140370

بی نیازی کشور از خام فروشی مواد معدنی

دنیای معدن - عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: با خام فروشی محصولات معدنی نمی‌توانیم بهترین کالا را داشته باشیم.

بهروز برنا عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در خصوص افزایش تعرفه صادرات مواد خام معدنی، گفت: معادن دارای ۴ حلقه شامل اکتشاف، معدن، فناوری و صنایع است که ارزش افزوده مواد معدنی قطعا در حلقه سوم و چهارم صنایع معدنی وجود دارد.

برنا ادامه داد: هرچه غلظت ماده معدنی را زیاد کنیم آن ماده ارزش افزوده خوبی می‌گیرد و مشتریان بهتری جذب آن می شوند. با خام فروشی محصولات معدنی نمی‌توانیم بهترین کالا را تولید کرد چرا که با این کار ملزم به ابراز نیاز به کشورهای مقصد صادرات مواد معدنی خواهیم بود.هیچکس با خام فروشی موافق نیست.

بیشتر بخوانید: کشف و استحصال ۱۰ تن طلا در کشور/ اکتشافات در معادن طلا مغفول مانده است

او بیان کرد: خام فروشی زمانی معنا پیدا می کند که معدن کاران برای توسعه فضای کسب و کار خود، پس از فروش محصول درصدی از مواد اولیه مازاد خود را به خارج کشور صادر کنند، اما این روند نباید به فرهنگ و همچنین سوءاستفاده منجر شود. چرا که هم اکنون کشورها از خام فروشی دوری می کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران افزود: ذخایر معدنی بسیار ارزنده ای در کشور وجود دارد که با بهره برداری و تبدیل آن ها به کالای مصرفی قطعا سود بهتری عاید اقتصاد کشور خواهد شد.

او بیان کرد: کشور‌هایی مانند ایتالیایی‌ها که ذخایر خوبی دارند، نیز خام فروشی می‌کنند. اگر ذخایرمان بسیار بالا باشد و بتوانیم صنعت آن را داشته باشیم و مواد خام هم صادر کنیم مشکلی ایجاد نخواهد کرد البته بستگی به آن ماده معدنی نیز دارد. اما صادرات مواد اولیه معدنی که صنعت کشور به آن نیازمند است به هیچ وجه قابل قبول نیست.

برنا تشریح کرد: هم اکنون بسیاری از زیرساخت‌ها برای ورود مواد خام به چرخه تولید وجود دارد و از این‌رو نیازی نیست که مثل سابق خام‌فروشی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید