140831

استان بوشهر در زمینه ذخایر مورد نیاز آلومینیوم وضعیت خوبی دارد

دنیای معدن -مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور گفت : استان بوشهر از لحاظ ذخیره بوکسیت که از مواد معدنی مورد نیاز صنعت آلومینیوم است ، وضعیت خوبی دارد .

به گزارش دنیای معدن، طهمورث یوسفی روز یکشنبه در نشست بررسی موضوع‎ های پیش نویس تفاهم نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود : این ستان از نظر زون های زمین شناسی در زون زاگرس قرار گرفته است که این حوزه رسوبی واحدهای سنگی کربناتی و مانع است. وی اضافه کرد : با توجه به اینکه در کشور کمبود آلومینیوم داریم قرار است در جنوب استان فارس کارخانه ای در این زمینه احداث و مواد معدنی آن از خارج تامین شود که با توجه به وجود ذخایر بوکسیت استان بوشهر باید مطالعات لازم انجام و میزان ذخیره آن مشخص شود تا گام بزرگی در زمینه تامین مواد اولیه کارخانه آلومینیوم استان فارس برداشته شود. یوسفی ادامه داد : استان بوشهر در بخش مصالح ساختمانی نیز دارای میزان ذخیره بالا و قابل توجه است و رتبه نخست کشور است.


وی گفت : موقعیت استراتژیک استان بوشهر بزرگترین مزیت آن است زیرا در بخش معدن فاصله و مسافت تعیین کننده نرخ معدن است. یوسفی اظهار داشت : موقعیت بوشهر برای صادرات مواد معدنی نیزمقرون به صرفه تر و دارای ارزش افزوده بیشتری است. وی بیان کرد : عناصر نادر خاکی جزو ذخایر استراتژیک و با ارزش افزوده بسیار زیاد و حجم اندک است و جهان اکنون به این سمت رفته است که ماده معدنی با حجم کم را در صنایع هوایی و فضایی استفاده کند و آن را به استخراج حجم زیادی آهن با ارزش افزوده کم ترجیح می دهد. یوسفی افزود : در این ارتباط اکنون پنج نقطه از بوشهر در حال اکتشافات زمین شناسی است.


ایران سرزمین پر مخاطره طبیعی است مدیرکل دفتر مخاطرات زمین شناسی ، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت : ایرانی کشوری پرمخاطره و جای جای آن مجموعه ای از انواع مخاطره های زمینی و جوی و یا ترکیبی از این ۲ است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. رضا شهبازی افزود : در این ارتباط بخش های مختلف کشور بر حسب اینکه جمعیت آنها تحت تاثیر چه نوع مخاطره هایی است ، تقسیم بندی می شود. وی بیان کرد : باید به این مخاطره ها توجه جدی شود زیرا این مهم ریسک ناشی از سرمایه گذاری را به حداقل می‎رساند.


شهبازی ادامه داد : باید هر نوع سرمایه گذاری با علم به وجود گسل‎های فعال انجام شود و به این پدیده و تاثیر آن توجه لازم صورت گیرد. وی گفت : در استان بوشهر موضوع آب و کیفیت آن بسیار مهم است زیرا بوشهر یکی از محدود استان‎های کشور دارای یکسری آلودگی طبیعی در ذخایر آبی است و این مهم باید مورد توجه واقع شود. شهبازی اظهار داشت : بوشهر استان ساحلی است و این مهم منفعت های زیادی دارد ، طوریکه تمامی چالش ها را می‎پوشاند.


وی افزود : برای نمونه از مشکل کم آبی صحبت شود که می‎توان گفت دریا یک مخزن بزرگ آب در استان بوشهر است و یا چالش ارتباط دارد که بندرهای بزرگ و فعالی داریم برای پوشش این مهم وجود دارد. شهبازی بیان کرد : مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی نیز موضوعی مهم است و به دلیل اینکه مردم استان بوشهر در ساحل زندگی می کنند این تغییرات یک تیغه دولبه است و ممکن است بوشهر به سمتی برود که در آینده رخداد بارش های سیلابی آن بیشتر شود. وی افزود : همچنین شرایط سیل خیزی ، زمین لغزش و روان گرایی در خیلی از خاک ها و دامنه های استان بوشهر وجود دارد که این تغییرات اقلیمی آورد بالایی از آب دارد و می‎تواند بارش‎های شدید داشته باشد.


شهبازی یادآور شد : اگر این بارش ها خوب بررسی و پیش یابی و در مکان های مناسب جلوی آن گرفته شود به یک مخزن مناسب آب شیرین تبدیل می‎شود و اگر توجه نکنیم سیل و خسارت زا می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید