140167

مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو برگزار شد

دنیای معدن - مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل ایمیدرو، نمایندگان مجمع و مدیران شرکت تابعه برای بررسی عملکرد منتهی سال ۹۷ برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، در این جلسه عنوان شد که ۵/۱۴ میلیارد دلار طرح تا سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است که تا پایان چشم انداز ۱۴۰۴ این میزان به ۱۶ میلیارد دلار ارتقاء خواهد یافت.

مشارکت با بخش خصوصی و ایجاد هم افزایی بین بخش دولتی و خصوصی از دیگر برنامه های ایمیدرو عنوان و گفته شد: تولید شمش فولاد از ۸ میلیون تن در سال ۸۱ به ۳۵ میلیون تن در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده که پیش بینی می شود این میزان به ۵/۳۹ میلیون تن تا پایان سال ۹۸ افزایش پیدا کند. در حال حاضر تولید کاتد ۵/۲ برابر و آلومینیوم ۵/۳ برابر رشد داشته و ۳۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این گزارش می افزاید: بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب و برای تکمیل طرح های توسعه ای تزریق شده است. همچنین فاز اول تولید الکتروگرافی در حال بهره برداری است. که با این طرح ۵۰ درصد از وابستگی فولاد کاهش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید: ۹/۳ میلیارد دلار طرح تا سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید که این میزان ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

احیای طرح های نیمه تمام از برنامه های ایمیدرو عنوان و گفته شد: این طرح ها شامل شروع طرح تولید آلومینای بوکسید وارداتی، مشکل مالی بندر پارسیان، تامین منابع مورد نیاز تکمیل طرح های فولادی استان، طرح احیای قائنات است. همچنین ۶ طرح با سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیون دلار با اشتغالزایی ۶۰۰۰ نفر آماده افتتاح است و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع امسال اکتشاف انجام خواهد شد و احیا و فعالسازی معادن کودک در سال ۹۸ وارد فاز عملیاتی شده است و مقرر شده ۱۵۰ معدن کوچک فعال شوند که این تعداد ۳۰۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

در این جلسه عنوان شد: تولید زنجیره فولاد و مس رشد دورقمی داشته است. این در حالی است که در بخش شمش آلومینیوم افت دیده می شود.

همچنین در این جلسه با اشاره به اقدامات ایمیدرو برای کاهش اثر تحریمی عنوان شد: اردیبهشت ۹۷ ستاد تدابیر ویژه تشکیل شد تا ریسک ها را شناسایی کند.

این گزارش می افزاید: ۲/۹ میلیارد دلار محصولات معدنی و صنایع معدنی صادر شد که مس در سال ۹۸ معادل سال گذشته ۴۵۰ میلیارد دلار صادر داشته است. در این بین صادرات شرکتهای فولادی کاهشی ۴ درصدی داشته اند.

در ادامه این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ۷ محور وزارت صمت برای سال رونق تولید گفت: یکی از این ۷ محور مربوط به توسعه معادن و منابع معدنی می شود که شامل فعالسازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره تولید، اکتشاف و غیره است.

رحمانی نهضت ساخت داخل و انقلاب معدنی را کلیدواژه توسعه اقتصادی دانست و گفت: نهضت ساخت داخل حرکت بزرگی در اقتصاد کشور است که در سفر به اصفهان و بازدید از فولاد مبارکه جلوه ای از این نهضف آشکار شد.

وی نهضت ساخت داخل را وسیله ای برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: برای این امر حضور استارتاپها در بخش معدن الزامی است. امیدوارم تا سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیارد دلار واردات به ساخت داخل تبدیل شود.

رحمانی با بیان اینکه مدیران باید جهادی باشند، افزود: ایمیدرو به خوبی این موضوع را پیش گرفته و ما نباید ضرر مالی از شرکتهای مجموعه مشاهده کنیم.

وزیر صمت با تاکید به مدیران صنایع معدنی گفت: معمولا معادن در مناطق محروم هستند. مدیران باید در بخش اشتغال از بومیان آن منطقه استفاده کرده و گردش مالی کارخانه در آن منطقه باشد و همچنین تامین و تدارک هر واحد باید در آن منطقه صورت گیرد.

رحمانی سلامت کاری را بسیار مهم دانست و گفت: سال ۹۷ مواد پتروشیمی به نحوی توزیع شد که ما با افزایش قیمت مواجه شدیم و این امر نشان از دلالی بود که طی برنامه خوشبختانه کاهش پیدا کرد. مدیران نباید اجازه دهند تولید آلوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید