140374

وزارت صمت از حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن حمایت ویژه می کند

دنیای معدن - ظرفیت تولید کنسانتره مس این واحد سالیانه بالغ بر ۳۰ هزار تن و سرمایه گذاری اولیه در شرکت مس انجرد بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال است که زمینه اشتغال حدود ۳۵۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

به گزارش دنیای معدن، گفتنی است؛ طرح توسعه این واحد با ظرفیت تولید سالیانه بیش از ۲۵۰ هزار تن کنسانتره مس، در قالب واحد فرآوری مراحل مطالعاتی خود را می گذراند و کارخانه ۴۰ هکتار ی مس انجرد در محدوده معدنی ۲۰۴ هکتاری این منطقه قراردارد.

سرمایه گذاری بخش خصوصی و عیار بالای مس جزو مهمترین ویژگی های تولیدی این واحد صنعتی و معدنی در کشور است و تولیدات کنسانتره این واحد به روش فلوتاسیون استحصال می شود.

بعد از رسیدن به مرحله افزایش ظرفیت ۲۵۰ هزار تنی که در دست مطالعه است و با ایجاد فاز ذوب و پالایش اشتغال آن به بیش از هزار نفر خواهد رسید.

ارتقاء رتبه جهانی ایران در تولید مس، ایجادارزش افزوده، اشتغال زایی، توسعه مناطق محروم و کم برخوردار و همچنین جلوگیری از مهاجرت جوانان منطقه، از جمله مزیت های این واحد معدنی است.

توسعه معدنی کشور در اولویت کاری وزارت صمت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم افتتاح شرکت مس انجرد شهرستان اهر گفت که یکی از اولویت های وزارت صمت توجه ویژه به بخش معدن است و از مرحله اکتشاف تا استخراج و مراحل فرآوری صنایع معدنی در طول برنامه های امسال گسترش پیدا خواهند کرد.

افزایش 18 درصدی تولید مس کشور در 6 ماه نخست امسال

رضا رحمانی با بیان اینکه یکی از مهمترین مواد معدنی در حوزه فلزات مس بوده که فعالیت های خوبی هم اکنون در کشور در حال انجام است و در 6 ماه نخست امسال تولید محصولات نهایی مس ۱۸ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد که امروز واحد تولید کنسانتره مس که در اینجا شاهد افتتاح رسمی آن هستیم متعلق به بخش خصوصی است در همین راستا از تمامی فعالان توانمند دعوت می کنیم در حوزه معادن و صنایع معدنی ورود کنند و حتما مورد حمایت نیز خواهند بود و خوشبختانه یک انقلاب معدنی و یک نهضت ویژه در حوزه معدن در کشور راه افتاده است که می تواند ثمرات خوبی برای آینده کشور داشته باشد.

وزیر صمت تاکید کرد که شرکت معدنی مس انجرد با ظرفیت ۳۰ هزار تن به بهره برداری می رسد در کنار همین واحد واحد ذوب صد هزار تنی مس در حال احداث است که خروجی این دو واحد مصرف داخلی دارد و این واحد تا زمانی که بخش ذوب تکمیل نشده می تواند صادرات انجام دهد.

رحمانی خاطرنشان کرد که بدون تردید یکی از قطب های مس کشور آذربایجان شرقی است، برای سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل که رگه های مس در این سه استان وجود دارد برنامه اکتشاف داریم؛ کارخانه های ذوب و کنسانتره، شهرک صنعتی ویژه صنایع پایین دستی مس در حال احداث در این منطقه داریم.

از حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن حمایت ویژه می کنیم

وی افزود که انقلاب معدنی کشور آغاز شده و در همین راستا از حضور همه شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه به جد استقبال و حمایت می کنیم و اعلام کرد که همچنین در قالب طرح فعال سازی معادن کوچک از سرمایه گذاران و برنامه های حمایتی ویژه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که شرکت ملی مس ایران به صورت بلند مدت با شرکت های خصوصی سرمایه گذار در خصوص خرید تضمینی محصول نهایی به قیمت روز قرارداد منعقد می کند.

رحمانی در پایان اضافه کرد که سرمایه گذاری در صنایع مس این مناطق بازدهی بالایی دارد و منجر به توسعه زیرساخت ها و تامین امنیت منطقه خواهد شد.

رشد تمامی شاخص های تولیدی صنایع معدنی در 6 ماه نخست امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره برداری شرکت مس انجرد گفت: طبق آمار موجود در 6 ماهه نخست امسال تمام شاخص های تولیدی ما در بخش صنایع معدنی با رشد مواجه بوده است و این افتخار کشور است که در مقابل اقدامات دشمن برای به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی آمار تولید افزایش دارند.

وی ادامه داد که در مدت ۶ ماهه اول سال جاری در تولید محصول نهایی مس ۱۸ درصد افزایش، در فولاد 6.5 درصد که 3 درصد بیشتر از میانگین تولید جهانی این محصول است، در محصولات فولادی 9.1 درصد و سیمان بالای 6 درصد افزایش حاصل شده است و خوشبختانه در صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری نیز آمار افزایشی است و این نشان دهنده اقبال مردم به سرمایه گذاری و اقدام در خلاف جهت اهداف تحریم های اقتصادی کشور است.

اقدامات معدنی امسال با کل تلاش های گذشته برابری می کند

رحمانی اعلام کرد که امسال برنامه توسعه اکتشافات معدنی، استخراج و همچنین افزایش برداشت در این حوزه در دستور کار است و اقداماتی که طی سالجاری در حوزه اکتشافات معدنی در کشور انجام دادیم از لحاظ حجم کاری با اقدامات انجام شده در سالهای گذشته برابری می کند.

رحمانی با اشاره به محورهای هفتگانه سیاست های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۸ گفت: توسعه بخش معدن یکی از مهمترین برنامه های این وزارتخانه در سال جاری است که تمامی اقدامات لازم این حوزه در قالب برنامه ای جامع در سطح کشور پیگیری می شود.

وی عنوان کرد که نهضت ساخت داخل نیز به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت صمت در سال جاری است که خوشبختانه تاییدات و حمایت ویژه مقام معظم رهبری از این رویکرد موجب ایجاد انگیزه ای مضاعف برای مجموعه و شخص بنده شده است.

رحمانی ادامه که تمامی برنامه های محوری وزارت صمت با اعتقاد و روحیه جهادی در کشور دنبال می شود و خوشحالیم که روند صنعت و تولید کشور مثبت شده است و طبق اعلام بانک جهانی در سال 99 به طور قطع کشورمان به رشد اقتصادی مثبت دست خواهد یافت.

وی گفت که یکی از موضوعاتی که مورد تاکید ویژه بنده است و به تمامی استان ها ابلاغ شده، بکارگیری نیروهای بومی در واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ در مناطق محروم است و همچنین به صورت تکلیفی از این واحدها درخواست کردیم که حساب های مالی خود را به شهرستان های محل استقرار منتقل کنند تا از این محل عواید و آورده ای خوب برای آن مناطق و توسعه اقتصادی آنها به وجود بیاید.

تکمیل زنجیره تولید فلزات اساسی در اولویت وزارت صمت است

وزیر صمت تاکید کرد که تکمیل زنجیره این صنایع در کشور دارای اهمیت ویژه ای است و باید روی فرآوری و همچنین تولید محصول نهایی بیشتر و با برنامه تر کار کنیم و خوشبختانه شرکت مس انجرد در طرح توسعه خود بخش ذوب را نیز آغاز کرده است که بالغ بر ۱۰۰ هزار تن محصول در مرحله نخست شرکت ذوب تولید خواهد کرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: صنایع مکمل می توانند به توسعه اقتصادی مناطق کمک شایان توجه نمایند و باید به راه اندازی مرحله به مرحله یکایک آن ها توجه ویژه کنیم.

رحمانی با اشاره به برنامه های توسعه صنعت مس در سطح کشور به ویژه در استان آذربایجان شرقی گفتکه فاز ۳ تولید کنسانتره مس سونگون و شهرک صنعتی مس به عنوان صنایع پایین دستی در شهرستان اهر در حال احداث و راه اندازی است و با توجه به ذخیره ۸۰ میلیون تنی این معدن در فاز دوم که ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس وجود دارد، تاکید دارم هرچه سریعتر اقدامات اجرایی آن آغاز شود.

صنعت، معدن و تجارت بخش مولد اقتصاد کشور است

رحمانی خاطرنشان کرد که صنعت، معدن و تجارت بخش مولد اقتصاد کشور است و با رونق این بخش سایر بخش های زندگی مردم نیز رونق می گیرد و برای تحقق برنامه های وزارت صمت در حوزه صنایع مس آذربایجان شرقی آقای سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه به عنوان نماینده معین وزارتخانه در این استان تعیین و به طور مجدانه، برنامه های در دست اجرا را پیگیری خواهد کرد؛ انتظار دارم که مسئولین استانی نیز با همکاری و ایجاد زمینه های لازم به تحقق برنامه ها بیش از پیش کمک نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید