140615

از بازارهای فولاد چه خبر؟

دنیای معدن - گزارش هفتگی بازارهای فولاد منتشر شد.

به گزارش دنیای معدن؛ هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با توجه به عدم تمایل به خرید بین خریداران از ۸۴ دلار به حدود ۸۲.۵۰ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. در کل تقاضای نهایی ضعیف است و حتی تجار هم تمایل به خرید در بنادر چین نشان نمی دادند. چشم انداز میان مدت و درازمدت بازار سنگ آهن منفی است چرا که عرضه به تدریج رو به بالاست و از طرفی بازار چین وارد رکود فصلی می شود. هفته گذشته حمل سنگ آهن از استرالیا و برزیل به ترتیب حدود ۱۴ و ۱۳ درصد رشد داشته از این رو انتظار می رود اواخر نوامبر و دسامبر که زمان رکود بیشتر مصرف است محموله های سنگ آهن زیادی وارد چین شود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد یک دلار بهبود داشت و ۳۹.۸ دلار هر تن فوب شد و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز با همین میزان بهبود ۳۶.۸ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

در هفته ای که گذشت قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه تا ۴ دلار رشد دات و۲۶۰ دلار هر تن سی اف آر شد. افزایش خرید قراضه در ترکیه و محدودیت عرضه قیمت این ماده اولیه را صعودی نگه داشته به طوری که قیمت اوایل اکتبر ۲۲۵ دلار بود.

در شرق آسیا در تایوان قراضه کانتینری وارداتی ۶ تا ۷ دلار رشد داشت و ۲۴۳ تا ۲۴۵ دلار هر تن سی اف آر شد در حالی که قراضه خلوص ۵۰-۵۰ ژاپن ۲۵۵ دلار هر تن سی اف آر تایوان معامله شد.

در بازار صادرات ژاپن قراضه سنگین کلاس ۲ تا ۹ دلار رشد داشته ۲۲۹ دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده از ۲۱۳ دلار هر لانگ تن به حدود ۲۳۴ دلار بهبود داشت.

بیلت

هفته گذشته رکود تقاضا در بازار بیلت سی آی اس ادامه داشت ولی رشد قیمت قراضه موجب شد عرضه کننده های بیلت تخفیف ندهند و قمیت را ثابت نگه دارند. در هر حال بیلت آن ها خریداری ندارد و مصرف کننده ها فقط برای رفع نیاز فوری معامله می کنند چون بازار مقاطع هنوز پر چالش است. بیلت صادراتی سی آی اس ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می شد و قیمت رایج بازار تا ۳۶۵ دلار هر تن فوب بود.

در ترکیه بیلت وارداتی از سی آی اس ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار هر تن فوب معادل ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار هر تن سی اف آر بود ولی خریداران حاضر به پذیرش قیمت بالاتر از ۳۸۰ دلار هر تن سی اف آر نبودند.

در خاور دور بیلت سی آی اس ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسبا بود ولی خریداری نداشت چرا که بیلت هند و ایران در سطوح ارزان تر موجود بود.

مقاطع

قیمت میلگرد در بازار داخلی و صادرات چین هفته گذشته در ثبات نسبی بود و فعالیت زیادی نداشت. در بازار داخلی قیمت تا ۵۲۵ دلار هر تن درب کارخانه و در بازار صادرات حدود ۴۴۹ دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.

در بازار ترکیه واکنش بازار مقاطع به نوسانات نرخ ارز ادامه داشت و میلگرد با ۲ دلار رشد ۴۳۰ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در حدود ۴۱۵ دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد ۴ یورو افت داشت و ۴۴۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد از ۶۱۳ دلار به ۶۰۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.

ورق

ورق گرم در بازار داخلی چین اواخر هفته گذشته ۵۰۵ تا ۵۰۷ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد در حالی که هفته قبل ۴۹۵ تا ۴۹۸ دلار بود. در بازار صادرات نیز قیمت پیشنهادی ۴۳۵ دلار هر تن فوب بود که ۵ دلار رشد داشت.

ورق گرم صادراتی سی آی اس ۳۷۵ دلار هر تن فوب شنیده شد که تا ۱۰ دلار افت قیمت هفتگی داشت.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم از ۴۹۸ دلار به ۴۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم با حدود یک یورو افزایش ۴۳۱ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید