140048

صادرات زغال سنگ خام توجیه اقتصادی ندارد/ تفاوت قیمت جهانی زغال سنگ با داخل موجب میل به صادرات می شود

دنیای معدن - دبیر انجمن زغال سنگ ایران، از عمده مشکلات معدنکاران زغال سنگ را نابرابری قیمت داخلی با قیمت بازارهای جهانی دانست و گفت: در حال حاضر قیمت جهانی زغال سنگ دو برابر قیمت بازارهای داخلی است و این امر تمایل معدنکاران را به صادرات افزایش می دهد، اما به دلیل اینکه قراردادهای بلندمدت با ذوب آهن دارند مجبور هستند به تعهد خود عمل کنند.

به گزارش دنیای معدن، سعید صمدی با اشاره به انواع زغال سنگ تولیدی در کشور گفت: 80 درصد از زغال سنگ تولیدی در ایران از نوع کک شو است که پس از استخراج و فراوری به کارخانه های کک سازی و یا به شرکت ذوب آهن تحویل داده می شود، زیرا عمده مصرف کننده آن شرکت ذوب آهن است که 90 درصد از زغال سنگ کک شو را مصرف می کند.

وی ادامه داد: زغال سنگ حرارتی برای حرارت مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل اینکه در کشور، انرژی گاز با قیمت پایین عرضه می شود، بنابراین به زغال سنگ حرارتی توجه نمی شود. این در حالی است که زغال سنگ در دنیا، یک منبع اصلی برای تامین انرژی است. طبیعتا محصولی که در کشور مصرفی نداشته باشد، پس از استخراج بحث صادرت آن مطرح می شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با بیان اینکه صادرات زغال سنگ خام متالوژی توجیه اقتصادی ندارد، افزود: زغال سنگ های صادراتی از نوع کنسانتره هستند؛ زیرا زغال سنگ خام دارای درصد ناخالصی بالایی بوده و پس از استخراج بین 30 تا 40 درصد ناخالی دارند، بنابراین قابل استفاده نیستند. برای اینکه بتوان آن را در کوره های کک سازی مورد استفاده قرار دهیم، باید خاکستر زغال را به زیر 10 درصد کاهش داد.

وی ادامه داد: کارخانه زغال شویی به اندازه کافی در کشور وجود دارد، برخی از این کارخانه ها با ظرفیت پایین مشغول به فعالیت هستند. بنابراین ما با مشکل کمبود کارخانه زغالشویی در کشور مواجه نیستیم و تمام معدنکاران، زغال خود را تحویل زغال شویی ها می دهند. معمولا صادرات پس از مرحله زغال شویی صورت می گیرد.

صمدی اظهار کرد: ممکن است برخی از معدنکاران زغال سنگ کک شو را نیز صادر کنند؛ زیرا دولت صادرات آن را ممنوع نکرده و آن ها نیز برای واردات ماشین آلات نیاز به ارز دارند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران معتقد است: اگر تولید زغال سنگ کک شو افزایش یابد، احتمال صادرات این نوع محصول نیز وجود دارد.

صمدی با بیان اینکه صادرات زغال سنگ از نوع حرارتی است، افزود: زغال سنگ های حرارتی از لحاظ ماهیت قابلیت کک شو ندارند. اگر زغال سنگی که از معدن استخراج می شود از نوع حرارتی باشد، دیگر قابلیت کک شو متالوژی ندارد.

وی با بیان اینکه ایران وارد کننده زغال سنگ است، افزود: ایران با تولید یک میلیون و 500 هزار تن، در حد نیاز مصرف داخلی هم زغال سنگ تولید نمی کند، این امر باعث شده در سال حدود 500 هزار تن زغال سنگ به کشور وارد شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران یکی از عمده مشکلات معدنکاران زغال سنگ را نابرابری قیمت داخلی با قیمت بازارهای جهانی دانست و گفت: در حال حاضر قیمت جهانی زغال سنگ دو برابر قیمت بازارهای داخلی است و این امر تمایل معدنکاران را به صادرات افزایش می دهد، اما به دلیل اینکه قراردادهای بلندمدت با ذوب آهن دارند مجبور هستند به تعهد خود عمل کنند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر زغالی که در ایران تولید می شود از نوع زغال کک شو است که برای فولاد سازی مورد استفاده قرار می گیرد. حدود 400 هزار تن زغال سنگ متفرقه (حرارتی) نیز در سال تولید می شود؛ اما به دلیل اینکه مصرف داخلی ندارد به خارج از کشور صادر می شود. در سال گذشته حدود 430 هزار تن از این محصول صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید