140109

طرح جامع سرب و روی کشور

دنیای معدن - ایجاد و توسعه نامتقارن صنایع سرب و روی در کشور و نبود استراتژی و مشخص نبودن چشم‌انداز روشن در توسعه و استقرار صنایع سرب و روی کشور، فقدان اهداف مشخص و از طرفی ایجاد ظرفیت‌های جدید این صنعت از جمله طرح‌های توسعه‌ای معدن سرب و روی مهدی آباد، لزوم توسعه این صنعت را بر اساس یک طرح جامع و با در نظر گرفتن همه جوانب و تبعات فنی، اقتصادی، زیرساختی، اجتماعی و زیست‌محیطی تداعی می‌کند.

امین صفری مدیرعامل مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد

ایجاد و توسعه نامتقارن صنایع سرب و روی در کشور و نبود استراتژی و مشخص نبودن چشم‌انداز روشن در توسعه و استقرار صنایع سرب و روی کشور، فقدان اهداف مشخص و از طرفی ایجاد ظرفیت‌های جدید این صنعت از جمله طرح‌های توسعه‌ای معدن سرب و روی مهدی آباد، لزوم توسعه این صنعت را بر اساس یک طرح جامع و با در نظر گرفتن همه جوانب و تبعات فنی، اقتصادی، زیرساختی، اجتماعی و زیست‌محیطی تداعی می‌کند.

بر این اساس، طرح جامع سرب و روی با اهداف کلان ذیل با مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دستور کار قرار گرفت: ۱-توسعه صنایع پایین‌دستی و تبدیلی سرب و روی؛ ۲- برنامه‌ریزی برای استقرار منسجم صنایع این بخش و با هدف امکان تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش بهره وری، کاهش آلودگی محیط زیست و امکان برنامه ریزی برای مدیریت پسماند؛ ۳- تولید محصولات با مزیت نسبی و قیمت تمام شده کمتر و رقابت پذیر و قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی؛ ۴-تولید محصولات نهایی زنجیره تولید بخش سرب و روی با هدف ایجاد و افزایش ارزش افزوده؛ ۵- جلوگیری خام فروشی محصولات تولیدی در صنایع معدنی؛ ۶- تولید محصولات با کاربری خاص داخلی و جهانی و صنایع های‌تک.

در این راستا و با انتخاب شرکت کوشا معدن به‌عنوان مشاور طرح و با محوریت مجتمع سرب و روی مهدی آباد به‌عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت سرب و روی کشور، تیم پروژه شکل گرفت و اجرای طرح در دو فاز تعریف و فعالیت‌ها از اواسط سال ۹۶ آغاز شد. فاز اول شامل جمع آوری اطلاعات پایه از بخش‌های مختلف از جمله سازمان‌های صمت استان‌ها، دفاتر کل مرتبط در وزارت صمت، اخذ آمار از گمرکات کشور، بازدید از واحدهای معدنی و تولیدی فعال و... صورت پذیرفت تا پایگاه داده جامعی از وضعیت سرب و روی و جایگاه کشور در جهان ایجاد شود که نتایج کسب شده در پنل تخصصی اولین همایش و نمایشگاه صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار که از سوی گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در مهر ۱۳۹۷ برگزار شد، ارائه و مورد استقبال فعالان بخش خصوصی مرتبط قرار گرفت. فاز دوم مشتمل بر امکان به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین، ارزیابی انتظارات ذی‌نفعان، قیمت‌های تمام شده و بهره وری، ترسیم وضعیت مطلوب و در نهایت تدوین چشم‌انداز، اهداف و نقشه راه از اواسط سال ۹۷ آغاز شد.

بنابراین از آنجا که تیم پروژه عمیقا بر این باور است که توسعه پایدار هر بخش نیازمند اجماع همه ذی‌نفعان آن حوزه و لحاظ کردن انتظارات آنان است، برای ترسیم مسیر آینده و ارزیابی و در نظر گرفتن ملاحظات فعالان این بخش اعم از صاحبان صنایع، محیط‌زیست، سازندگان، دانشگاهیان و صاحب‌نظران جلسات متعددی برگزار شد و تاحصول نتیجه نهایی با راهبری معاونت معدنی وزارت صمت ادامه خواهد یافت. بر این اساس با اتمام طرح جامع سرب و روی، اکتشافات مورد نیاز، توازن تولید، طرح‌های قابل اجرا در مسیر توسعه صنایع پایین‌دستی و تبدیلی و برنامه‌ریزی برای افزایش مصرف سرانه سرب و روی و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب‌و‌انرژی گزینه‌های مطلوب جانمایی صنایع مورد نظر بر اساس گزینه برتر و با توجه به مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار و... ارائه خواهد شد. امید است با اجرای این طرح و اهداف عالیه آن‌که همان توسعه پایدار همه جانبه این بخش و تولید محصولات رقابت پذیر در عرصه بین‌المللی است با همکاری و هماهنگی همه ذی‌نفعان محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید