140837

برنامه‌ریزی برای دستیابی ایران به رتبه هفتم تولید مس جهان

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ایران در تولید مس دارای رتبه هشتم جهان است که با توسعه اکتشافات به رتبه هفتم خواهیم رسید.

به گزارش دنیای معدن، اردشیر سعدمحمدی در خصوص صنعت مس، مشکلات و راهکارهای حل آن تصریح کرد: برنامه اکتشافی شرکت ملی مس به شکل جدی‌ ادامه دارد و ما در حین استخراج عملیات اکتشاف را هم انجام می‌دهیم.

وی افزود: ایران با تولید ۳۴.۵ میلیون تن مس محتوای خالص، رتبه هشتم جهان را داراست که با توسعه اکتشافات به رتبه هفتم می رسیم.

وی با اشاره به ذخایر بالای مس در کشور گفت: در سه منطقه سونگون، میدوک و سرچشمه ذخایر خوبی برای اکتشاف داریم. در حال حاضر ذخایر معدنی سونگون به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن افزایش یافته و ذخایر معدن مس میدوک نیز به بیش از 500 میلیون تن افزایش یافته است.

سعدمحمدی درباره کیفیت مس ایران توضیح داد: کیفیت مس ایران از انواع مس تولیدی در دنیا بهتر است و ما قادریم مس با کیفیت ۹۹.۹۹۹ پی‌پی‌ام را هم تولید کنیم که در صنایع‌های تک به کار می‌رود و مشتریان خاص خود را دارد.

وی افزود: تولید مس در کشور در سال جاری ۱۰ درصد بیش از سال گذشته و ۱۵ درصد بیشتر از برنامه ریزی قبلی بوده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید ذوب مس تا پایان سال ۹۸ به ۴۰۰ هزار تن ارتقا پیدا می‌کند که ۱۲۰ هزار تن آن در واحد خاتون آباد و ۲۸۰ هزار تن در واحد سرچشمه است. سال آینده هم ۱۰۰ هزار تن در سونگون ذوب مس خواهیم داشت که به ظرفیت ذوب مس کشور افزوده خواهد شد و به ۵۰۰ هزار تن می رسد.

سعدمحمدی تشریح کرد: در حال حاضر تمام ظرفیت مورد نیاز داخل را از طریق بورس کالا تامین و تفاوت عدم نیاز داخل را صادر می‌کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت مس در آینده افزود: در ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد خودرو‌های جهان الکتریکی خواهند شد که نیاز بیشتری به مس خواهند داشت.

وی با اشاره به جایگاه هفتم ایران در تولید مس گفت: ما در سال‌های گذشته ۲۲.۵ میلیون تن ذخیره مس خالص داشتیم که با اکتشافات جدید توانستیم جایگاه هشتم دنیا را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص در کشور داریم و ذخایر ما ۴.۱۵ درصد ذخایر جهان است که با روند اکتشافات امیدواریم به زودی به رتبه هفتم دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره داخلی سازی در صنعت مس توضیح داد: در بخش ساخت، بیشتر قطعات داخلی سازی شده است. از ۱۰۹۲ قطعه‌ای که در سال جاری برای داخلی سازی هدف گذاری شده ۳۹۰ قطعه را داخلی سازی کرده ایم و مابقی هم در مرحله مهندسی معکوس هستند.

وی تصریح کرد: در بخش های دیگر مثل کنسانتره هم با ایمیدرو و صنعتگران هماهنگ هستیم تا داخلی سازی صورت گیرد. در بخش تجهیزات خاص کوره‌های آجر نسوز هنوز در قسمت‌هایی وابسته هستیم، اما در بحث دانش ما چیزی کم نداریم و با برگزاری همایش‌ها و آموزش‌های مدام تلاش می‌کنیم دانش همکاران را به روز نگه داریم.

وی تاکید کرد: طی مدت یک ماه و نیم آینده ۴۵۰۰ میلیارد تومان طرح در حوزه مس افتتاح خواهد شد که با افتتاح این طرح ها ۲ میلیارد تن به ذخایر اضافه می شود.

سعد محمدی ادامه داد: استراتژی ما سرمایه گذاری برای تولید بیشتر کنسانتره است. در حال حاضر ۱۸۵ میلیون تن عملیات معدنی در کشور انجام می شود که ۵۱ میلیون تن ماده معدنی اکتشاف می شود.

وی افزود: ما می خواهیم عملیات معدنی را ارتقا دهیم تا در بخش کنسانتره و تولید مس در کشور ارتقاء یابیم و اشتغال‌زایی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید