140201

افتتاح کارخانه کک طبس شاید وقتی دیگر/ تنها یک سوم ظرفیت کارخانه فعال است

دنیای معدن - با گذشت هفت سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه کارخانه کک طبس به عنوان یکی از صنایع جوار معدنی قطب زغال سنگ کشور به واسطه اتمام عملیات اجرایی آن، همه امیدها به این بسته شده که این کارخانه در یکی از مناسبت های مهم و با حضور مسؤولان ارشد کشوری به بهره برداری برسد.

به گزارش دنیای معدن، از طبس به عنوان قطب زغال سنگ ایران یاد می شود که در دل 30هزار کیلومتر مربعی از فضای این نقطه جغرافیایی 76 درصد این ذخیره معدنی کشور جای گرفته است.

این منطقه با بیش از شش میلیارد تن ذخیره معدنی زغال سنگ از نوع کک شو و حرارتی یکی از غنی ترین و بزرگ ترین مناطق زغالی کشور به حساب می آید به طوری که زغال کک شو را می توان در مناطقی مانند پروده، نایبند و زغال سنگ حرارتی یا آنتراسیت را در مناطقی مانند مزینو و آبدوغی یافت.

این شهرستان بزرگ ترین تولید کننده زغال سنگ ایران است طوری که سال قبل دو میلیون و 300 هزار تن زغال سنگ و یک میلیون و 300 هزار تن کنسانتره در طبس تولید شد.

در پی ثبت سوژه «کک طبس چه زمانی افتتاح رسمی می شود؟» در سامانه فارس من، خبرنگار فارس موضوع را از مسؤول مربوطه پیگیری کرد.

پس از 7سال وعده وعید؛ افتتاح کک طبس همچنان در کما

آنطور که در مصاحبه های مدیران مربوطه با رسانه های خراسان جنوبی پیدا است بارها خبر از افتتاح این کارخانه به مناسبت ها مختلف و با حضور مسؤولان و مقامات دولتی داده شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس در 25 تیرماه سال 96 در گفت وگو با یکی از رسانه های استان اعلام کرد: این کارخانه آماده بهره برداری است و زغال پیش گرم آن آماده است که دوره پیش گرم آن حدود 75 روز به طول می انجامد و در نیمه نخست مرداد افتتاح می شود که در تاریخ مذکور خبری از افتتاح این کارخانه نشد.

قطار وعده ها به مقصد نرسید/ باز هم خلف وعده!

21 فروردین ماه سال گذشته نیز فرماندار وقت طبس در شورای اداری استان خراسان جنوبی مطرح کرد: کارخانه کک سازی طبس بعد از گذشت سال ها در مرحله اجرای قرارداد با پیمانکار بوده و امید است در همین اوایل سال 97 به مرحله افتتاح برسد که متأسفانه باز هم وعده های مدیران توخالی از آب درآمد و چشم ها به افتتاح این کارخانه گره خورد!

15 بهمن ماه سال گذشته بود که استاندار خراسان جنوبی به شهرستان طبس سفر کرد و رئیس اداره صمت طبس در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های استانی، گفت: کارخانه کک طبس با سه هزار میلیارد ریال اعتبار در آستانه افتتاح رسمی است و تاکنون افتتاحی صورت نگرفته است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس در همین راستا در گفت وگو با خبرنگار فارس در طبس تعداد شرکت های فعال زغالی شهرستان طبس را 20 شرکت با فعالیت بیش از پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت: عمده خروجی فرآورده های زغالی در کارخانه های کک سازی استفاده می شود.

نیاز شدید کشور به زغال سنگ

محمود زارع نیا با تأکید بر اینکه کشور به شدت به زغال سنگ به عنوان اصلی ترین چرخه فعالیت صنعتی کشور که همان تولید فولاد است، وابسته است به روند کند دو پروژه مهم شهرستان طبس اشاره کرد و توضیح داد: دو پروژه نیروگاه حرارتی و تجهیز و توسعه پروده چهار به کندی پیش می رود.

وی بیان داشت: پروژه نیروگاه حرارتی از طریق فاینانس تأمین و فاینانس پروژه نیروگاه حرارتی بعد از طی مراحل مختلف از جمله پذیرش عاملیت توسط یکی از بانک ها و مصوبه های شورای اقتصاد به دلایل بسیاری از جمله تشدید تحریم ها و کمبود نقدینگی عملیاتی نشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس اضافه کرد: در خصوص پروژه پروده چهار، فاینانس آن نهایی و بعد از آن مجری و پیمانکار پروژه انتخاب شد که این پروژه با اینکه در اختیار ایمیدرو است، روند کار به دلیل شرایط تحریم و غیره با کندی پیش می رود.

زارع نیا با تأکید بر اینکه اولویت اصلی بعد از استخراج، فرآوری زغال سنگ است، اعلام کرد: این اداره مجوز کارخانه تولید پی وی سی از کک را صادر کرده اما هنوز سرمایه گذاران با هم به نتیجه نرسیده اند تا زمینه احداث آن را فراهم کنند.

راه اندازی کارخانه کک با یک سوم ظرفیت!

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان اینکه کارخانه کک با یک سوم ظرفیت راه اندازی شده و دو باطری آن فعال است، اضافه کرد: هم اکنون 212 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

زارع نیا در رابطه با افتتاح این کارخانه، مطرح کرد: با توجه به اینکه این پروژه یکی از پروژه ملی محسوب و جزو پروژه های سیاست های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی بوده، قرار بر این بود با حضور یک مسؤول مهم و ارشد کشوری افتتاح شود.

وی ظرفیت کارخانه کک طبس را 450 هزار تن اعلام و مطرح کرد: از شش باطری کارخانه فقط دو باطری فعال است و امید داریم با تأمین مواد اولیه، زغال و رفع یک سری مسائل و مشکلات باطری های دیگر را فعال و با ظرفیت بیشتر کار کنیم.

کارخانه کک آماده افتتاح رسمی است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس در خصوص زمان افتتاح این پروژه و تصمیمات اخذ شده، تبیین کرد: گذر زمان خللی در فعالیت کارخانه که باعث نقص عملکردی شود ایجاد نمی کند چرا که هم اکنون نیز کارخانه آماده افتتاح با حضور مسؤولان ارشد کشوری است.

زارع نیا پیرامون آخرین تصمیمات گرفته شده برای کارخانه کک طبس، اعلام کرد: تصمیم بر این گرفته شده که این کارخانه با حضور رئیس جمهور و یا معاون اول وی افتتاح شود و هنوز زمان بندی دقیقی اعلام نشده ولی در برنامه قرار دارد و صرف افتتاح با حضور یک مسؤول رده پایین تر نیست چون یک پروژه ملی است که بعد چندین سال به استخراج رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید