139986

69 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد

دنیای معدن - مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام اینکه، چادرملو از ظرفیت معادن کوچک منطقه استفاده می کند، گفت: چادرملو در کنار تولید و فعالیت اقتصادی خود همواره با حمایت از شرکت های نو پا اما توانمند دایره فعالیت خود را افزایش و به رونق کسب و کار به ویژه در منطقه کمک می‌کند .

به گزارش دنیای معدن، محمود نوریان عنوان کرد: بومی سازی قطعات برای بیش از 11هزار قطعه در چادرملو انجام شده و چادرملو این کار را آغاز کرده است. زیرا ما اعتقاد داریم هر قطعه ای داخل ایران قابل تامین است در داخل کشور ساخته شود.

نوریان گفت: در این زمینه با جهاد دانشگاهی و دانشگاه امیرکبیر نیز طرح هایی در دست اجرا داریم، همچنین با شرکت گل‌گهر و توسعه معادن نیز قرار همکاری با امیرکبیر بسته و شرکت راشا تشکیل شده تا در این زمینه فعال باشد.

وی افزود: در شرایط ناپایدار اقتصادی کشور و به ویژه تحریمه‌ها آمریکا، چادملو تلاش می کند بدور از حاشیه ها و موانع به کار خود می پردازیم و در هر مقطعی بحرانها را مدیریت کند اما گاهی به دلیل برخی تصمیم گیری ها نا صحیح و البته اجتناب ناپذیر، مشکلاتی برای تولید کنندگان و فعالات اقتصادی کشور بوجود می آورد که روند فعالیت ها را با کندی مواجه می کند .ولی تا کنون مانع متوقف شدن طرح ها و برنامه ها نشده است .

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین افزود : طرح های قابل توجهی در چادرملو به انجام رسیده است و همچنان با امیدواری مسیر توسعه شرکت را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به طرح‌های آتی و توسعه بخش چادرملو گفت : در نظر داریم در پروژه 2 میلیون و 500 هزار تنی کنسانتره فولاد خراسان در سنگان مشارکت داشته باشیم ؛ همچنین چادرملو در پروژه شرین سازی و انتقال آب خلیج فارس همراه با شرکت های گلگهر و مس سرچشمه مشارکت دارد . قرار است این آب به مناطق مرکزی کشور انتقال یابد و صنایع از آن منتفع گردند. البته حجم این انتقال بیش از نیاز صنایع است . وی اظهار امیدواری کرد طبق برنامه تا پایان امسال فاز اول این پروژه به اتمام برسد و شاهد رسیدن آب به استان کرمان و مجتمع معدنی و صنعتی گلکهر باشیم .

نوریان درباره بهره‌برداری از معدن سنگ آهن در استرالیا نیز گفت: این سرمایه گذاری مشترک بین چادرملو، گل‌گهر و فکور صنعت است و مجوزهای لازم‌ برای این کار گرفته شده و برخی مجوزهای زیست محیطی مانده و حداکثر تا یک سال آینده برداشت از معدن عملیاتی می شود. سهم چادرملو در این معدن 25درصد است و امید می رود تا یکسال آینده کارها به نتیجه برسد.

مدیر عامل چادرملو ادامه داد: در خصوص طرح فولاد مکران نیز مذاکرات جدی انجام و مشاور انتخاب شده و باید طرح را ارائه دهد. در این طرح قرار است 10میلیون تن فولاد تولید کنیم و هم زمان با راه اندازی مکران کنسانتره آن نیز از معدن استرالیا تامین شود‌.

وی افزود: برای گندله سازی دوم شرکت چادرملو نیز اقداماتی انجام شده و در حال اخذ مجوز هستیم.

مدیرعامل چادرملو درباره آنومالی D19 نیز گفت: کار های مطالعاتی و اکتشاف تفصیلی این معدن در حال انجام است و قرارداد ژئوفیزیک بسته شده و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر با اخذ پروانه ، بهره برداری از آنرا آغاز کنیم .

نوریان در خصوص ساخت نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی چادرملو هم گفت: برای نیروگاه خورشیدی چادرملو نیز تامین اعتبار انجام شده و زمین این طرح نیز داخل نیروگاه است و تا آخر سال تجهیزات تامین خواهد شد. البته اگر به مشکلات ارزی برخورد نمی کردیم‌ تا اکنون انجام شده بود.

وی درخصوص صادرات گفت: گاهی بخشنامه های وزارتخانه مانند برگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی را به همراه دارد و این درحالی است که ارز نیمایی درست هزینه نمی شود. ما در این زمینه پیشنهاد دادیم که شرکت های بورسی مانند چادرملو که حسابشان روشن است را استثنا کرده و در آخر سال بررسی ها روی صادرات و واردات انجام شود و مابه التفاوت ارز هم مشخص شود.

گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ( سهامی عام) یکی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه تولید سنگ آهن و محصولات فولادی ایران است که توانسته باسرمایه ای بالغ بر 69 هزار میلیارد ریال در دو مجتمع معدنی و صنعتی خود در استان یزد و با اشتغال بکار حدود 8 هزار نفر، سالانه بالغ بر 15 میلیون تن سنگ آهن و محصولات فولادی تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید