140240

قیمت در بازار فلزات غیرآهنی

دنیای معدن - گزارش دفتر مطالعات اقتصادی دپارتمان صنعت، نوآوری و علوم استرالیا نشان می‌دهد، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا به بالاتر از سطح ۱۳۰۰دلار به ازای هر اونس در اواسط ماه مه ‌سال ۲۰۱۹ به بعد، تصمیم آمریکا بر ادامه جنگ تجاری و افزایش میزان تعرفه از ۱۰ به ۲۵ درصد روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین از دهم ماه مه، بوده است.

به گزارش دنیای معدن، ساغر باباحیدری مدیرگروه مطالعات اقتصادی شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک گزارش دفتر مطالعات اقتصادی دپارتمان صنعت، نوآوری و علوم استرالیا نشان می‌دهد، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا به بالاتر از سطح ۱۳۰۰دلار به ازای هر اونس در اواسط ماه مه ‌سال ۲۰۱۹ به بعد، تصمیم آمریکا بر ادامه جنگ تجاری و افزایش میزان تعرفه از ۱۰ به ۲۵ درصد روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین از دهم ماه مه، بوده است.

به نظر می‌رسد ترس از رکود جهانی اقتصاد، نااطمینانی از شرایط ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه ناشی از تنش ایران و آمریکا، مسائل مربوط به غزه و جنگ داخلی سوریه موتور محرک افزایش قیمت طلا در ادامه سال ۲۰۱۹ به شمار آیند و به این ترتیب طبق پیش‌بینی انجام شده در مرکز فوق انتظار می‌رود قیمت طلا در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به‌طور متوسط سالانه ۲/ ۴ درصد افزایش یابد.

همچنین گزارش دفتر مطالعات اقتصادی دپارتمان صنعت، نوآوری و علوم استرالیا روند کاهشی قیمت آلومینیوم در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۹ را ناشی از دو عامل برشمرده است. جنگ تجاری آمریکا و چین که تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم جهان را (نزدیک به ۶۰ درصد مصرف آلومینیوم جهان متعلق به چین است) تحت تاثیر قرار داده و منجر به کندی رشد مصرف آن شده است. از سوی دیگر، لغو تحریم‌های تجاری و مالی بر شرکت روسال روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده آلومینیوم خارج از چین عامل دیگری است که بر فضای بازار این فلز حاکم بوده است. به نظر می‌رسد سیاست‌های انبساطی دولت چین برای مقابله با آثار اقتصادی ناشی از جنگ تجاری در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به افزایش قیمت آلومینیوم منجر شود.

در مقابل منبع مذکور عمده‌ترین دلیل روند کاهشی قیمت آلومینا در سال ۲۰۱۹ را در افزایش عرضه برشمرده است. راه‌اندازی پالایشگاه آلومینا AL Taweelah در امارات متحده عربی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال در نیمه نخست سال میلادی جاری و رفع محدودیت تولید در پالایشگاه آلومینا Alunorte در برزیل (بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان) با ظرفیت ۲/ ۶ میلیون تن باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت آلومینا شده است.

در گزارش دفتر مطالعات اقتصادی دپارتمان صنعت، نوآوری و علوم استرالیا اعلام شده که قیمت مس نیز تحت تاثیر جنگ تجاری در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است. اما پیش‌بینی شده است که رشد مصرف از تولید سبقت گرفته و منجر به افزایش پایدار قیمت شود. مصرف مس در بازارهایی از جمله حمل و نقل و انرژی که در دسته بازارهای در حال رشد و توسعه محسوب می‌شوند، رو به رشد است. این موضوع به این معناست که مس ذاتا به اقتصاد جهانی متصل است و هر گونه کندی در رشد اقتصادی جهان ناشی از تنش تجاری چین و آمریکا می‌تواند اثر معناداری بر قیمت این فلز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید