139843

۱۷۹ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان مرکزی وصول شد

دنیای معدن -معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۱۷۹ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن چهار ماه نخست امسال در این استان وصول شد.

به گزارش دنیای معدن، «محسن بسارده» افزود: ۶۵ هزار تن انوع ماده معدنی امسال از معادن استان مرکزی استخراج شد و میزان ذخیره قطعی در این منطقه بیش از ۸۸۹ هزار تن است.

وی ادامه داد: ۷۲ میلیارد ریال امسال از سوی بخش خصوصی در معادن استان مرکزی سرمایه گذاری شد که در این فرآیند ۶۵ فرصت اشتغال جدید در استان ایجاد شده است.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: ۱۸ پروانه اکتشاف، هفت گواهی کشف و ۶ پروانه بهره برداری نیز امسال در نقاط مختلف این استان صادر شد.

بسارده اظهار داشت: ۳۵ نوع ماده معدنی در استان مرکزی تولید می شود که مهمترین آن مس، سرب، روی، طلا، فلدسپات، سنگ آهن، آهک، سولفات سدیم، سنگ لاشه و تراورتن است.

وی بیان کرد: معادن کانون محوری در حوزه کسب و کار و درآمدزایی و پیشبرد امور توسعه پایدار است که باید سهم خود آن در حوزه تولید و بالابردن درآمد ناخالص ملی به خوبی دیده شود.

سه هزار و ۹۱۱ نیروی کار در ۵۳۰ معدن استان مرکزی فعالیت دارند.

استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در حدفاصل ۲ منطقه زمین شناسی مهم کشور( منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی) به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.

این استان با ۳۸۰ معدن و استخراج سالانه ۱۴ میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را بخود اختصاص داده است و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از حدود ۳۵ نوع ماده معدنی بهره برداری می شود.

تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.

بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.

برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید