140661

زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است

دنیای معدن - مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاح انبار زعفران شرکت طلای سرخ در تربت حیدریه، اظهار کرد: امروز یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفرانکاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم؛ همچنین با اقدامات انجام شده به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از « کالاخبر »، حامد سلطانی نژاد طی این مراسم ضمن معرفی ابزارهای معاملاتی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، اهم اقدامات پیش رو در حوزه محصولات کشاورزی این بورس را اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است، در بیان استراتژی های بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی اظهار داشت: از مهم ترین استراتژی های بورس کالا در حوزه کشاورزی، اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان و همچنین گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار است. معرفی ابزار مالی گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه و صندوق های کالایی نیز دیگر استراتژی های بورس کالا برای این محصولات است.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: ایجاد امکان تامین مالی سریع و با هزینه کمتر از طریق قراردادهای سلف، سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی، توسعه بازار از طریق پذیرش انبارها، قراردادهای با سررسیدهای جدید جهت کشف نرخ منصفانه و واقعی و در نهایت ایجاد ارتباط با ذی نفعان جهت شناسایی نیازها و ارایه راهکار متناسب با آن از دیگر استراتژی هایی است که در بورس کالا برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

سلطانی نژاد در ادامه به رویکردهای بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: معرفی ابزارهای مالی متنوع متناسب با نیاز فعالان بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی و تامین مالی، ایجاد بستر اجرای سیاست های حمایتی بخش کشاورزی از مجرای بورس کالای ایران و اطلاع رسانی عمومی در خصوص معاملات، قیمت ‎ ها و کاهش نابرابری اطلاعات میان ذی نفعان حوزه کشاورزی از رویکردهای ما در این حوزه است.

به گفته وی، همچنین بورس کالا در تلاش است تا زمینه های بهبود کیفیت و پیاده سازی استانداردهای عرفی و ملی در زمینه محصولات کشاورزی را ایجاد کرده و پیوند میان بازار مالی و حوزه کشاورزی را برقرار کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به سابقه راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: مطالعات مربوط به راه اندازی این معاملات از زمان بورس فلزات تهران در سال ۱۳۸۳ آغاز شد که در سال ۱۳۸۹ با تصویب قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی بستر قانونی- عملیاتی یافت. همچنین با مصوبه شورای عالی بورس در سال ۱۳۹۳ جزییات آن تشریح و از سال ۱۳۹۴ به اجرا گذاشته شده است. همچنین شورای عالی بورس و اوراق بهادار در مورخ ۱۳۹۳.۰۳.۱۲ براساس بند ۲۴ ماده ۱ و بند ۴ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، گواهی سپرده کالایی را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار شناسایی و تصویب نمود. بر اساس مصوبه این شورا، گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می گردد.

اهم اقدامات انجام شده

سلطانی نژاد در بیان اقدامات انجام شده در بورس کالای ایران در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی اظهار داشت: از اقدامات بورس در این حوزه می توان به مواردی همچون راه اندازی گواهی سپرده کالایی زعفران در سال ۱۳۹۵، راه اندازی گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۱۳۹۶ و راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره سبز در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد که در این زمینه از تجربیات موفق کالاهای موجود استفاده شده و به کالاهای جدید تسری یافته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص سابقه راه اندازی قراردادهای مشتقه محصولات کشاورزی نیز عنوان کرد: در حوزه به کارگیری از معاملات قراردادهای مشتقه برای محصولات کشاورزی می توان به آغاز معاملات قرارداد آتی زعفران نگین در خرداد ۱۳۹۷ و آغاز معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران نگین در اسفند ماه همان سال اشاره کرد؛ در آبان ماه همان سال نیز معاملات قرارداد آتی زعفران پوشال معمولی آغاز شد. طی سال جاری نیز، شاهد راه اندازی معاملات قرارداد آتی زیره سبز در تیر ماه و آغاز معاملات قرارداد آتی پسته در مهر ماه بوده ایم.

تجربه عرضه سه محصول در قالب یک ابزار

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران تعداد ۵ انبار در شهرستان های مشهد و تربت حیدریه با ظرفیت بیش از ۲۶ تن محصول در بورس کالای ایران پذیرش شده و میزان موجودی آن ها بیش از ۵ تن محصول استاندارد بوده است.

وی سپس آماری از معاملات گواهی سپرده زعفران از ابتدای راه اندازی این معاملات در بورس ارایه کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران در حالی از سال ۱۳۹۵ در بورس کالای ایران آغاز شد که در دو ماهه پایانی همان سال ۷.۸ کیلوگرم محصول در قالب گواهی سپرده کالایی معامله شد و در سال ۱۳۹۶ این رقم به بیش از یک تن و ۲۵۲ کیلوگرم محصول رسید. در سال گذشته نیز معاملات این ابزار نوین مالی با رشد قابل توجهی به رقمی بیش از ۲۷ تن و ۷۹۸ کیلوگرم افزایش یافت و تا تاریخ ۱۸ آبان ماه امسال بیش از ۲۴ تن و ۵۸۷ کیلوگرم محصول مورد معامله قرار گرفته که انتظار می رود این رقم تا پایان سال رکورد جدیدی را در این حوزه به ثبت برساند.

سلطانی نژاد با اشاره به پذیرش دو انبار در حوزه معاملات گواهی سپرده پسته گفت: میزان موجودی این دو انبار با ظرفیت ۱۸۰ تن، رقمی بیش از ۱۷۹ تن محصول پسته فندقی ۳۲-۳۰ است که در شهرستان های زرند و سیرجان محصول کشاورزان پسته کار را تحویل می گیرد.

وی افزود: در حوزه معاملات گواهی سپرده زیره سبز نیز تاکنون سه انبار در شهرستان های مشهد، تربت حیدریه و سبزوار با ظرفیت ۶۵۰ تن پذیرش شده و میزان موجودی این انبارهای تحت کلید بورس به حدود ۷۰ تن محصول رسیده است. از ابتدای راه اندازی این معاملات تا پایان معاملات دو هفته نخست آبان ماه سال جاری در مجموع بیش از ۱۹۷ تن محصول زیره سبز در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته است.

مهم ترین اقدامات پیش رو

سلطانی نژاد در خاتمه سخنان خود در بیان اقدامات پیش رو در حوزه محصولات کشاورزی گفت: توسعه ظرفیت انبارهای محصول زعفران در بورس کالا، توسعه ظرفیت انبارهای محصول پسته در بورس کالا (به ویژه در استان های عمده تولید کننده پسته از جمله کرمان، خراسان رضوی) و همچنین اقدام در جهت پذیرش انبار برای محصول کشمش در استان خراسان رضوی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش از مهم ترین برنامه های پیش روی بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی است.

در پایان این گزارش می افزاید، انبار زعفران شرکت طلای سرخ گلشید ایرانیان در تربت حیدریه صبح امروز با حضور مسوولان استانی و مدیرعامل بورس کالای ایران رسما افتتاح شد.

زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است

دیدگاهتان را بنویسید