140431

ذوب‌آهن مشکلی در تامین تیرآهن ندارد

دنیای معدن - همزمان با طی روند صعودی قیمت تیرآهن در بازار چندی است شایعاتی مبنی بر کاهش موجودی و عرضه این محصول منتشر شده و برخی کمبود تیرآهن را به تولید ریل به‌جای تیرآهن از سوی ذوب‌آهن نسبت می‌دهند و دلیل کاهش محصول را کمبود عرضه می‌دانند. در همین حال اغلب سبد تیرآهن‌های ذوب‌آهن برای نیمه مهر تا نیمه آبان ماه با کمبود عرضه مواجه است و اغلب تحویل‌ها به قبل و بعد از این تاریخ مربوط می‌شود؛ گرچه سررسید تحویل پیش از مهر ماه به میزانی بوده که پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد.

به گزارش دنیای معدن، بهزاد کرمی معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان درخصوص نوسان قیمت تیرآهن ضمن رد کمبود این محصول در بازار گفت: تیرآهن محصولی است که در بورس‌کالا عرضه می‌شود و اگر بورس را بازار کالایی شفافی بدانیم که بر مبنای اطلاعاتی که در آن رد و بدل شده عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود،

بنابراین پذیرش نوسان قیمت امری طبیعی و عادی است. وی تصریح کرد: درحال‌حاضر سطح قیمت‌های تیرآهن حتی نسبت به ۶ ماه پیش نیز کاهش پیدا کرده؛ چرا زمانی که قیمت‌های داخلی همزمان با کاهش قیمت‌های جهانی با افت همراه بود کسی درخصوص این موضوع اظهارنظری نداشت؟ معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: درحال‌حاضر موجودی این کالا در انبارهای ذوب‌آهن در شرایط مطلوبی قرار دارد و مشکلی در تامین نیاز بازار نیست.

وی تصریح کرد: برخی رشد قیمت تیرآهن را ناشی از تولید ریل و کمبود عرضه این کالا عنوان می‌کنند که این امر صحت ندارد و ذوب‌آهن در تامین ریل یا تیرآهن طبق برنامه پیش رفته و در تامین تقاضای این محصولات هیچ مشکلی ندارد. وی تاکید کرد: رشد قیمت تیرآهن ناشی از افزایش قیمت این محصول در بازار‌های جهانی و تبعیت بازار ما از روند بین‌المللی است. کرمی اظهار کرد: در دنیا فاصله قیمتی تیرآهن با میلگرد حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر تن است؛

کما اینکه نرخ تیرآهن ترکیه ۴۷۵ دلار در هر تن است و بهای میلگرد تنی ۴۰۰ دلار، اما درحال‌حاضر قیمت تیرآهن در ایران ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است این درحالی است که نرخ میلگرد ۴ هزار و ۷۰ تومان است و اگر تفاوت قیمتی ۶۰ تا ۷۰ دلاری را برای تیرآهن نسبت به میلگرد محاسبه کنیم نرخ تیرآهن باید در حدود ۴ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلو باشد؛ درحالی‌که درحال‌حاضر قیمت‌های معامله این محصول بسیار پایین‌تر از نرخ‌های جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید