140347

نشست تخصصی ترمیم ساختار کمیته‌های فنی متناظر فولاد TC17 و آزمون‌های مکانیکی فلزات TC164 برگزار شد

دنیای معدن - نشست یادشده با هدف برگزاری انتخابات این کمیته‌ ها، یکشنبه ۱۴ مهرماه ۹۸ در تالار طوبی دویست دستگاه فولاد خوزستان و تحت نظارت و همکاری اداره کل استاندارد خوزستان انجام شد.


به گزارش دنیای معدن، این گزارش حاکیست، نشست فوق با حضور دکتر سیدرضا علوی ‌زارع رییس کمیته ای متناظر ملی فولاد ایران TC17 و معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر فرزانه خوشنام معاون اداره کل استاندارد خوزستان، محمود اکابر نماینده فولاد خوزستان و نایب‌ رییس این کمیته و نمایندگان شرکت‌های فولادی سراسر کشور به میزبانی شرکت فولاد خوزستان برگزار شد.
علوی‌ زارع در سخنان خود اظهار داشت: کمیته اصلی در سال ۱۹۴۷ میلادی در ژاپن ایجاد شد و شامل ۱۳ زیر کمیته است؛ مدیر کنونی آن آتسوشی ایشیکاوا می‌باشد. TC17 از استاندارد سازی در زمینه چدن، فرفوژه و سرد تشکیل شده، همچنین از جمله شرایط تحویل فنی لوله‌های فولادی برای ایجاد فشار است.
وی در تعریف TC164 افزود: این استاندارد درباره خواص مکانیکی مواد شامل کالیبراسیون تجهیزات و تامین خواص مواد فلزی است. این کمیته نیز در سال ۱۹۷۵ در کشور ژاپن تشکیل شده و ۱۰ کشور عضو اصلی و ۳۳ کشور عضو ناظر می‌باشند. مدیر این کمیته ایتوشی یوشیدا بوده و شامل چهار زیر کمیته (SC) است.
وی در ادامه گفت: ایران در ۱۱ زیر کمیته فنی عضو P است که حق رای دارد و در ۲ کمیته نیز عضو O است که ناظر می‌باشد. در TC164 ایران در ۲ زیر کمیته، عضو اصلی و در ۲ زیر کمیته فرعی نیز ناظر است.
علوی‌ زارع با اشاره به چالش موجود در کمیته‌ های متناظر گفت: لزوم مشارکت فعال اعضا در کمیته‌ های متناظر یک چالش می باشد؛ از دلایل تشکیل چنین جلسه‌ای، جلب مشارکت عمومی بیشتر اعضای این کمیته می‌باشد.
رییس کمیته متناظر ملی فولاد ایران TC17 اظهار داشت: وظیفه رییس و نایب رییس این کمیته، راهبری گروه‌ها است و در هر کجا که رییس کمیته از کمک‌رسانی باز بماند، نایب رییس کمک‌رسانی کرده و محدودیتی برای انجام فعالیت وجود ندارد. همچنین مدیریت استانداردهای مرتبط با زیر کمیته‌ ها و تعیین مسئولیت اعضا، پیگیری و اطمینان از ارائه نظرات، شناسایی و انجام استانداردهای اقلیمی کشور، تدوین و بازنگری طرح پیشنهادی استانداردها بر اساس منافع کشور و هدایت دبیرخانه از جمله فعالیت‌ های آن می‌باشند.
علوی زارع از شرکت فولاد خوزستان با عنوان یکی از پیشگامان برگزاری دوره‌های آموزش کمیته‌های فنی TC یاد کرد و در پایان سخنان خود گفت: کمیته فنی متناظر فولاد TC17 در ۷ سال به عنوان کمیته متناظر برتر کشور انتخاب گشته و در سال جاری نیز فعالیت‌های این کمیته بعنوان کمیته متناظر برتر کشور از سوی سازمان ملی استاندارد ایران ثبت شد. این امر نشان دهنده تلاش اعضای این کمیته در سال‌های متمادی است.
در ادامه فرزانه خوشنام معاون اداره کل استاندارد خوزستان، در سخنان خود افزود: ترمیم ساختار کمیته‌های فنی متناظر فولاد TC17 و TC164 نیازمند تلاش و همت تمامی متخصصان فولادی در سراسر کشور است. امروز با برگزاری جلسه ترمیم ساختار، افرادی که در سه سال گذشته فعال بودند در جای خود باقی مانده و اعضایی که تمایل نداشته و یا نتوانسته‌ اند در کمیته فعالیت کافی داشته باشند با اعضایی دیگر که تمایل به مشارکت دارند بوسیله انتخابات جایگزین می‌شوند.
وی افزود: کمیته متناظر به مدت ۷ سال با همت و تلاش اعضای خود، پاسخگو بود و به جایگاه برتر کشور رسید. بنابراین از کاندیدها درخواست می‌شود، سعی نمایند در کنار دیگر اعضا، کمیته را به اهداف و چشم انداز خود برسانند.
محمود اکابر نایب رییس کمیته متناظر فولاد ایران TC17 در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی گفت: هدف اصلی این نشست، برگزاری انتخابات برای ترمیم ساختار کمیته‌های فنی متناظر فولاد TC17 و آزمون‌های مکانیکی فلزات TC164 است.
در پایان همایش یاد شده، آقایان وحید ظریف، فریدون قاسمی وینچه، امیرحسین کلورزی، سجاد جلال‌پور، رضا کلانتریان، معصومه شهنیانی و زینب آهویی از فولاد خوزستان، جایگاه‌های رییس، نایب رییس و دبیری زیر کمیته‌ های این دو کمیته فنی را کسب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید