140357

مصرف آب در کارخانه های تولید کنسانتره سنگ آهن خواف باید مدیریت شود

دنیای معدن - در منطقه سنگان که به عسلویه معدنی ایران معروف است برنامه ریزی برای تولید ۴۰ میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ آهن انجام شده، بنابراین با توجه به نیاز این نوع از تولید به آب، مصرف آن باید مدیریت شود.

به گزارش دنیای معدن، احمد بیرجندی کارشناس ارشد عمران آب در قلب یادداشتی به اهمیت و ضرورت مدیریت مصرف آب در کارخانه های تولید کنسانتره سنگ آهن خواف پرداخته که در ادامه می خوانید:

منطقه سنگان خواف به این دلیل که یکی از قطب های بزرگ تولید سنگ آهن و فرآورده های جانبی آن بوده به عسلویه دوم ایران مشهور است، در این منطقه کارخانجات بزرگ همره با معادن سنگ آهن وجود دارد که توانسته بخش زیادی از نیاز سنگ آهن و فرآورده های جانبی ان را که نیاز صنایع دیگر است، فراهم کند.

به گفته کارشناسان و فعالان عرصه صنعت در منطقه سنگان برنامه ریزی برای تولید ۴۰ میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ آهن انجام شده که بخشی از این کارخانه ها در حال تولید بوده و پیشرفت فیزیکی سایر کارخانه ها نیز بیش از ۵۰ درصد است.

اما نکته مهم در تولید سنگ آهن و فرآورده های حاصل از آن نیاز شدید این محصول باارزش به آب است، این در حالی بوده که میزان بارندگی در این شهرستان در سطح پایینی قرار دارد، گرچه بیشتر بارندگی ها در فصول سرد توزیع غیرنرمال همراه با بارش های سیل آسا، کوتاه مدت و رگباری بوده، اما آمارها نشان می دهد، بارش در خواف به 120.4 میلی متر می رسد.

صرف نظر اینکه برای انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی نظرات مختلفی وجود دارد، اما لازم است به آمارهای مصرف آب در کشور اشاره ای داشته باشیم، براساس گزارش های اعلام شده، مجموع برداشت آب در کشور برابر با 96.37 میلیارد مترمکعب است که از این میزان 88.9 درصد مربوط به کشاورزی، 8.30 درصد برای مصارف شرب و 2.08 درصد نیز مربوط به مصارف صنعتی است، اما در مجموع به دلیل خشکسالی ها و تغییرات اقلیم، میزان کل آب تجدیدپذیر کشور از متوسط بلندمدت 130 میلیارد مترمکعب به 89 میلیارد مترمکعب در 10 سال گذشته رسیده است.

حال سئوال اینجا است که با توجه به شرایط موجود در حوزه برداشت آب و مصرف آن در تولید سنگ آهن و فرآورده های حاصل از آن، تا چه اندازه به ضرورت و اهمیت مدیریت مصرف آب در صنایع سنگ آهن سنگان خواف توجه می شود؟

اگر نگاهی به عملکرد صنایع سنگ آهن در شهرها یا استان های دیگر کشور داشته باشیم متوجه می شویم که آنها در راستای مدیریت مصرف آب گام هایی برداشته اند و می توانیم از طرح های آنها الگو بگیریم.

به عنوان مثال، در اصفهان برخی از معادن سنگ آهن طی سال های گذشته تلاش کرده اند در فرآیند تولید کنسانتره آهن از کانسنگ پلاسری تا حد امکان پرعیارسازی به صورت خشک را انجام دهند، همچنین آنها طرح آبگیری و انعقاد پیشرفته مواد با استفاده از نانو مواد را روشی برای مدیریت درست آب عنوان کرده اند.

معادن سنگ آهن در مناطق غربی کشور نیز بازیافت آب به روش زهکشی سدها و حوضچه های باطله را برای مدیریت آب در کارخانه آزمایش کرده اند و این شیوه را مناسب برای مدیریت مصرف آب می دانند.

به این ترتیب می توان مصرف آب را برای تولید سنگ آهن و فرآورده های حاصل از آن مدیریت کرد و حتی ایده های جدیدتر و بهتری را مد نظر قرار داد تا نیاز شدید این نوع از صنایع به آب مدیریت شود.

دیدگاهتان را بنویسید