140137

تولید زغالسنگ معدن های البرزشرقی ۲.۵برابر شد

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت معادن البرز شرقی، از تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ در معادن این شرکت خبر داد و گفت: این میزان ، رشد ۲.۵ برابری را نسبت به 2 سال پیش نشان می دهد.

به گزارش دنیای معدن، منصور شریف، چهارشنبه با حضور در دفتر ایرنا شاهرود ، با بیان اینکه مواد معدنی تولید شده از معادن شرکت البرز شرقی در منطقه طزره دامغان برای استفاده در کوره بلند تولید فولادو آهن به اصفهان ارسال می شود تصریح کرد: این شرکت دارای ۶ پروانه بهره برداری در شهرهای شاهرود،دامغان و مینودشت استان گلستان و کارخانه زغال شویی است.

وی از فعالیت ۱۸۰۰ کارگر در معادن زیر پوشش این شرکت به صورت امانی و پیمانی هم خبر داد و افزود: تولیدات معادن زیر پوشش شرکت زغال سنگ البرز شرقی در سال ۹۶ به میزان ۹۰ هزار تن بود که این عدد به ۱۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ البرزشرقی شاهرود یادآورشد: با پیگیری های انجام شده ۳۳۵ میلیارد تومان بدهی های شرکت البرز شرقی در سال گذشته تسویه شد.

شرکت معادن البرز شرقی یکی از شرکت هایی است که در راستای واگذاری شرکت های دولتی ،در دولت دهم واگذار شد، این واگذاری مشکلات زیادی مانند تاخیرهای چند ماهه در پرداخت حقوق کارکنان را در پی داشت.

در اجرای این واگذاری ۹۵ درصد از سهام معادن این شرکت در سال ۹۳ به ذوب آهن اصفهان واگذار و پنج درصد باقی مانده نیز طبق قانون، بجای سهام عدالت به صورت سهام ترجیحی به کارگران و کارکنان شرکت تعلق گرفت، همچنین در مرحله بعد این واگذاری نیز زمین و ساختمان شرکت هم به مزایده گذاشته و در نهایت شهرداری شاهرود برنده آن شد.

برای حل مشکل کارگران البرز شرقی مسوولان شهرستان شاهرود و استان سمنان تلاش های زیادی کردند، با رایزنی های انجام شده و موافقت مسوولان امر درتهران ، این شرکت بار دیگر به شرکت ذوهن آهن اصفهان واگذار شد که با این کار و حمایت هایی که انجام شد ، شرکت البرزشرقی از رکود خارج و رونق گرفت.

همچنین با توافق به عمل آمده با شرکت خصوصی سازی ، محل شرکت البرزشرقی و موسسات وابسته آن که در مزایده ای به شهرداری شاهرود فروخته شده بود، باردیگر به این شرکت بازگشت داده شد. البته شهرداری شاهرود به اندازه پولی که پرداخت کرده بود از این زمین ها تملک کرد و بخش بیشتر در تملک البرز شرقی ماند.

با این کار هم برند البرزشرقی که بزرگترین نشان تجاری استان سمنان است ، محفوظ ماند و هم شهرداری شاهرود از مشکل پرداخت هزینه خرید راحت گردید.

شریف، افزایش تولید مواد معدنی کنسانتره به میزان ۲۰۰ هزار تن، توسعه معادن زیر پوشش و اکتشافات جدید را از مهمترین برنامه های شرکت البرز شرقی در آینده عنوان کرد.

وی، برنامه ریزی به منظور ایجاد مقدمات ورود به فرابورس با انضباط مالی ایجاد شده و بهینه سازی را یکی از برنامه های پیش رو عنوان کرد و گفت:
خرید بیشتر زغال خام از معادن بخش خصوصی ، شناسایی و افزایش ذخایر قابل استخراج، تداوم بر بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد پرسنل امانی و جایگزینی آن ها با پیمانکاران ، تاکید بر آموزش های کاربردی داخل و خارج از کشور و برنامه ریزی به منظور سرمایه گذاری در طرح های مختلف از محل درآمدهای شرکت از برنامه های پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ البرزشرقی شاهرود، خاطرنشان کرد: این شرکت که حدود نیم قرن سابقه فعالیت معدنی است در گذشته تا هفت هزار نفر شاغل داشت ، اما پس از یک رکود بزرگ در حال اوج گیری است به طوری که اکنون با یک هزار و ۸۳۸ تن شامل ۷۸۹ نفر در بخش پیمانکاری و یک هزار و ۴۹ نفر به طور امانی، بزرگترین بنگاه اقتصادی و اشتغالزایی استان سمنان است.

شریف، با بیان اینکه معادن زغال سنگ زیر پوشش شرکت شامل چهار پروانه بهره برداری در استان سمنان و سه پروانه بهره برداری در استان گلستان است ادامه داد: این معادن به صورت زیرزمینی استخراج می شوند و زغال سنگ خام آن ها در کارخانه زغالشوئی شرکت فرآوری می شود.

وی، از این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده عمده کنسانتره زغال سنگ در منطقه شمالشرق نام برد و افزود: تولیدات دیگر معادن زغال سنگ منطقه نیز در این کارخانه فرآوری می شود.

مدیرعامل شرکت معادن البرزشرقی شاهرود از افزایش تولیدات در آینده خبر داد و گفت: با توجه به بازار خوب زغال سنگ خام ، افزایش تولید کنسانتره زغال سنگ تا ۲۰۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.
.
شریف از فعالیت چهار تولیدکننده اصلی زغالسنگ ، معادن زغال سنگ طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی خبرداد و افزود: شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی سومین تولید کننده این ماده معدنی در کشور است.

مدیر عامل شرکت معادن البرزشرقی شاهرود، با تاکید بر اینکه فعالیت معدن کاری به طور مستقیم با سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی مرتبط است ادامه داد: این شرکت در چند سال گذشته استانداردها و دستورالعمل های زیست محیطی معدنکاری را در قالب سیستم مدیریت یکپارچه ایزو ۱۴۰۰۱ پیاده سازی و برای محافظت و احیاء محیط زیست و منابع طبیعیی اقدامات مناسبی را انجام داده است.

وی گفت : در سه ماه نخست پارسال ۱۳هزارو ۳۶۰ تن زغال سنگ خام تولید می شد که این میزان با ۶۶درصد افزایش به ۲۲ هزارو ۴۵۰ تن در سه ماه نخست امسال افزایش یافت.

مدیرعامل معادن زغالسنگ البرز شرقی تسویه بدهی این شرکت را یکی دیگر از کارهای انجام شده در ۲سال گذشته عنوان کرد و افزود : تا پایان سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بخش خصوصی تولید زغالسنگ بدهی وجود داشت که تسویه شد.

وی افزود: تسویه حدود ۵۴ میلیارد تومان بدهی ذوب آهن اصفهان به سازمان خصوصی سازی و حدود ۹ میلیارد تومان بدهی شرکت به سازمان امور مالیاتی از محل تهاتر مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت و در قالب اوراق تسویه خزانه از دیگر کارهای انجام شده است.

مدیر عامل شرکت معادن البرزشرقی شاهرود، با بیان اینکه حدود ۸۳ میلیارد تومان بدهی به سازمان خصوصی سازی از محل تهاتر مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت و در قالب اوراق تسویه خزانه صورت گرفته است خاطرنشان کرد: در سایه برنامه ریزی تسویه حدود ۷۰ میلیارد تومان بدهی البرز شرقی به شرکت تهیه و تولید، شرکت ملی فولاد و سازمان ایمیدرو در قالب تهاتر با شمش فولادی ذوب آهن اصفهان نیز محقق شد.

شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی در سال ۳۹ آغاز به کار کرده است، حوزه فعالیت این شرکت در شرق سلسله جبال البرز از معادن طزره در شمال شرقی شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان قرار داشته و عمده فعالیت های آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری برای تأمین بخشی از کنسانتره زغال سنگ مورد نیاز کک سازی و استفاده در کوره بلند ذوب آهن اصفهان به منظور فرآیند احیا سنگ آهن خلاصه می شود.
تقدیم اولین شهید انقلاب در شهرستان شاهرود، حضور بیش از پنج هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس، تقدیم ۹۳ شهید و ۴۰۰ جانباز و چهار نفر آزاده، تأمین و تدارک تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در جنگ تحمیلی از جمله تاثیرات البرز شرقی در دفاع مقدس بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید