140394

سهم بخش معدن در صادرات به ۳۳ درصد رسید

دنیای معدن -معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پنج ماهه نخست امسال سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی به ۳۳ درصد رسید، درحالی که در دوره مشابه پارسال این میزان ۲۰ درصد بود.

خداداد غریب پور» روز یکشنبه در ششمین کنفرانس بین المللی زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت های پنهان استیل پرایس در هتل استقلال، افزود: سال گذشته تولید فولاد میانی (خام) بیش از ۲۵ میلیون تن بود که ظرفیت ۳۵ میلیونی تنی را داشتیم و امسال حداقل به ۴۰ میلیون تن خواهیم رسید.


وی تصریح کرد: براساس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، سال ۹۹ زمان دستیابی به رقم ۴۰ میلیون تن ظرفیت فولاد خام پیش‌بینی شده، اما زودتر به این هدف خواهیم رسید.
رییس هیات عامل ایمیدرو پیرامون وضع عوارض برای صادرات مواد معدنی، افزود: سختگیری وزارت صنعت بجاست، این امکانپذیر نیست که ذوب آهن و فولاد مبارکه تعطیل شود و اکنون جلسات هفتگی در ایمیدرو برای رصد روند تولید برگزار می شود.


به گفته وی، سنگ آهن، ماده معدنی راهبردی است و در افق ۱۴۰۴ که ظرفیت ۵۵ میلیون تن برای تولید فولاد پیش بینی شده به ۱۶۰میلیون تن و یا بیشتر به سنگ آهن نیاز داریم.


غریب پور گفت: بدیهی است در بخش مس که کنسانتره مازاد وجود دارد، اصراری برای وضع عوارض وجود ندارد و باید صادرات انجام شود.
وی پیش بینی کرد مجموع صادرات بخش فولاد امسال به ۱۱ میلیون تن برسد و این رقم گویای مصرف داخلی افزون بر ۱۵ میلیون تن است که روند تولید را استمرار می‌بخشد.


غریب پور ضمن تاکید بر سه مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری در بخش معدن، گفت: فعالیت اکتشافی نقش بسزایی در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید کشور دارد و علاوه بر ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی که پیشتر مشخص شده بود، ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع نیز اکنون زیر اکتشاف است.

دیدگاهتان را بنویسید