140205

با بهره گیری از توان داخلی در سال «رونق تولید» انجام شد

بومی سازی الکتروموتور آسیای بال میل میدوک با تکیه بر توان داخلی

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت مس گفت:الکتروموتور آسیا بال میل میدوک که به دلیل مشکلات فنی در کویل های سیم پیچ استاتور از مدار خارج شده بود با تلاش کارگاه الکترومکانیک، تعمیرات مرکزی برق سرچشمه، مهندسی شهربابک و جمکو در کمتر از 1 ماه تعمیر و در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش دنیای معدن، دکتر اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت مس با اعلام این خبر و با تاکید بر این که بومی سازی این نمونه از الکتروموتورهای 6،6 کیلولت در ایران سابقه نداشته است گفت: در سال رونق تولید این اقدام که در یک بازه زمانی کوتاه با همت و توان مهندسان داخلی صورت گرفت برگ زرینی دیگر بود بر رویکرد بومی سازی و افزایش تاب آوری اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی.
وی با بیان این که در سال گذشته الکتروموتور کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه توسط شرکت جمکو و با دانش فنی مهندسان مجتمع مس سرچشمه بومی شد افزود: به جرات می توان گفت با این بومی سازی یکی از گلوگاه های اصلی خط تولید بر طرف شده است و هم اکنون مجتمع مس میدوک سفارش یک الکتروموتور یدک را به شرکت جمکو داده است.
به گفته سعدمحمدی در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه ساخت داخل شرایط خوبی دارد و کارگروه هایی برای بومی سازی و همکاری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و سازندگان داخلی شکل گرفته است تا روند بومی سازی و استفاده از فرصت های ساخت داخل با سرعت بیشتری انجام شود.
مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: همانطور که پیشتر به وزارت محترم صمت پیشنهاد دادم باید برای موفقیت بیشتر در حوزه بومی سازی در صنایع معدنی و ایجاد جذابیت بیشتر در سرمایه گذاری روی این تجهیزات؛ باید ساختاری تشکیل بشود تا قطعاتی که بین صنایع معدنی مصرف مشترک دارد تجمیع و دسته بندی بشود.
وی تصریح کرد: با این رویکرد ساخت تجهیزات و قطعات تک در ابعاد بزرگ و با تیراژ بالاتر انجام خواهد شد و سازندگان داخلی هزینه و دانش و انرژی بیشتری برای بومی سازی قطعات تک و کم مصرف خواهند گذاشت.
سعد محمدی گفت: در بومی سازی تجهیز الکتروموتور این مساله مشهود بود و هم اکنون شرکت های دیگری به شرکت جمکو سفارش ساخت این تجهیز را داده اند و این نشان می دهد که اگر تولیدکنندگان از سازندگان داخلی حمایت کنند و متقابلا سازندگان با صرف دقت و کیفیت اعتماد تولیدکنندگان را جلب کنند جذابیت سرمایه گذاری برای سازندگان داخلی بیشتر خواهد شد.
افزایش ضریب اطمینان از تولید با بومی سازی الکترو موتور تغلیظ میدوک
محمدجواد انصاریان مدیر مهندسی مجتمع مس شهربابک با اشاره به این که الکتروموتورسنکرون 4000 HP آسیاب گلوله ای تغلیظ میدوک که یکی از حساس ترین تجهیزات در فرآیند تولید و ساخت شرکت GE کانادا است در چهارم تیرماه امسال دچار آسیب دیدگی شد، گفت: بعد از وقوع این حادثه، بلافاصله تیم های تعمیراتی به محل اعزام شدند و دو روز بعد با تلاش پرسنل کارگاه الکترومکانیک مهندسی و مکانیک تغلیظ، استاتور این الکتروموتور دمونتاژ و بارگیری شد و با بررسی های انجام شده همزمان از دو شرکت داخلی برای بررسی موضوع و دریافت پیشنهاد تعمیر دعوت به عمل آمد.
انصاریان گفت: با مذاکرات انجام شده، با توجه به پیشنهاد قیمت و زمان تعمیر و همچنین در نظر گرفتن سابقه تعمیر و ساخت استاتور مشابه از مجتمع مس سرچشمه در سال قبل، شرکت ماشین های الکتریکی جوین(جمکو) انتخاب شد و عهده دار تعمیر و بازسازی استاتور این موتور الکتریکی گردید.
مدیر مهندسی مجتمع مس شهربابک با بیان این که با همت و تلاش و همکاری واحدهای برق امور مهندسی مجتمع مس شهربابک و مجتمع مس سرچشمه و امور تغلیظ میدوک و شرکت جمکو، مراحل بازسازی و تعمیر الکتروموتور آغاز شد بیان کرد: تعمیر این تجهیز، در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یکماه انجام پذیرفت و بعد از انجام تست های روتین نهم مردادماه در محل نصب و راه اندازی شد.
وی بیان کرد: هم اکنون و بعد از گذشت دو ماه از نصب این تجهیز تولید کارخانه تغلیظ به مقدار نامی و شرایط نرمال بازگشته است و هیچ گونه مشکل فنی در این تجهیز حیاتی مشاهده نشده است.
انصاریان با تاکید بر اینکه بومی سازی این نمونه از موتورهای 6.6 کیلو ولت با تکیه بر توان داخل و اعتماد به توانایی علمی و فنی موجود کشور عزیزمان موجب صرفه جویی چشمگیری در هزینه و زمان تعمیر؛ که اهمیت بسیار بالایی در این پروژه دارد؛ شد، اظهار داشت: برای جلوگیری از توقف در فرایند تولید و افزایش ضریب اطمینان هم اکنون به شرکت جمکو پیشنهاد ساخت یدک این تجهیز داده شده است که در فرایند ساخت و تولید قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید