139828

انتقاد از بکارگیری کارگران بازنشسته در معدن زغال سنگ البرز شرقی/ تامین اجتماعی: بازرسان اعزام می شوند

دنیای معدن - کارگران شاغل در معدن زغال سنگ طزره از به کارگیری تعدادی از افراد بازنشسته در بخش خدمات فنی تونل مادر از سوی یکی از شرکت های پیمانکاری انتقاد کردند.

به گزارش دنیای معدن، تعدادی از کارگران شاغل در معدن زغال سنگ طزره از واحدهای زیرمجموعه شرکت زغال سنگ البرز شرقی به خبرنگار ایلنا گفتند: یکی از پیمانکاران معدن زغال سنگ طزره حدود ۴ کارگری که از مجموعه معدن زغال سنگ طزره سالها پیش بازنشسته شده اند را دوباره در بخش فنی تونل مادر بکار گرفته و جایگزین نیروهای جوان و بیکار کرده است.

آنها با بیان اینکه به کارگیری نیروهای بازنشسته نوعی اقدام غیرقانونی است که فرصت های موجود شغلی را از کارگران آماده به کار سلب می کند، افزودند: بهره گیری از نیروهای بازنشسته در مشاغل سخت راه گریزی برای برخی کارفرمایان در پرداخت هزینه های قانونی استخدام کارگران بیکار فراهم می آورد در عین حال این عمل خلاف قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان است.

کارگران معدن زغال سنگ طزره تصریح کردند: همه این افراد سالها قبل با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده و هزینه بازنشستگی آن نیز پرداخت شده است اما در حال حاضر بار دیگر به جای یک نیروی کار جوان جویای کار مشغول کار شده اند.

این کارگران با بیان اینکه پرداخت برخی مزایای شغلی همانند دستمزد قانونی، پوشش بیمه، اضافه کاری و غیره که با استخدام نیروی جوان لازم است، در استخدام بازنشستگان لحاظ نمی شود، افزودند: برخی کارفرمایان با استخدام کارگران بازنشسته در این قبیل مزایا صرفه جویی می کنند و همین امر آنها را ترغیب به استخدام بازنشستگان می کند.

این گروه از کارگران با بیان اینکه به رغم تصریح قانون در خصوص منع بکارگیری بازنشستگان و افراد بازخرید شده، هم اکنون ۴ نفر از نیروهای شاغل در بخش خدمات فنی تونل مادر را کارگران بازنشسته تشکیل می دهند، اظهار داشتند: هر ماه شاهد هستیم تعداد زیادی جوان بیکار تحصیل کرده برای کار به بخش های مختلف معدن مراجعه می کنند که کسی به فکر آنها نیست. در این شرایط بکارگیری افراد بازنشسته ظلم آشکاری به نسل جوان و خانواده های آنهاست.

کارگران با بیان اینکه به طور معمول بهانه کارفرمایان متخلف برای به کارگیری افراد بازنشسته، انتقال تجربه برای نیروی کار جوان است، از مدیریت معدن زغال سنگ البرز شرقی درخواست کردند نظارت خود را بر شرکت های پیمانکاری در جذب نیروی کار جویای کار بیشتر کند.

اداره تامین اجتماعی شهرستان شاهرود در همین راستا ضمن تایید بکارگیری تعدادی از کارگران بازنشسته در بخش پیمانکاری معدن طزره، با بیان اینکه این موضوع از طریق بازرسان فنی تامین اجتماعی پیگیری می شود، اظهار کرد: باتوجه به گزارش جمعی از کارگران معدن زغال سنگ طزره به اداره تامین اجتماعی شاهرود، این موضوع با توجه به محدوده جغرافیایی از سوی همکارانمان در شعبه تامین اجتماعی شهرستان دامغان پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید