140409

افزایش ۳۳ درصدی استخراج از معادن مهاباد

دنیای معدن -مسوول امور معادن مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۹ هزار تُن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شده که ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

آکو جوانمردی روز دوشنبه با اشاره به اینکه ۱۲ نوع ماده معدنی در این شهرستان استحصال می شود، افزود: مهمترین و بیشترین سنگ های استخراج شده به ترتیب شامل سنگ لاشه آهکی به میزان ۵۲ هزار تن، سنگ آهن با ۳۰ هزار تن و سنگ پوکه معدنی با ۱۱ هزار تن است.

وی مهاباد را یکی از قطب های اصلی استخراج سنگ باریت در کشور دانست و بیان کرد: نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۹۴۰ تن سنگ باریت که ماده موثر در صنعت نفت نیز به شمار می آید از معادن این شهرستان استخراج شد.

وی ادامه داد: از سنگ باریت در خنک و روان کردن مته های حفاری، پوشش درونی چاه های نفت، انتقال مواد ناشی از حفاری به داخل زمین و کنترل فشارهای غیرعادی درون چاه های نفت و گاز استفاده می شود.

مسوول امور معادن مهاباد شمار معادن فعال این شهرستان را ۳۱ مورد عنوان کرد و گفت: ۲۵ معدن نیز به دلیل نبود بازار فروش، کاهش ساخت وساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده و هم اکنون غیرفعال است.

جوانمردی اضافه کرد: در سال جاری هم سه پرونده اکتشاف پس از تکمیل مراحل آن برای صدور پروانه بهره برداری به مرکز استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸ واحد فناوری مواد معدنی در این شهرستان فعال است، گفت: در زمان حاضر ۴۰ درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین آلات به تبریز و اصفهان ارسال می شود.

برخی از فرآورده های معدنی این شهرستان از جمله سنگ های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز به کشورهای همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

۵۱ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان غربی وجود دارد؛ هم اکنون ۴۶۸ معدن در استان فعال است و پنج هزار و ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید