالا را می‌توان یک داده مقطعی و اثرگذار بر بازار مصنوعات فولادی ساختمانی به‌شمار آورد و همان‌گونه که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره کردیم سیگنال بورس به بازار در مسیر رشد قیمت‌ها یک داده قطعی بوده است. البته تمامی موارد فوق نیاز به موشکافی دقیق‌تری دارد. آغاز رشد قیمت‌ها را باید از آبان‌ماه به‌شمار آورد آن‌هم در شرایطی که روزهای ابتدایی رشد نرخ به افزایش قیمت‌ها پرداخته بودیم ولی از سمت بدنه مدیریتی بورس‌کالا چندان موردتوجه قرار نگرفت. آبان‌ماه اتفاقات مهمی در بورس‌کالا رخ داد که مورد کم‌توجهی قرار گرفت و شاید نطفه اصلی رشد قیمت‌ها در همین زمان بسته شد اگرچه رشد قیمت‌های جهانی یا افزایش قیمت دلار آزاد را هم باید در این خصوص در نظر گرفت ولی رخدادهای بورس‌کالا به نظر اهمیت بیشتری دارد.

حجم عرضه شمش در شهریور و مهرماه در بورس‌کالا رقمی نزدیک به ۱۹۰ هزار تن بود که حجم معاملات نیز چیزی شبیه به همین ارقام است. اما در آبان‌ماه یا همان استارت رشد قیمت‌ها در بورس و بازار، شاهد هستیم که حجم عرضه‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن کاهش داشته است آن‌هم در شرایطی که ۵ هزار تن از این عرضه‌ها به‌دلایل مختلف مورد معامله قرار نگرفت (شاید معامله تایید نشد) و در نهایت حجم دادوستد را با ۵/ ۱۷ هزار تن کاهش روبه‌رو ساخت. کاهش نسبی حجم معاملات در آبان‌ماه (رقمی نزدیک به ۱۰ درصد) را در شرایطی شاهد هستیم که رشد قیمت‌ها از ابتدای آبان‌ماه تا هفته قبل نزدیک به ۱۲ درصد برای همین محصول در بورس‌کالای ایران درج شده است که به احتمال قوی تصادفی نیست.

البته در برابر این سیگنال شاهد تلاش‌هایی برای رشد حجم عرضه‌ها در بورس‌کالا هستیم که عرضه‌کنندگان هم در قیمت‌های موجود که رکورد نسبی نرخ در چند ماه اخیر است، اقدام به عرضه حداکثری کرده‌اند که البته نتیجه تلاش‌های دستگاه‌های بسیاری محسوب می‌شود ولی واقعیت آن است که قیمت‌های موجود به‌شدت از سمت تولیدکنندگان اصلی جذاب به‌شمار می‌رود بنابراین برای فروش و رشد عرضه‌ها، خود دست به‌کار خواهند شد که نتیجه آن را در حجم عرضه‌ها و معاملات دو هفته اخیر شاهد هستیم. اگر همین حجم معاملات دو هفته گذشته، دو هفته دیگر هم در بورس‌کالا تجربه‌ شود حجم معاملات احتمالا رقمی بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار تن خواهد بود که در مقایسه با شهریور و مهرماه از یک رشد قابل‌توجه برخوردار می‌شود. به‌صورت دقیق‌تر در ابتدا به بهانه رشد قیمت دلار یا افزایش نرخ‌های جهانی، جذابیت جدیدی به بازار داخلی وارد شد، تقاضا برای محصولات نهایی افزایش یافت آن‌هم در شرایطی که تقاضای واقعی از سمت مصرف‌کننده نهایی رشد چندانی نداشته است ولی با مهاجرت نقدینگی به بازار داخلی شاهد هستیم که موجودی انبارها به قدری افزایش یافته که مشخص نیست این حجم قرار است چگونه و به چه کسی فروخته شود.

واحدهای تولیدی بزرگ هم به خوبی درحال فروش محصولات خود هستند و احتمالا باز هم با عرضه‌های گسترده در قیمت‌های فعلی برای روزهای آینده ادامه خواهد داشت. البته قیمت بالای شمش هم به معنی مقاومت جدی واحدهای تولیدی در صنایع نوردی است و در برابر افت قیمت‌ها موضع‌گیری جدی خواهند داشت. در این بین ادبیات نظارتی هم در بازار رایج شده است و واحدهای اصلی هم برای نشان‌دادن تبعیت خود از دستورات بالادستی، حجم عرضه‌های خود را به‌شدت افزایش می‌دهند و در قیمت‌های موجود تمام تلاش خود را برای فروش به‌کار می‌گیرند. اما باید در این بین یک سوال مطرح کرد. اگر رشد قیمت دلار متوقف شده و نرخ‌ها از قیمت‌های فعلی اندکی کاهش یابد یا رشد قیمت‌های جهانی متوقف شود، همان‌گونه که رشد قیمت سنگ‌آهن گویا متوقف شده است، دورنمای بازار فولاد چه خواهد شد و موجودی بالای انبارهای فعلی چه سرنوشتی را برای بازار فولاد رقم می‌زند.

چیزی که بیش از همه روشن است را باید در تلاش اهالی بازار برای حفظ سطوح قیمتی موجود به‌شمار آورد و اینکه انتظار کاهش نرخ جدی در بازار وجود ندارد ولی تمامی این موارد یک تاریخ مصرف مشخص خواهد داشت. شتاب رشد قیمت‌ها در بورس‌کالا گویا متوقف شده است. به‌صورت دقیق‌تر هم انتظار رشد عرضه‌ها در بورس‌کالا جدی است و هم احتمال رشد نرخ شاید کمرنگ شود بنابراین به‌زودی بازار باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد تا از افت قیمت‌ها جلوگیری کند. البته می‌توان یک احتمال دیگر را هم مطرح کرد؛ رشد قیمت دلار آزاد باز هم ادامه داشته و روند صعودی قیمت‌های جهانی باز هم تداوم یابد حتی به‌رغم عدم رشد قیمت سنگ‌آهن. این سناریو البته باید با فرض فعالیت‌های بیشتر نظارتی و رشد عرضه‌ها در بورس‌کالا مورد توجه قرار بگیرد اگرچه رشد قیمت‌ها چیزی است که ذهن‌ها را پر کرده است. روزهای پیچیده‌ای را شاهد هستیم که جو روانی به جای تحلیل داده‌ها درحال نقش‌آفرینی است بنابراین بهتر است بیش از همه چیز جریان قیمت دلار را تعقیب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید