140864

معدن نفلین سینیت کلیبر گنجینه ای نهفته در ارسباران

دنیای معدن - منطقه ارسباران با جنگل‌ها و طبیعت دیدنی‌اش شناخته می‌شود اما در کنار این طبیعت بکر، سرمایه‌ای نهفته در دل خاک‌های این منطقه به نام نفلین سینیت وجود دارد.

به گزارش دنیای معدن، نفلین سینیت به علت ارزش فوق العاده ای که در صنعت از جمله صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنی، کود شیمیایی دارد در بیشتر کشورهای دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است.
سنگ مزبور از یک طرف در کشورهایی که فاقد ذخایر غنی از بوکسیت هستند (شوروی، کره شمالی و …) به عنوان منبعی مهم جهت تولید آلومینا و از طرف دیگر در کشورهایی که از لحاظ منابع بوکسیت غنی بوده و یا بوکسیت ارزان در دسترس دارند (کشورهای غربی، آمریکا، کانادا) به دلیل فراوانی مقدار آلکالی در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد.

کانسار نفلین سینیت کلیبر بزرگترین توده نفلین دار اکتشاف شده در کشور محسوب می شود که با وسعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع در ۱۵ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد.

ذخیره اکتشاف شده در یک محدوده کوچک که مورد عملیات اکتشافی قرار گرفته است حدود ۷ میلیون تن می باشد ولی ذخیره احتمالی توده بیش از ۹۶ میلیون تن برآورد شده است.

کارخانه نفلین سینیت کلیبر هم با ظرفیت ۵۲ هزار تن کنسانتره در سال چهارمین کارخانه از نوع خود در جهان است که عملیات اجرایی آن د ر اسفمد ماه سال گذشته با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری سرمایه‌ گذاران چینی و ایرانی آغاز شد.
ظرفیت تولیدی کارخانه نفلین سینیت در نخستین فاز ۴۰ هزار تن خواهد بود و در سه فاز احداث می‌ شود و که با تکمیل سه فاز ظرفیت تولید به ۱۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

مدیر مجتمع نفلین سینیت کلیبر با اشاره به اینکه مجموعه نفلین سینیت شهرستان کلیبر از سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرده است و ظرفیت کنونی این مجتمع ۱۵ هزار تن است، گفت: با اجرای طرح توسعه ظرفیت این کارخانه ۱۵ هزار تنی به ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید.

علیرضا خوش مقام از تولید ۷ هزار و ۷۸۰ تن کنسانتره نفلین سینیت و فروش ۸ هزار و ۵۶ تن محصول در سال ۹۷ خبر داد و گفت: با افزایش تقاضا بایستی ظرفیت های جدیدی نیز ایجاد شوند تا بتوان پاسخگوی نیازها بود و ما در سال ۹۸ به دنبال ایجاد ظرفیت های جدیدی در مجتمع هستیم.

هر چند فعالان محیط زیست معتقدند کارخانه نفلین سینیت فعلی شهرستان کلیبر که در حالت خشک فعالیت دارد به نوعی برای محیط زیست آسیب‌هایی دارد ولی به گفته کارشناسان در کارخانه نفلین سینیت جدید که سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در آن مشارکت دارند به صورت تَر تولید خواهد داشت به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی هم روز گذشته پس از بازدید میدانی از محل معدن نفلین سینیت کلیبر در جلسه ای به منظور طرح پاره ای از مشکلات این واحد، گفت: برداشت ماده معدنی از معدن اتمام کار نیست و بهره بردار باید نسبت به ترمیم و احیای منطقه با بهره مندی از مکانیسم های روز دنیا نظیر درختکاری اقدام کند .

حبیب امین زاده افزود: در نگاه اول هرگونه عملیات معدنی ناگزیر از تخریب است ولی این پایان کار نیست و بهره بردار موظف به برنامه ریزی برای احیا و سازندگی مجدد در محل معدن است .

وی با اشاره به رعایت همه ضوابط قانونی از سوی بهره برداران معدنی اظهار داشت: حمایت از تولید تا آنجا ادامه دارد که مدیر یک واحد معدنی و یا صنعتی خود را مقید به رعایت همه قوانین جاری در حیطه موضوع سرمایه گذاری طرح بداند .

رئیس سازمان صمت استان با تاکید بر اصل رونق تولید و ایجاد اشتغال گفت: رعایت این اصل نباید منجر به غفلت از قانون شود .

وی با اعلام اینکه تا چند ماه آینده فاز دوم مجتمع نفلین سینیت کلیبر با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۵۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۵۰ نفر غیر مستقیم به بهره برداری خواهد رسید بر تامین مواد معدنی این مجتمع طبق ضوابط قانونی و رعایت اصول فنی معدنکاری تاکید کرد .

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار امیدواری به اینکه این فاز تا دهه مبارکه فجر امسال به بهره برداری برسد، گفت: این منطقه می تواند در آینده ای نه چندان دور به قطب معدنی کشور تبدیل شود.

قلی الله قلی زاده خاطرنشان کرد: کانسار نفلین سینیت کلیبر بزرگترین توده نفلین دار اکتشاف شده در کشور است.

به گزارش ایرنا ، عملیات اجرایی واحد جدید نفلین سینیت در منطقه یوزبند شهرستان کلیبر اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
مجموعه نفلین سینیت شهرستان کلیبر از سال ۱۳۸۳ افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

شهرستان کلیبر با جمعیت ۵۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید