140195

شکوفایی صنایع غیرآهنی در عصر جدید

دنیای معدن - اعصار و قرون گذشته را به عهد سنگی، عصر مفرغ و قرن معاصر را به قرن فولاد توصیف کرده‌اند و احتمالا دهه‌های فعلی را دنیای پلاستیک نام می‌نهند. چنانچه دوران دیگری فراروی بشر باشد بدون شک عصر فلزات غیرآهنی و مشخصا آلومینیوم و مس لقب خواهند گرفت.

کامران وکیل دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران

عقبگرد بشر از تداوم توسعه بی‌رویه صنایع پلاستیک و هدف‌گذاری برای محدود کردن این تولیدات به برخی محصولات پردوام و غیرمصرفی، به پایان رسیدن تقریبی دوران توسعه محصولات مبتنی بر فلزات آهنی و توجه به قابلیت‌های فلزات غیرآهنی تجزیه‌پذیر، فضایی مناسبی برای بازگشت این اقلام به بازارهای مصرف ایجاد کرده و توسعه تکنولوژی‌های مبتنی بر استفاده بهینه از عناصر موجود در طبیعت نیاز فزایند‌ه‌ای را برای توسعه تولید و مصرف در عصر آتی رقم زده است.

توسعه خارج از تصور دنیای دیجیتال و بسط آن به کلیه ارکان زندگی با ظهور ساز و کار ارتباط اشیا با فضای مجازی «IOT» یا اینترنت اشیا، وابستگی صنایع به فلز مس را دوچندان می‌کند. فلز سرخ نه تنها با توجه به خواص رسانایی بیش از پیش مورد توجه خواهد بود، بلکه با توسعه روزافزون صنایع الکترونیک و تنوع تولید اقلام دارای قابلیت‌های تامین نیازهای انرژی بر بشر به‌طور مثال خودروهای برقی یکه‌تاز در بازار رو به تزاید مصرف خواهد بود. در کنار اهمیت بسیار فلز سرخ، بازار طلای سفید یا همان آلومینیوم که به دلیل وابستگی بسیار به مصرف انرژی در فرآیند تولید به بسته انرژی معروف است، به‌گونه دیگری توسعه خواهد یافت. ابداع و بهسازی تکنولوژی‌های نورد آلمینیوم، فرآیندهای به حداقل رساننده میزان مصرف این فلز ارزشمند و کثرت روزافزون موارد مصرف ور‌ق‌های کم‌ضخامت از جمله صنایع استراتژیکی محسوب می‌شوند که ایجاد آنها تاکنون دارای اولویت نبوده و ضروری است همگام و همراه با توسعه صنایع بالادستی مورد توجه قرار گیرند. در عصر آتی کشورمان باید از تولیدکننده شمش‌های ضخیم و مبتنی بر مزیت انرژی ارزان به تولیدکننده ورق رول‌های کم‌ضخامت مناسب برای انواع مصارف از ساخت بدنه خودرو گرفته تا بسته‌بندی مواد غذایی یا دیگر صنایع بسیار پرمصرف بدل شود تا علاوه بر ممانعت از مصرف بی‌رویه منابع تجدیدناپذیر ایجاد ارزش افزوده‌ حداکثری میسر شود.

در فرآیند بازیافت، فلزات آهنی به دلیل خواص مغناطیسی از قابلیت بازیابی بسیار بالایی برخوردارند در حالی‌که بازیافت فلزات غیرآهنی در صورت عدم انجام تفکیک در مبدا تقریبا ناممکن است یا با هزینه‌های بسیاری همراه خواهد بود. میزان فلز قابل استحصال از طریق بازیافت ممکن است بتواند درصدی از نیاز به فلزات آهنی را تامین کند اما در تامین مس و آلومینیوم مسلما قابل اتکا نخواهد بود. رصد کردن رشد و توسعه محیرالعقول بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا یا سردمداران تجارت در فضای مجازی با نمای زننده عقب‌ماندگی دارندگان منابع خدادادی و سرگرم تولید و تجارت اقلام بسیار دور از محصولات نهایی نمودی واضح از ضرورت ایجاد و تقویت صنایع بسیار پایین‌دستی و مبتنی بر ایجاد بهره‌وری از منشأ فلزات رنگین دارد.

دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته در حالی ۹ و ۱۰ مهر ماه امسال به ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار می‌شود که بررسی چالش‌های فلزات غیرآهنی یکی از محورهای مورد بحث خواهد بود. در این همایش قرار است تمرکز روی تولید و بازار فلزات غیرآهنی (شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و طلا) باشد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید