140444

پیش بینی رونق و توسعه ویژه صنعت سیمان و آمار صادرات نیمه اول سال

دنیای معدن - دبیر انجمن سیمان با اعلام صادرات۶.۶ میلیون سیمان و کلینکر در نیمه اول و ارزآوری حدود۳۰ و ۱۸ دلاری هر تن ، پیش بینی کرد این صنعت بورسی در سال جاری رونق و توسعه ویژه ای داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، عبدالرضا شیخان با اشاره به صادرات سیمان و ارز آوری این کالا طی نیمه اول سال جاری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ۶ ماه اول ،صادرات کلینکر ۳ میلیون و ۷۸۵ هزار تن و صادرات سیمان ۲ میلیون و ۸۵۸ هزار تن و در مجموع ۶ میلیون و ۶۴۳ هزار تن بود .

وی با اشاره به افزایش ۴.۸ درصد تولید سیمان در ۵ ماه نخست نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، ادامه داد :حمل و نقل یکی از اصلی ترین مشکلات این صنعت بوده و مدتی است کرایه حمل و نقل داخلی و دریایی افزایش یافته و رقابت بین کشورهای صادرکننده سیمان را نیز از بین برده است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه سیمان محصولی حجیم و کم ارزش بوده و از طرفی دیگر کالای تجاری نیست ، دولت باید برای حمل دریایی ، یارانه ایی تخصیص دهد. با این حال کمبودی در تولید سیمان نبوده و امکان توان تولید هر میزان نیاز کشور وجود دارد و پیش بینی می شود صنعت سیمان در سال جاری رونق و توسعه ویژه ای داشته باشد و اگر کارخانه ها با ظرفیت ۶۰ تا ۶۵ نفری نیروی انسانی به فعالیت ادامه دهند قیمت ها روند اصلاحی به خود خواهد دید.

به گفته شیخان ، ارزآوری صادرات هر تن سیمان و کلینکر حدود ۳۰ و ۱۸ دلار ارزآوری بوده و بسته به ارسال محصول از مرزهای مختلف ممکن است این رقم بیشتر هم باشد .

دیدگاهتان را بنویسید