140075

صعود مستقل بانوی کوهنورد فولادی به قله دماوند

دنیای معدن - نخستین صعود مستقل بانوی کوهنورد فولاد خوزستان از مسیر جنوبی به قله پنج هزار و 671 متری دماوند بام ایران با موفقیت انجام شد.



به گزارش دنیای معدن به نقل از خبرنگار روابط عمومی، آزیتا مددی همکار شاغل در واحد رادیولوژی طب صنعتی و درمانگاه مرکزی در یک اقدام مستقل، روز چهارشنبه 30 مرداد 98 توانست با موفقیت بر بام ایران، قله دماوند بایستد.
مددی با اشاره به اینکه سابقه صعود به کوه سفید دهدز به ارتفاع ۲۶۰۰متر، قله برف انبار (بام استان قم) به ارتفاع ۳۲۰۰‌، قله کینو (بام استان خوزستان) به ارتفاع ۳۷۰۱، سنبران (بام استان لرستان) به ارتفاع ۴۱۵۰ را در کارنامه خود دارد، اظهار داشت: از آبان ماه سال 1397 کوهنوردی خود را با گروه آپادانا آغاز کردم و با آشنایی و اعتمادی که نسبت به آمادگی جسمی و روحی خود نسبت به این صعود داشتم، تصمیم گرفتم که به صورت مستقل قله دماوند را بپیمایم.
وی در توضیح صعود خود گفت: یک شب را برای هم هوایی در منطقه گوسفندسرا سپری کردم که در ارتفاع 3 هزار متری قرار دارد. بعد از طی مسافتی در بارگاه سوم در ارتفاع چهار هزار و 200 متری با برپایی چادر و استراحت جهت هم هوایی شب را در آنجا گذراندم. روز چهارشنبه ۳۰ مرداد 98 ساعت پنج صبح حرکت خود به سمت قله را شروع کردم که تعدادی زودتر از من و گروه‌های زیادی بعد از من حرکت خود به سمت قله را شروع کرده بودند؛ پس از حرکت روی پاکوب در ارتفاع ۵۱۰۰ متری به آبشار یخی رسیدم و سپس با گذر از تپه گوگردی، در ساعت 12:۳۰ به قله دماوند و دهانه آتشفشان صعود کردم.
این بانوی فولادی با اشاره به سختی‌های خاص صعود به بام ایران گفت: بنده 10 ماه بی‎وقفه و بطور مداوم و زیر نظر مربی برای رسیدن به این منظور تمرین کردم و دوره‌های کوهنوردی شامل کوهپیمایی مقدماتی، سنگ‌نوردی مقدماتی، جستجو و امداد و نجات و پزشکی کوهستان (مقدماتی و پیشرفته) را گذراندم.
مددی افزود: با توجه به آمادگی جسمانی و برنامه تغذیه‌ای مدون و همچنین آمادگی ذهنی، تنها نگرانی من در بحث ارتفاع زدگی بود، که ممکن بود مانع از ادامه مسیر شود که خدا رو شکر مسئله خاصی پیش نیامد و در طی مسیر با آشنایی با گروه‌های دیگر از استان‌های مختلف سفر به یاد ماندنی شد.
وی در پایان گفت: در صورت حمایت از ورزش کوهنوردی بانوان، آنان نیز می‌توانند پا به پای مردان همه قله‌ها را فتح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید