139832

مشاور فولاد خراسان:

کنترل صادرات فولاد، بازار را به سمت رکود بیشتر سوق داده است

دنیای معدن -مشاور مجتمع فولاد خراسان گفت: کنترل صادرات فولاد، اکنون بازار را به سمت رکود بیشتر سوق داده است و اگر صادرات تقویت نشود تولید داخل نمی تواند جان تازه ای بگیرد.

«احسان دشتیانی» امروز (چهارشنبه) در تحلیلی از بازار فولاد از ابتدای امسال تاکنون و سمت و سوی آن در ماه های آینده، افزود: بازار جهانی از آغاز امسال برای محصولات فولادی نوسان زیادی نداشته و حتی اندکی کاهش را نیز تجربه کرده است.
وی اظهار داشت: سنگ آهن نیز که در مقاطعی تا 110 دلار در هر تن بالا رفته بود، اکنون روند کاهشی در پیش گرفته و به 91 دلار در هر تن رسیده است.
دشتیانی، دلیل این موضوع را کاهش حاشیه سود فولاد سازان عنوان کرد که از طرفی خرید سنگ آهن با آن قیمت ها صرفه اقتصادی نداشته و از طرف دیگر، بازار محصول نیز از کشش پذیری لازم برخوردار نبوده است.
وی، در ادامه درخصوص بازار داخلی فولاد گفت: بازار داخل مسیر متفاوتی از بازار جهانی داشه و همواره اختلاف نرخی با این بازار دارد که دلیل اصلی آن فشار داخلی برای کمک به مصرف کنندگان است.
مشاور مجتمع فولاد خراسان بیان داشت: اکنون قیمت های محصولات فولادی وارد فضای رکود شده و از طرفی تقاضای مصرف در داخل نیز محدود است، بر این اساس اگر صادرات تقویت نشود تولید داخل نمی تواند جان تازه ای بگیرد.
وی تاکید کرد: کنترل صادرات فولاد، اکنون بازار را به سمت رکود بیشتر سوق داده است.

** انتقاد از سهمیه بندی ماهانه 20 هزار تنی فولاد در بورس برای واحدهای تولیدی
دشتیانی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایران به تجربه ثابت شده که در دوره های هفت تا هشت ساله که معمولا اوایل دوره دوم دولتهاست، جهشی در نرخ ارز اتفاق می افتد که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود.
وی گفت: از آنجایی که این کاهش ارزش پول ملی بجای دوره زمانی هفت تا هشت ساله، به یکباره اتفاق می افتد موجب کاهش شدید قدرت خرید مردم تا یک سوم می شود و گرانی، به مصرف کنندگان فشار زیادی وارد می کند.
مشاور مجتمع فولاد خراسان اظهار داشت: معمولا برای مساله گرانی دو راهکار در کشور در نظر گرفته می شود که در مورد نخست، از آنجایی که ریشه مشکل گرانی را در کمبود کالا به دلیل کمبود عرضه عنوان می کنند، با کاستن از صادرات به مصاف آن می روند.
وی اضافه کرد: در شیوه دوم، اما ریشه گرانی در کاهش ارزش پول ملی قلمداد می شود و برای جبران آن، افزایش صادرات و در نتیجه افزایش ارز وارداتی به کشور را پیشنهاد می کنند که در مقایسه با راهکار نخست، حکایت از تناقض در راه حل ها دارد.
دشتیانی گفت: معمولا در ایران برای رفع مشکل تورم و گرانی، راه حل نخست را در نظر می گیرند و تلاش می شود تا با کاهش، کنترل و سهمیه بندی صادرات با آن مقابله کنند؛ در این پیوند، تعیین سهمیه عرضه ماهانه 20 هزار تنی فولاد در بورس برای فولادسازان از همین دست راهکارهاست.
وی تاکید کرد: شاید چنین راه حل هایی در کوتاه مدت جواب بدهد، اما در حکم مسکّن است و در درازمدت منجر به کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه گرانی بیشتر و به خطر افتادن اشتغال می شود.
مشاور مجتمع فولاد خراسان با بیان اینکه بیکاری از گرانی خطرناک تر است، اظهار داشت: متاسفانه در کشور برای کنترل تورم به سمت اقدامات رکودزا می رویم.
وی تصریح کرد: راهکار اصلی رفع مشکل گرانی، افزایش صادرات بویژه در محصولاتی نظیر فولاد است که در آنها مزیت صادراتی داشته و ظرفیت های استفاده نشده زیادی داریم.
«اکنون تنها از 65 درصد ظرفیت فولادسازی کشور استفاده می شود.»
دشتیانی ادامه داد: در این صورت، هزینه های سربار واحدهای تولیدی کاهش یافته و بتدریج کاهش قیمت ها در بازار داخلی اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد: راهکار اصلی برای کاهش تورم و گرانی در کشور، افزایش صادرات است که به نفع تولیدکننده و مصرف کننده بوده و اشتغالزایی بیشتر را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید