140198

رحمانی تاکید کرد:

تجمیع اطلاعات اکتشاف با ایجاد مشارکت سازمان های ذیربط/ تقدیر از اقدامات ایمیدرو

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت مشارکت سازمان های مرتبط با اکتشاف گفت: تجمیع اطلاعات بخش اکتشاف امری ضروری است و در این زمینه ایمیدرو از ظرفیت های مجموعه هایی همچون شرکت نفت و سازمان های انرژی اتمی و فضایی در تحقق برنامه ها استفاده کند.

به گزارش دنیای معدن، رضا رحمانی که پیش از ظهر امروز در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی سخن می گفت، افزود: شناسایی اطلاعات در بخش اکتشاف، مقدمه توسعه معدن و صنایع معدنی است.

وی گفت: در این راستا استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و تشویق فعالان اقتصادی، موجب تسریع برنامه های این حوزه خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شروع نهضت انقلاب معدنی، از اکتشاف است، اظهار کرد: یکی از آرزوهای من در دوران حضور در وزارتخانه، تحقق برنامه های اکتشافی است.

رحمانی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به امر تولید، امسال در سال "رونق تولید" هفت راهبرد را مورد توجه قرار داده ایم. وی گفت: یکی از این راهبردها، معدن و صنایع معدنی است.

اکتشاف و ساخت داخل در اولویت

رحمانی افزود: در این بخش اکتشاف و ساخت داخل از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تابعه خواهد بود.

استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: متاسفانه در طول سال های گذشته اکتشافات به صورت سطحی بوده در حالی که در سایر کشورها اکتشافات به صورت عمقی و تا 500 متر رسیده است.

وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم کرد تا با بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در حوزه بهره برداری و استخراج معادن گام های موثری برداشته شود. رحمانی افزود: بدین ترتیب با افزایش و عملیاتی کردن برنامه های بخش معدن و صنایع معدنی، اهداف توسعه ای سرعت می گیرد.

ارزآوری معدن و صنایع معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری عنوان کرد: سال گذشته و امسال بخش زیادی از ارز کشور، توسط حوزه معدن و صنایع معدنی تامین شد.

وی افزود: امیدواریم با ادامه این روند، میزان صادرات غیرنقتی نسبت به سال 97 افزایش یابد.

نقشه راه

رحمانی با اشاره به اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: برای نخستین بار است که برنامه ای با عنوان نقشه راه این حوزه تدوین شده است و در این زمینه اکتشاف به عنوان یکی از اولویت ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این زمینه تفویض اختیار به استان ها در امور معادن در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: فعال سازی معادن کوچک، ایفای مسوولیت های اجتماعی و توجه به مسایل زیست محیطی نیز ذیل اهداف نقشه راه تعریف شده است.

معدن جایگزین درآمدهای نفتی

رحمانی با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری معدن و صنایع معدنی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است، اعلام کرد: در شرایط اعمال تحریم علیه کشورمان، شرایط برای ایجاد ثروت و استفاده از منابع کشور همچون معادن مهیا است.

وی افزود: امروز ارزش تولیدات معادن و صنایع معدنی به 20 میلیارد دلار می رسد.

رحمانی گفت: سالانه 500 میلیون تن استخراج ماده معدنی داریم و این میزان در دولت های یازدهم و دوازدهم به میزان 140 میلیون تن افزایش یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدوار هستیم با سرمایه گذاری و توجه هرچه بیشتر به این حوزه، از ظرفیت هایی که در اکتشافات جدید حاصل می شود، بیش از پیش شاهد اثرگذاری معدن و صنایع معدنی در اقتصاد باشیم.

احیای معادن کوچک در مناطق محروم

وی اظهار داشت: در حال حاضر شورای معادن در استان ها فعال شده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، احیا و راه اندازی معادن کوچک در مناطق محروم مورد توجه است.

تقدیر از اقدامات ایمیدرو

رحمانی با تقدیر از اقدامات ایمیدرو گفت: اقدامات بزرگی توسط سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران در حال انجام است و امیدواریم اعتقاد به "انقلاب معدنی" در صحنه عمل برای مردم شریف ایران نمایان شود.

دیدگاهتان را بنویسید