139971

سیمان نیازمند بازبینی کلی در قیمت گذاری و عرضه در بورس کالا است

دنیای معدن - بررسی آمارهای سه ماهه نشان می دهد در بهار سال جاری تولیدکنندگان سیمان کشور توانسته اند ۶ درصد بیش از رقم مشابه سال قبل تولید کنند. این درحالی است که آمارها حکایت از افت تولید در پایان سال ۹۷ در قیاس با سال قبل از آن داشته است. به عبارتی ساده تر به نظر می رسد تولید سیمان کشور بار دیگر درحال بازگشت به مدار رشد است که این بازگشت باید با مدد توسعه صادرات آن تقویت شود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرده کاهش ۱۵ درصدی صادرات این محصول در فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است که از بروز مازاد بیشتری در مقایسه با گذشته حکایت دارد و باید دولت سریعا اقدامات تشویقی و تقویتی را در پیش بگیرد تا از افت بیشتر این صنعت جلوگیری به عمل آورد. البته با تصویب طرحی که بر مبنای آن سیمان از مناطق پرتولید به مناطق پرمصرف منتقل خواهد شد بخشی از مشکلات در زمینه مصرف داخلی حل می شود و می تواند شرایط را برای بهبود سطح تولید به منظور توزیع در بازار داخلی مهیا سازد.

از این رو جهت تصویب قیمت و توزیع سیمان در سراسر کشور، طرح جابه جایی محصول تولید شده از هشت مرکز اجرایی شده است که در این شرایط در مناطقی که تولید سیمان بیشتری دارد انگیزه برای تولید با انتقال محصول تولید شده به مناطق پر مصرف بیشتر می شود. در این بین با توجه به بعد مسافت نیاز است که هزینه حمل ونقل بر عهده تولید کننده باشد، از این رو بخشی از هزینه مصرف کننده در مقصد کاهش می یابد، بنابراین در این شرایط رکودی که تولیدکننده نیاز به فروش محصولات دارد با این روش تا حدی از متضرر شدن کارخانه ها با توجه به حجم بالای هزینه های تولید کاسته می شود.

فعالان صنعت سیمان می گویند مصرف این محصول تغییر چندانی را تجربه نکرده است و پیش بینی رشد قیمت این محصول در سال جاری می تواند حتی مصرف را کاهش دهد با این حال حاشیه سود تولیدکنندگان افزایش می یابد و انگیزه برای تولید و صادرات آن را نیز تقویت می کند.

متاسفانه تعیین قیمت ها برای سیمان یکی از معضلات جدی در این صنعت محسوب می شود که مانع از تعادل بخشی بازار براساس اصول و قواعد اقتصاد می شود. هنوز وزارت صمت است که تعیین می کند بازار بر چه قیمتی فعالیت کند و تجربه این شیوه قیمتی در سایر محصولات این موضوع را مطرح می کند که دیر یا زود بحران در انتظار آن خواهد بود.

درحال حاضر کارخانه های سیمان بعد از مدت ها انتظار و فعالیت براساس قیمت های سال ۹۳ توانستند در تیرماه قیمت های جدید را دریافت کنند. این درحالی است که در هیچ جای دنیا این شیوه قیمتی برای کالایی دیده نمی شود. نگاهی به روند تولید در سال های اخیر نشان می دهد عدم تحول قیمتی منجر به کاهش سطح تولید و توقف تولید در برخی کارخانه های کشور به خصوص کارخانه های کوچک شد.

دیدگاهتان را بنویسید