140549

نیم میلیون تن سیمان از مرز ریلی سرخس صادر شد

دنیای معدن -مدیرکل راه آهن خراسان گفت: ۵۱۲ هزار تن سیمان ظرف امسال تاکنون از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شده است.

مصطفی نصیری ورگ روز شنبه، افزود: مقصد ۷۵ درصد این میزان صادرات ازبکستان بوده و بقیه به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان صادر شده است.

وی ادامه داد: مستند به اطلاعات بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی امسال تاکنون ۸۰۸ هزار تن کالا از مرزهای ریلی کشور صادر شده که ۷۰ درصد آن سیمان است.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: سهم صادرات ریلی مرز سرخس از مجموع صادرات ریلی کشور حدود ۸۵ درصد است که عمده افزایش سهم این مرز به خاطر افزایش صادرات سیمان به کشورهای آسیای مرکزی است.

وی افزود: در حالی که صادرات ریلی از مرز سرخس طی این مدت ۶۸۳ هزار تن بوده، ۷۵ درصد آن معادل ۵۱۲ هزار تن به سیمان اختصاص داشته که بیشتر آن نیز توسط تولیدکنندگان سیمان خراسان رضوی تامین شده است.

نصیری به سهم قابل توجه مرز ریلی سرخس در صادرات ریلی کشور اشاره و بیان کرد: صادرات سیمان از مرز ریلی سرخس در شهریور ماه سال جاری ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن و در مهر ماه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده است که نشان دهنده کاهش شدید این صادرات است.

وی ادامه داد: اخیرا وضع تعرفه بر سیمان وارداتی از سوی ترکمنستان موجب کاهش صادرات این کالا از طریق راه آهن به این کشور شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: با توجه به هزینه های ترانزیت و تعرفه حمل کالا از طریق جاده در ترکمنستان، صادرات سیمان توسط کامیون برای صادرکنندگان سیمان به صرفه نخواهد بود لذا با وضع تعرفه از سوی ازبکستان صادرات این محصول از ایران و بویژه خراسان رضوی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

تبادل ریلی کالا در کشور با آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.

به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس و کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تُن کالا بود و ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تُن رسید که رکورد جدید در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید