140241

غریب پور: نهضت بومی سازی از "حوزه دانش" آغاز می شود/ رییس جهاد دانشگاهی: پروژه های تکرار پذیر، مسیر طراحی را فراهم کرده اند

دنیای معدن - رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: نهضت بومی سازی در بخش معدن و صنایع معدنی را از حوزه دانش فنی آغاز کنیم.

به گزارش دنیای معدن،‌ خداداد غریب پور که در نشست بررسی "تبدیل تفاهمنامه همکاری ایمیدرو به قرارداد با جهاد دانشگاهی" سخن می گفت،‌ تصریح کرد: به جای اینکه نهضت بومی سازی را از ساخت تجهیزات آغاز کنیم، باید تمرکز خود را به تولید دانش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید برای قطعه سازی، صاحب دانش فنی شویم، اظهار داشت: ارتباط دوسویه ایمیدرو و جهاد دانشگاهی رو به افزایش است و این امر زمینه مناسبی برای برطرف کردن نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی فراهم کرده است.
غریب پور در برابر این نکته جهاد دانشگاهی که اکثر کارخانه های زنجیره فولاد، ‌سیمان و ... پروژه های تکرارپذیر کشور هستند، گفت: بسیاری از شرکت های فعلی برای ساخت هر کارخانه لایسنس جدید و جداگانه از طرف های خارجی خریده اند،‌ در صورتی که می توان با تغییر زاویه نگاه و ورود به سطحی بالاتر، شرکت های خصوصی داخلی را ترغیب به طراحی کارخانه ها کرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: به زودی با همکاری جهاد دانشگاهی، نشستی مشترک با شرکت های ایی پی سی (EPC) حوزه معدن و صنایع معدنی خواهیم داشت تا شرایط ورود به سطحی جدید از بومی سازی، مهیا شود.
وی ایجاد اعتماد به بخش خصوصی را نکته ای اساسی در طراحی تجهیزات و تولید دانش دانست و تاکید کرد: مساله ای در بخش قوانین نداریم بلکه نکته اصلی، عملیاتی شدن این برنامه ها است که با دعوت از شرکت های ایی پی سی، این مهم شروع خواهد شد.
رییس جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه مشکلی در طراحی تجهیزات و تولید دانش نداریم، اظهار داشت: با ایجاد پایلوت (واحد نیمه صنعتی) در نقاط مختلف کشور می توان بر روی تولید دانش در صنایع فولاد، مس، سیمان و ... متمرکز شد.
حمید رضا طیبی به پروژه های تکرارپذیر در صنایع سیمان،‌ فولاد، مس، پتروشیمی و نیروگاه ها اشاره کرد و گفت: قانون استفاده حداکثری از توان داخلی نیز مسیر تولید دانش در این بخش ها را نیز مهیا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید