140418

نوآوری، مسیر گریزناپذیر برای کسب و کار آینده است

دنیای معدن - ششمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس با رویکرد زنجیره فولاد: نوآوری و فرصت های پنهان با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو، علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و سایر مسئولان صنعت فولاد و معدن کشور، ۲۱ مهرماه ۹۸ در سالن اجتماعات هتل استقلال تهران برگزار شد.


به گزارش دنیای معدن، بهمن تجلی زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان که از سخنرانان این مراسم بود، در راستای نوآوری اظهار داشت: نوآوری مسیر گریزناپذیر برای کسب و کار آینده است و تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تولیدی و خدماتی موفق و پایدار را به سوی خود می ‌خواند.
وی افزود: نوآوری، اکتشاف و اختراع نیست، یک فرآیند قابل برنامه ریزی است که ناشی از خواست و اراده می باشد. بر این اساس نوآوری را با هر شرایطی و در هر سازمانی می توان برنامه ریزی نمود.
تجلی زاده گفت: نوآوری محصول رویا پردازی استراتژی های بلندپایه نیست؛ همچنین استفاده از الزامات، محصولات و تجهیزات فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفت نیست؛ نوآوری محصول یک سیستم مدیریت خودمختار است که می‌تواند موازنه و تعادل ایجاد نماید. بر اساس تعریف شومپیتر، نوآوری معرفی محصولات، شیوه های تولید، شناسایی بازارها، منابع مواد اولیه، امکانات و شیوه‌های جدید سازماندهی تجارت می باشد.
وی ادامه داد: در ماتریس نوآوری، یک محور آن تکنولوژی و محور دیگر بازار است، اگر با تکنولوژی کنونی و در بازار موجود ابتکار داشته باشیم، نوآوری تدریجی اتفاق می‌افتد. همچنین در نوآوری بنیادی، تکنولوژی های نو در بازار جدید بکار گرفته می شود. در نوآوری گسسته نیز در زمان کوتاهی تکنولوژی دگرگون می شود.
تجلی زاده در ادامه تصریح کرد: نوآوری بر اساس ماهیت به ۴ گروه تقسیم‌ بندی می‌شود: نوآوری محصول، نوآوری در فرآیند، نوآوری در بازاریابی و نوآوری در سازمان.
همچنین در فرآیند کامل عرضه یک محصول ۱۰ روش نوآوری بر اساس منابع درونی و بیرونی سازمان می توان تعریف نمود.
وی تاکید داشت: در بُعد پوزیشنی نوآوری می‌توان گفت روشی است که ما چگونه خود را در چشم مشتری جا بیندازیم. وقتی ما پیشنهاد ارزش را در نوآوری تعریف می کنیم، قصد داریم یک نیاز بازار را مرتفع کنیم. این پیشنهاد ارزش باید به درستی تعریف شود که یک تجربه مطلوب برای مشتری ایجاد نماید و در ذهن مشتری، تصویری مثبت بعد از خرید کالا و محصولات بوجود بیاید.
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان تاکید کرد: در ماتریس بازار، بر اساس اینکه بازار شما بازار یا محصول فعلی باشد یا بازار آینده به دو قسمت تقسیم می‌شود. هر چه استراتژی ما در نوآوری از سطح پایین تری برخوردار باشد، میزان ریسک ما نیز بیشتر خواهد بود.
تجلی زاده درباره منابع بروز نوآوری تصریح نمود: پیش بینی ها، مطالعه بازار، اندیشه نو، تقاضاهای جدید، مسائل و عیب یابی ها و ... از منابع بروز نوآوری در سازمان ها است.
وی در توصیف نسل های نوآوری گفت: در نسل اول تحقیقات، مسئله بازاریابی است؛ نسل دوم بر اساس نیاز بازار تعیین می‌شود و ویژگی نسل سوم نوآوری، تلفیق و ترکیب تحقیق و توسعه در تمام مراحل آن است.
در نسل چهارم صرفه جویی در زمان و آثار مثبت اقتصادی حاصل از آن مورد توجه ویژه قرار گرفته و به تبع آن بر فشرده سازی فرآیند نوآوری تاکید می شود؛ نسل پنجم تاکید بر عناصر و عوامل محیطی است و در نسل آخر نیز تاکید بر شبکه سازی و نوآوری مبتنی بر شبکه تاثیرگذار می باشد.
معاون فروش و بازاریابی با اشاره به امر غربالگری طرح ها در مدیریت نوآوری اظهار داشت: فولاد خوزستان در این راستا از شش هزار و ۹۲۸ طرح پیشنهادی، ۶۸۸ طرح را به مرحله اجرا رسانده است؛ از میان ۱۴۵ طرح QC پیشنهادی ۱۲ طرح و از ۲۴۸ طرح WIT پیشنهادی ۵۱ طرح اجرا گردید. همچنین در این شرکت مدل فرهنگ سازمانی، شامل ۱۲ ویژگی می‌باشد که در چهار گونه فرهنگی تقسیم شده است.
وی گفت: استانداردهای سری ۵۶ هزار شامل ۸ استاندارد مشتمل بر اصول واژگان، سیستم مدیریت نوآوری ابزارها، روش‌های مشارکت و ارزیابی مدیریت نوآوری ابزارها و روشهای مدیریت مالکیت معنوی و ... می‌باشد.
تجلی زاده در پایان سخنان خود افزود: این استانداردها در بخش مطالعات بازار فولاد خوزستان در حال ترجمه و هماهنگی با اداره استاندارد، جهت پیاده سازی و ثبت آن به نام فولاد خوزستان است.
گفتنی است، ششمین کنفرانس استیل پرایس با سخنرانی مسئولان و فعالان صنعت فولاد و معدن و همچنین نشست های تخصصی نمایندگان شرکت های بزرگ تولیدی کشور عصرگاه ۲۱ مهرماه ۹۸ پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید