140764

موانع اکتشاف در عمق

دنیای معدن - ما اکتشافات سطحی را در کشور به خوبی پوشش داده ایم اما در اکتشافات عمقی نسبت به بسیاری از کشورها عقب هستیم

ما اکتشافات سطحی را در کشور به خوبی پوشش داده ایم اما در اکتشافات عمقی نسبت به بسیاری از کشورها عقب هستیم. در این بین متاسفانه تاکنون برداشت های ژئوفیزیک در مقیاس مناسب در سطح کشور نداشته ایم. به همین خاطر مدتی است که سازمان زمین شناسی مشغول برداشت و مطالعات ژئوفیزیک هوایی در فاصله های ۲۵۰ متری با خط پروازهای بین ۴۰ تا ۸۰ متر از سطح زمین است. از این طریق تعداد زیادی آنومالیایی ژئوفیزیک هوایی معرفی شده است. به این ترتیب سازمان زمین شناسی با تیم تخصصی خود توانسته کار اکتشاف را از سطح به عمق ببرد.


درواقع کار علمی زمین شناسی و اکتشافات در کشور با تاسیس سازمان زمین شناسی شروع شده است. ازآنجایی که نخستین قدم برای هر کار اکتشافی تهیه نقشه های زمین شناسی است لذا سازمان زمین شناسی با حمایت متخصصان خود در این زمینه تلاش کرده است. این درحالی است که قبل از تشکیل این سازمان تنها مناطق نفت خیز کشور یعنی جنوب غرب ایران و زاگرس نقشه های زمین شناسی داشتند و مابقی مناطق ایران فاقد نقشه زمین شناسی بودند. به این ترتیب سازمان زمین شناسی در این چند سال تقریبا تمام کشور را با نقشه های زمین شناسی خود پوشش داده است.


البته اگر بودجه کافی و حمایت های لازم را دریافت کند می تواند تحول بزرگی را در کشور ایجاد کند. مسئله مهم دیگر خام فروشی است ، ازآنجایی که کشور باید از خام فروشی پرهیز کند لذا ما با داشتن تیم تخصصی در بخش فراوری گام های موثری برداشته ایم. در همین راستا تاکنون اقدامات وسیعی در این حوزه انجام شده است. به طور مثال در طول این چند سال اخیر بیش از ۳۰۰ مورد گزارش فراوری داشته ایم.
محمدباقر دری ـ سرپرست معاونت اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور.

دیدگاهتان را بنویسید