140058

دلایل غیرفعال بودن ۴ معدن سلستین کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

دنیای معدن - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد از غیرفعال بودن ۴ معدن سلستین استان به دلایل مختلف خبر داد.

«دارا فرامرزی» افزود: در حال حاضر ۷۴ فقره معدن با سرمایه گذاری ۳۷۹ میلیارد ریال و اشتغال ۷۲۵ نفر، دارای پروانه بهره برداری معتبر در این استان وجود دارد.

وی اظهارکرد: از معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر استان، ۴۵ فقره فعال و ۲۹ فقره غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: شناسایی معادن غیرفعال، احصاء مشکلات اینگونه معادن، طرح مشکلات در جلسات شورای معادن، کارگروه تعامل و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و تصمیم گیری برای رفع مشکلات، رایزنی با سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران برای مشارکت یا معرفی بخش خصوصی را از جمله برنامه های سازمان صمت جهت راه اندازی و احیای معادن غیرفعال و دارای توجیه اقتصادی استان برشمرد.

فرامرزی تصریح کرد: در گام نخست ۱۰ معدن قابل فعال سازی و توسعه استان شناسایی شده و در دستور کار جهت فعالسازی و احیا قرار گرفته اند. پیش بینی اولیه ما ایجاد اشتغال حدود ۹۰ نفر و استخراج ۲۰۰ هزار تن در صورت راه اندازی و احیای این معادن است.

وی با اشاره به سوابق عملیات اکتشافی و معدنکاری در استان ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان شناسایی شده که عمدتا شامل مواد اولیه سیمان، مصالح ساختمانی، فسفات، بوکسیت، سلستین، مرمریت و... هستند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استخراج اسمی سالیانه معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر استان، پنج میلیون و۶۵۰ هزار تن است که در سال گذشته حدود ۵۰ درصد استخراج واقعی معادن استان بوده است.

فرامرزی، مساحت معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر را حدود ۱۵۲کیلومتر مربع یعنی حدود یک درصد مساحت استان اعلام و بیان کرد: محدوده های معدنی دارای گواهی کشف معدن یا پروانه بهره برداری معتبر، در مجموع دارای مساحتی حدود ۳۲۰ کیلومتر مربع، معادل به دو درصد مساحت استان هستند.

وی با اشاره به اینکه، مواد اولیه سیمان، فسفات، بوکسیت، سلستین و مصالح ساختمانی از جمله سنگ لاشه و مالون، گچ، آهک، مخلوط کوهی و... از مهمترین منابع معدنی شناخته شده در استان هستند، تاکید کرد: در حال حاضر شهرستان بویراحمد با ۲۲ فقره پروانه بهره برداری معدن معتبر، گچساران با ۱۹فقره و دنا با ۱۱فقره پروانه، دارای بیشترین معادن در سطح استان هستند که این معادن عمدتا شامل مواد اولیه سیمان، مصالح ساختمانی از جمله مارن، سنگ لاشه، سنگ مالون و سنگ گچ هستند و معادن مهم و شاخص استان که شامل بوکسیت و فسفات هستند، در شهرستان چرام واقع شده اند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت تلاش همگانی در راستای رونق بخش معدن و صنایع معدنی در سال رونق تولید اظهارکرد: مخالفت دستگاه های اجرایی در واگذاری عرصه و یا کاهش عرصه پیشنهادی برای فعالیت معدنکاری، معارضات شدید محلی و اجتماعی، هزینه بالای خرید ماشین آلات معدنی و قطعات یدکی، کمبود منابع مالی و تسهیلات بانکی برای تجهیز و راه اندازی معادن، کمبود منابع و اعتبار برای پی جویی و اکتشاف مواد معدنی در سطح استان و یا تکمیل مطالعات اکتشافی، از مهمترین مشکلات بخش معدن استان کهگیلویه و بویراحمد است.

فرامرزی گفت: به عنوان نمونه ماده معدنی سلستین(سولفات استرانسیوم) در سه یا چهار استان دارای ذخیره است اما معادن سلستین مستقر در استان دارای بیشترین عیار و کمترین عناصر مضر همراه هستند که این خصوصیات، معادن استان را از معادن سایر نقاط کشور متمایز کرده است.

وی بیان کرد: در حال حاصر پنج فقره معدن سلستین با میزان ذخیره قطعی ۱۴۱ هزار تن و اشتغال ۳۳ نفر در مساحتی حدود دو کیلومتر مربع در شهرستان بهمئی و یک فقره معدن سلستین با ذخیره قطعی ۳۰ هزار تن و اشتغال ۶ نفر در مساحتی حدود نیم کیلومتر مربع در شهرستان گچساران واقع شده اند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: متاسفانه از مجموع ۶ پروانه معتبر معادن سلستین، در حال حاضر دو معدن فعالند و مابقی معادن سلستین به دلیل معارضات محلی، نبود صنایع معدنی مرتبط در کشور و مشکلات صادراتی، غیر فعال هستند.

فرامرزی تصریح کرد: از دیگر معادن شاخص استان می توان به معادن فسفات رسوبی اشاره کرد که با دخیره قطعی ۸۱ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۲۸۰ میلیون تن و عیار متوسط ۱۰ درصد P۲O۵ ، دارای بیشترین ذخیره در سطح کشور هست که نبود سرمایه گذار توانمند از لحاظ مالی و فنی، هزینه بالای استخراج و افزایش قیمت تمام شده در مقایسه با مواد معدنی وارداتی، از مهمترین مشکلات بهره برداری نکردن از فسفات بوده که با ورود سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران به معادن فسفات استان، امیدواریم بخشی از این مشکلات مرتفع و شاهد فعالیت این معادن و صنایع معدنی مرتبط در استان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید