139982

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران؛

خرید ماشین آلات با ارز بازار آزاد صورت می گیرد/ تنها با وضع قوانین، خام فروشی مواد معدنی پایان نخواهد یافت

دنیای معدن - دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، گفت: تولیدکننده سنگ آهن با وجود ریسک اکتشاف در بیابان، قطعا فرآوری مواد معدنی و تولید فولاد را به خام فروشی ترجیح می دهند؛ اما در حال حاضر شرایط اقتصادی برای آنها مهیا نیست.

کامران وکیل در مورد زیرسخت های لازم برای کاهش خام فروشی ها عنوان کرد: ساخت شهرک های صنعتی با مهیا کرن تمامی زیرساخت های لازم، قطعا مانع از خام فروشی خواهد شد؛ اما در حال حاضر دولت بجای این کار، تنها با وضع قوانین و یا ابلاغ بخشنامه ها خواهان جلوگیری از خام فروشی هستند.

وی با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر «لزوم اخذ مجوز جهت صادرات محصولات سنگ آهن» آن را بخشنامه ای مفید در بازگشت ارز به کشور دانست و گفت: این بخشنامه تا به امروز تنها برای نظارت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات سنگ آهن به سامانه نیما مفید بوده است؛ زیرا تا پیش از آن، وجود کارت های بازرگانی یکبار مصرف و یا حساب های اجاره ای باعث شده بود تا بخش از ارز ها به کشور بازنگردد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، با انتقاد از بازگشت ارز از طریق سامانه نیما گفت: استخراج مواد معدنی نیازمند هزینه هنگفتی است که این میزان هزینه شامل ماشین آلات و تکنولوژی روز می شود که خریداری آنها نیز نیازمند ارز آزاد است. با این وجود چگونه می توان ارز حاصل از صادرات را در سامانه نمیا عرضه کرد؟ این امر یکی از پراشکال ترین تصمیمات دولت در خصوص تولیدکنندگان بوده است.

وکیل با بیان اینکه مگر می توان قیمت دلار و یا اقتصاد را دستوری و روی کاغذ تعیین کرد؟ افزود: تا به امروز اساس و موضاعات بخشنامه های دولتی در راستای خام فروشی اشتباه بوده و نشان از دخالت دولت در اقتصاد است.

وی خواهان اقتصاد آزاد در کشور شد و گفت: دخالت دولت در اقتصاد اشتباه است که نتیجه آن فساد و رشد اقتصادی منفی و فقر می شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، با توجه به عدم فراهم بود زیرساخت های کشور گفت: باید معدن کاران برای اکتشاف بیشتر، مورد حمایت دولت قرار بگیرند نه آنکه با قوانین دست وپاگیر باعث تعطیلی معادن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید