140709

سرمایه‌های سرگردان می‌تواند جذب بخش زغال‌سنگ شود/ افزایش قیمت بنزین تاثیری بر زغال‌سنگ ندارد

دنیای معدن - دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران از افزایش مصرف زغال سنگ تا آخر سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر مصرف زغال سنگ در کشور 2.5 میلیون تن است. اما در آینده نزدیک به دلیل راه اندازی طرح‌های توسعه‌ای و احتیاج کارخانه‌های فولادسازی، این میزان به 4 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که بخش زغال سنگ نسبت به نیاز رشد نکرده و بخش قابل توجهی از نیاز کشور وارد می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، سعید صمدی با بیان اینکه صنعت زغال سنگ بسیار اشتغالزا است، تصریح کرد: اگر دولت برنامه‌ریزی اساسی برای سرمایه‌گذاری جدید در بخش زغال سنگ انجام ندهد، قطعا واردات زغال سنگ افزایش پیدا خواهد کرد و این امر در شرایط فعلی اقتصادی کار سختی خواهد بود.

وی ادامه داد: ذخیره زغال سنگ ایران یک میلیارد و 200 میلیون تن است، این بسیار بد است که با این میزان ذخیره، صرفا جهت عدم برنامه‌ریزی، مجبور به واردات و خروج ارز هستیم.

صمدی با بیان اینکه حضور دولت در افزایش تولید زغال سنگ الزامی نیست، افزود: واقعی شدن قیمت زغال سنگ تنها راهی است که باعث می‌شود بخش خصوصی وارد این حوزه شود. در غیر این صورت با توجه به اینکه قیمت وارداتی زغال سنگ بسیار بیشتر از تولید آن در داخل است؛ تولید متحمل هزینه بیشتری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد صنعت زغال سنگ در اختیار بخش خصوصی است، افزود: سهم دولت از بخش تولید زغال سنگ بسیار کم بوده و بیشتر توسط بخش خصوصی و شبه دولتی ادراه می‌شود.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران معتقد است: اگر دولت شرایط را مهیا کند تا بخش خصوصی به سودهی در بخش زغال سنگ مطمئن شود، قطعا پول‌های سرگردان جذب این بخش خواهد شد.

صمدی با اشاره به افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن در بخش معدن گفت: در ایران به دلیل اینکه از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی استفاده نمی‌شود،‌ به همین دلیل در زمانی که قیمت و میزان تولید سوخت‌های فسیلی نوسان پیدا کند؛ تاثیر روی زغال سنگ نخواهد گذشت.

وی با بیان اینکه در ایران تنها رقیب زغال سنگ، گاز صنعتی است، افزود: زغال سنگ تنها متاثر از نوسانات قیمت و تولید گاز صنعتی است، هنگامی که قیمت گاز صنعتی واقعی شده و یا جهش پیدا کند، زغال سنگ مزیت پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید