140117

کارگران معدن زغال سنگ «آق دربند» ۱۰ماه مزد طلبکارند/ دادستان: معدن آق دربند دچار مشکلات مدیریتی است

دنیای معدن - منابع کارگری خراسان رضوی از به تعویق افتادن حدود ۱۰ ماه دستمزد نزدیک به ۱۱۰ نفر از کارگران شاغل در معدن زغال سنگ «آق دربند» سرخس خبر می دهند.

به گزارش دنیای معدن، تعدادی از کارگران معدن زغال سنگ «آق دربند» سرخس روز گذشته (۲۵ شهریور ماه) در مقابل ساختمان فرمانداری سرخس حضور یافتند.

منابع کارگری در معدن آق دربند گزارش دادند: معدن زغال سنگ آق دربند بزرگترین و قدیمی ترین معدن زغال سنگ در شمال شرق کشور است که در کنار روستایی به همین نام در شهرستان سرخس و ۱۴۱ کیلومتری مشهد واقع است و کارگرانی که در این معدن کار می کنند حدود ۱۰ ماه بابت مزد معوقه طلبکارند.

به نقل از کارگران این واحد معدنی گفته می شود که طلب انباشته آنها مربوط به دستمزد ماه های سال گذشته و سال جاری است. علاوه بر این پرداخت حق بیمه این کارگران نیز با مشکل روبرو است.

به گفته یکی از کارگران؛ به دنبال اعتراض روز گذشته کارگران معدن زغال سنگ آق دربند، نشستی با حضور فرماندار و دادستان سرخس در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد که در نتیجه آن مسئولان حاضر در جلسه وعده پیگیری مطالبات را دادند.

حمید علیزاده (دادستان سرخس) در نشست روز گذشته فرمانداری سرخس در جمع کارگران با اظهار تاسف از عملی نشدن مصوبات آخرین جلسه سال ۹۶ که مقرر شده بود از محل فروش ملکی در مشهد معوقات مزدی و بیمه ای کارگران پرداخت و بخشی از درآمد آن در بخش تهیه تجهیزات و افزایش ایمنی کارگاه هزینه شود، گفت: آنچه ما بعد از سه سال پیگیری شاهد آن هستیم؛ حل نشدن مشکلات کارگران معدن آق دربند است که ناشی از سوءمدیریت مدیرعامل است.

وی با بیان اینکه سهامداران و به خصوص هیئت مدیره شرکت مدت ها از مزایای معدن استفاده کرده و از پرداخت هزینه های معدن طفره می رفتند، افزود: از آنجا که ۳۱ درصد سهام هم اکنون متعلق به آستان قدس رضوی است و ۱۷ درصد آن مربوط به سهامداران است لذا سهامداران لازم است به طور جدی در رفع این مشکل ورود پیدا کنند و با تغییر مدیریت و حتی اساسنامه یا سهیم کردن کارگران باتوجه به معوقاتی که دارند، این چرخه اشتغال و تولید را مدیریت کنند.

علیزاده با تاکید بر اینکه در اولین فرصت مدیرعامل احضار و موضوع به صورت جدی پیگیری می شود، تصریح کرد: چرا ما هنوز شاهد ۹ یا ۱۰ ماه حقوق معوقه کارگران در این شرکت هستیم درحالی که معدن در حال فعالیت است؟

در ادامه این جلسه محمدرضا رجبی مقدم (فرماندار سرخس) گفت: از صبح پیگیر موضوع بوده و با معاون استاندار تلفنی تماس گرفتم. ما در دو - سه روز آینده جلسه ای در استان برای رفع قطعی این مشکل برگزار خواهیم کرد.

او با تقدیر از کارگران، یادآور شد: امیدواریم در جلسه روزهای آینده در این خصوص با آستان قدس به توافقی دست یابیم.

در ابتدای جلسه نماینده کارگران و تعدادی دیگر به نمایندگی از ۱۲۰ کارگر از مشکلات و محرومیت هایی که ۱۰ ماه بی حقوقی برای آنها در پی داشته و عدم رعایت ایمنی کارگاه و پرداخت هزینه های حوادث محل کار و سایر مطالبات صنفی خود همانند حق مسکن و بیمه تکمیلی سخن گفتند.

دیدگاهتان را بنویسید