140466

از بیمه کارگران معدن تا رسیدگی به پرونده حادثه زغال سنگ طبس

دنیای معدن - دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی از تکمیل تحقیقات مقدماتی حادثه ریزش معدن سامان کاوش شهرستان طبس خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، خراسان جنوبی یکی از استان های معدنی کشور بوده و در این خصوص خراسان جنوبی جز پنج استان معدن خیز کشور است.

از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن یاد می شود که گنج های معدنی بسیاری در دل خود جای داده و بیشترین معادن در استان نیز مربوط به شهرهای نهبندان و طبس است.

همچنین شهرستان طبس نیز یکی از ظرفیت های مهم معدنی در زمینه ذغال سنگ کشور بوده و این شهرستان بزرگترین ذخایر ذغال سنگ کشور را دارد.

متاسفانه روز پنجشنبه هفته گذشته دو نفر از کارگران که مشغول کار در کارگاه های معدن سامان کاوش از معادن ذغال سنگ طبس بودند بر اثر ریزش آن کشته شدند.

حادثه معدن ذغال سنگ طبس با دو کشته و بدون مصدوم

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس در خصوص این حادثه به خبرنگار تسنیم گفت: این حادثه ساعت 16:04 دقیقه به اورژانس 115 اعلام شد که در ساعت 16:20 اورژانس به محل حادثه رسید.

وحیدرضا گازرانی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان حادثه ایجاد شده در معدن نزدیک به تاریکی شب بوده امکان اعزام بالگرد به محل حادثه وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه این حادثه دو کشته بر جای گذاشت بیان کرد: این حادثه هیچ مصدومی نداشته و تنها چند مصدوم به صورت سرپایی در محل حادثه مداوا شدند.

رعایت نکات ایمنی و استانداردها در معدن ذغال سنگ طبس

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در گفت وگو به خبرنگار تسنیم افزود: دو نفر حادثه دیده معدن ذغال سنگ طبس جز گروه تخریب بودند و این دو نفر بعد از تخریب قسمتی به دلیل فرونشست معدن دچار حادثه شدند.

محمد سالاری گفت: کارگاه ذغال سنگ پرورده یکی از کارگاه های استخراج بوده و متناسب با پیش روی نیز پشت این کارگاه ذغال برداشته می شود و تخریب باید متناسب با فضا ایجاد می شد که این تخریب در حال انجام بوده اما این دو نفر دچار حادثه می شوند.

وی تصریح کرد: تیمی از نظام مهندسی، خانه کارگر و سازمان صمت استان از کارگاه ذغال سنگ بعد از وقوع حادثه بازدیدی داشتند که تمام شرایط استاندارد و ایمنی در این معدن وجود داشته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه مهم ترین کار در خالی کردن فضای زیرزمینی، رعایت نکات ایمنی است بیان کرد: این حادثه ذغال سنگ طبس ناشی از کوتاهی و عدم رعایت مباحث ایمنی نبوده است.

سالاری با بیان اینکه این حادثه اتفاقات ناگوار دیگری نداشته و تنها همان دو نفر دچار حادثه شدند گفت: سازمان صمت استان از چند سال گذشته کمیته بحران در بحث ذغال سنگ را تشکیل داده که ماهانه جلساتی برگزار می کنند و نکات ایمنی در آن بررسی می شود.

وی با بیان اینکه حفظ نیروی انسانی در کارگاه های معدنی برای ما مهم است تصریح کرد: ذغال سنگ جز معادنی است که وزارت صمت هیچگونه ماموریتی برای خرید تجهیزات ایمنی نداده اما پیگیر هستیم هر کاری در بحث تجهیزات ایمنی آنها انجام دهیم.

استانداردهای لازم در معدن پروده 4 طبس درحد قابل قبول رعایت شده استزیرساخت های فرآوری مواد معدنی در استان سمنان موجود نیستاستاندار بوشهر: ساخت اسکله صادراتی مواد معدنی استان بوشهر تسریع می شود

هیچگونه مشکلی در مباحث بیمه ای کارگران حادثه دیده وجود ندارد

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: نکات ایمنی و استانداردها رعایت شده در معادن ذغال سنگ طبس اما قرار شد کمیته بحران در طبس برای تمام معادن به ویژه معادن زیرزمینی و معادن که خطر زیادی دارند برگزار شود.

سالاری افزود: معدن کاران تحت پوشش بیمه و حتی خود معادن نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند و هیچگونه مشکلی در مباحث بیمه ای کارگران حادثه دیده وجود ندارد.

وی بیان کرد: بخشی از معادن ذغال سنگ طبس و معادنی مانند مس قلعه زری خوسف زیرزمینی هستند و به دنبال گسترش معادن زیرزمینی نیز هستیم.

پرونده حادثه ریزش معدن سامان کاوش طبس در حال تحقیقات تکمیلی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از تکمیل تحقیقات مقدماتی حادثه ریزش معدن سامان کاوش شهرستان طبس خبر داد.

حسین مقدس گفت: در گزارشات اولیه نیز اعلام شده که نکات ایمنی رعایت شده اما پرونده این معدن در دادسرای طبس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: در صورت تکمیل تحقیقات نیز اگر قصور و سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی در این حادثه مشخص شود با اشخاص خاطی برخورد جدی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید