140798

توافقنامه ساخت کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت امروز امضا می شود

دنیای معدن - توافقنامه شروع عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت، امروز در حاشیه سفر رییس جمهوری به استان آذربایجان شرقی امضا می شود.

به گزارش دنیای معدن، این سند قرار است با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و بین ایمیدرو و قرارگاه خاتم، در شهرستان سراب به امضا برسد. این توافقنامه دربرگیرنده "ساخت کارخانه پودر آلومینا و همچنین تولید ماده معدنی بوهمایت و نمک های صنعتی (کربنات پتاسیم، کربنات سدیم و سولفات پتاسیم)، است. فاز نخست تولید پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت، با ظرفیت تولید سالانه 70هزار تن اجرا می شود. همچنین ظرفیت تولید نمک های صنعتی نیز 62هزار تن خواهد بود.

مجموع سرمایه گذاری (ریالی) این پروژه نیز که مستقیم از سوی ایمیدرو انجام می شود، معادل 135 میلیون یورو خواهد بود. همچنین بهره گیری از قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور نیز از ویژگی های بارز این توافقنامه به شمار می آید. طبق توافق صورت گرفته بین دو طرف، مقرر شده در ماه آینده نیز قرارداد اجرایی طرح نیز به امضا برسد.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینت جزو پروژه های شاخص ایمیدرو است و در راستای سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت، در شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی اجرایی می شود. پیش از این قرار بود این پروژه با همکاری شرکت های خارجی و حتی پیمانکاران داخلی، اجرایی شود اما مشکلات ناشی از دانش فنی، اعمال تحریم ها و تامین مالی سبب معطل ماندن آن شده است.

مواد اولیه تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت از معدن رزگاه در این استان تامین خواهد شد که دارای 1.2 میلیارد تن ذخیره احتمالی است.

پودر آلومینا ماده اصلی تولید شمش آلومینیوم محسوب می شود و به سبب اینکه تحقق طرح های توسعه ای، این حوزه نیازمند تامین ماده اولیه است، اجرای پروژه آلومینای سراب نقش قابل توجهی در این صنعت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید