خانه    معدن    صنایع معدنی    یادداشت و مقالات    گزارش تصویری    بورس    اقتصادی    ورزشی    عمومی    سلامت    تماس    درباره ما  
جمعه، 29 شهریور 1398 - 20:40   
  تازه ترین اخبار:  
   پربازدیدهای امروز  
 
   اخبار ورزشی  
  مربی رزمی کار فولاد خوزستان مقام اول را بدست آورد
  کسب مقام سوم بانوی قایقران فولادی
  نخستین پیروزی فولاد هرمزگان در لیگ دسته سه فوتبال
  ما به آینده فوتبال می‌اندیشیم
  فولاد هرمزگان میزبان خلیج فارس میناب
  خط و نشان فولاد هرمزگان برای رقبا در دومین روز مسابقات فوتسال کارکنان ایمیدرو
  برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان ایمیدرو در بندرعباس
  گفتگوی خبرنگار روابط عمومی با ناظر واحد تربیت بدنی و تفریحات سالم در شرکت فولاد خوزستان
  مراسم معارفه دکتر حبیب الله رضایی به عنوان مدیر عامل جدید باشگاه فولاد خوزستان برگزار شد
  کسب 4 عنوان نایب قهرمانی توسط تیمهای فولاد خوزستان؛ سکوهای افتخار زیر پای فولادمردان
- اندازه متن: + -  کد خبر: 140014صفحه نخست » سنگ های قیمتیچهارشنبه، 13 شهریور 1398 - 11:18
رکود دریکی ازعرصه های مهم کارآفرینی و ارزآوری/صنعت سنگ درجامی زند
 رکود دریکی ازعرصه های مهم کارآفرینی و ارزآوری/صنعت سنگ درجامی زند دنیای معدن - صنعت سنگ کشور امروز با یک سوم از ظرفیت تولید خود به درجا زدن ادامه می دهد، درحالی که با رونق تولید وصادرات این بخش می توان یکی از بزرگترین عرصه های کارآفرینی و ارزآوری کشور رافعال کرد.
  

به گزارش دنیای معدن، بسیاری از کشورهای دنیا که در حوزه تولید و فرآوری سنگ های تزئینی فعالیت می کنند بسیار از زودتر از ما به این نکته بسیار مهم و اساسی پی برده اند که اگر توجه به بازارهای بین المللی و صادرات نداشته باشند، صنعت آنها خیلی زود با نابودی و زوال مواجه خواهد شد و از بین خواهد رفت.

تجربیات تلخی که صنعت سنگ ایران طی دهه های اخیر با تکیه صرف به بازارهای داخلی و غفلت از بازارهای صادراتی تجربه کرده را آنها خیلی زودتر از ما تجربه کرده اند، به همین منظور و برای جلوگیری از تکرار این تجربیات و جلوگیری از بروز رکود در صنعت خود، صادرات را در اولویت برنامه ها قرار داده اند. به نحوی که هر کدام از این کشورها امروزه از بزرگترین تولیدکننده ها و صادرکننده های سنگ تزئینی هستند و هر ساله میزان قابل توجهی از درآمدهای صادراتی حوزه صنعت سنگ جهان را نصیب خود می کنند.

مشکل خام فروشی امروز به عنوان یک معضل مهم گریبانگیر حوزه های مختلف از جمله حوزه صنعت سنگ است و علیرغم همه تاکیدهایی که برای افزایش صادرات و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و جلوگیری از خام فروشی شده و مسئولین کشور آن را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح می کنند، اما همچنان در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد که سد راه رشد و توسعه و درآمدزایی و ارزآوری صنعت سنگ است. در این رابطه خبرنگار مهر، پای صحبت های تعدادی از فعالان صنعت سنگ نشسته تا بیشتر و دقیق تر از دغدغه های این فعالان اقتصادی کشور مطلع شویم.

یک سوم از ظرفیت صنعت سنگ کشور در حال حاضر فعال است

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران در ارتباط با صادرات سنگ و مشکلات این حوزه اظهار داشت: در بحث صادرات سنگ مهمترین معضل و مشکل، انتقال پول است. برخی شرکت ها برای رهایی از این معضل اقدام به ثبت شرکت در کشورهای دیگر کرده اند، اما به نظر می رسد این راهکار هم نتواند این مشکل را حل کند و برای حل آن مسئولین باید اقدامات اساسی انجام دهند.

اگر قصد داریم دو سوم مابقی صنعت سنگ ایران هم فعال شود، باید صادرات را افزایش دهیم، زیرا در داخل کشور بیش از این مقدار مصرف نداریم وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ظرفیت سنگ کشور فعال است و در واقع دو سوم ظرفیتمان خالی می باشد که این مساله باعث تأسف است. ما اگر قصد داریم دو سوم مابقی صنعت سنگ ایران هم فعال شود، باید صادرات را افزایش دهیم، زیرا در داخل کشور بیش از این مقدار مصرف نداریم و نمی توان هنگامی که تقاضا وجود ندارد تولید را افزایش داد.

دبیر انجمن سنگ ایران خاطر نشان کرد: مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی وجود دارد و همچنین مساله انتقال پول از دیگر کشورها به ایران و سودهای بالای تسهیلات بانکی مسائلی است که باید توسط دولت حل شوند و بازاریابی و افزایش کیفیت سنگ و حضور در نمایشگاه ها هم از جمله مسائلی هستند که باید توسط واحدهای تولیدی و فعالان این حوزه انجام شوند تا صادرات سنگ کشور رونق بگیرد و ارزآوری حاصل شود.

شریفی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین بازارهای هدف صادرات سنگ کشور ما کشورهای عراق، سوریه، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که این بازارهای هدف باید افزایش پیدا کنند و برای تحقق این مهم، اجرای تمهیداتی که عنوان شد ضروری است.

کارخانجات سنگ با مشکل تأمین تجهیزات تولید مواجه هستند

همچنین محمد قاسمی، فعال با سابقه صنعت سنگ کشور در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تا زمانی که تولیدکننده برای رفع کردن کوچک ترین مشکلات مجبور باشد بیشترین انرژی را صرف کند و بخش عمده ای از وقت و انرژی خود را در اداره هایی مانند بیمه، مالیات و بانک ها بگذراند، در حوزه صادرات در صنعت سنگ، نمی توانیم موفقیت های چشم گیری را به دست آوریم.

بسیاری از مواد مصرفی و دستگاه های مورد نیاز کارخانه های سنگ کشور ما از خارج وارد می شود و در حال حاضر برای تأمین این کالاهای ضروری برای تولید مشکل داریم وی گفت: معتقد هستم باید «آموزش صادرات» در اولویت اصلی و اساسی دولت قرار گیرد. همچنین دولت باید شرایط دریافت کارت بازرگانی را برای افرادی که قصد صادرات دارند تسهیل کند.

این فعال با سابقه صنعت سنگ کشور تصریح کرد: بسیاری از مواد مصرفی و دستگاه های مورد نیاز کارخانه های سنگ کشور ما از خارج وارد می شود و در حال حاضر برای تأمین این کالاهای ضروری برای تولید مشکل داریم. این مواد اولیه در ایران تولید نمی شوند و ما ناچار هستیم از تولیدات دیگر کشورها استفاده کنیم.

قاسمی ادامه داد: بسیاری از نمایشگاه های سنگ کشورهای خارجی برای اینکه افزایش صادرات را برای کشور خود رقم بزنند هر ساله از تعداد قابل توجهی تجار بین المللی دعوت کرده و هزینه حضور آنها در نمایشگاه را با کمک دولت پرداخت می کنند، اما متأسفانه در نمایشگاه های صنعت سنگ ایران حضور تجار بین المللی بسیار کم رنگ است که این مساله موجب می شود نتوانیم در حوزه صادراتی به بازارهای هدف خارجی دست پیدا کنیم.

روش های بازرگانی صنعت سنگ کشور باید به روز رسانی شود

حسین پورحسنی، یکی دیگر از فعالان حوزه صنعت سنگ کشور نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیاری از کارخانجات بزرگ دنیا و افرادی که در حوزه صادرات سنگ فعالیت می کنند، بیشترین بهره را از فضای مجازی برای این امر می برند. در دنیای امروز تجارت الکترونیک به یک اصل بسیار مهم تبدیل شده و هر روزه هم شاهد پیشرفت های زیاد در این حوزه هستیم.

صنعت سنگ کشور باید روش های بازرگانی و بازاریابی خود را به روز رسانی کند و نیازمند ارتباطات بین المللی قوی است وی افزود: حوزه بازرگانی کارخانه های سنگ کشور ما زمانی می توانند موفق عمل کنند که بیشترین بهره را از این امکانات نوین ببرند و حضوری دائم و مؤثر در این فضا داشته باشند. کارخانه های سنگ بری بزرگ کشور ما امروز باید روش های بازرگانی و بازاریابی خود را به روز رسانی کنند و نیازمند ارتباطات بین المللی قوی، سایت های اینترنتی چند زبانه و روابط عمومی های قوی و مسلط به چند زبان هستند.

این فعال حوزه صنعت سنگ کشور تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته از برخی امکانات جهان مدرن بالاترین و بیشترین استفاده را برای برند سازی و افزایش صادرات خود در حوزه صنعت سنگ برده اند و این در حالی است که ما از این موضوع غافل هستیم و رویکرد درستی در ارتباط با صادرات سنگ کشور اتخاذ نکردیم.

پورحسنی ادامه داد: در قرن حاضر ما باید حتماً از ابزار تکنولوژی برای افزایش صادرات و برند سازی سنگ کشور و کسب درآمدهای صادراتی و ارزآوری بهره بگیریم تا بتوانیم در بازارهای جهانی صنعت سنگ، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به نظر می رسد صنعت سنگ کشور برای آنکه بتواند به نقطه مطلوب و جایگاه واقعی خود برسد، نیاز به اقدامات و تمهیداتی دارد که بخشی از این تمهیدات با عنوان حمایت از فعالان این عرصه از سوی دولت بایستی اعمال شود و بخش دیگر نیز به عملکرد اصولی و صحیح این فعالان اقتصادی در حوزه بازگانی و تجاری مربوط می شود که چنانچه این دو مؤلفه در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شوند، بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© دنیای معدن 1388
info@donyayemadan.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار