139822

بازار فولاد در محاصره امواج پیاپی

دنیای معدن - بازار فولاد روند نسبتا باثباتی را در هفته‌های اخیر پشت‌سر می‌گذارد به‌طوری‌که مقایسه قیمت‌ها با هفته قبل حکایت از تغییرات بسیار جزئی در قیمت‌ها دارد و این مساله نشان می‌دهد بازار وارد یک فاز انتظاری شده است؛ اما انتظار برای چه چیزی؟

به گزارش دنیای معدن، کارشناسان معتقدند دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند بازار را در فاز انتظار فرو ببرد. اولا قیمت ارز در بازار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شده و در این کانال وضعیت باثباتی را تجربه می‌کند. تا لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار در بازار تهران ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود. ثانیا دلار نیمایی نیز تقریبا به قیمت دلار بازار نزدیک شده است و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی نیز آن‌طور که شنیده می‌شود هفته آینده آغاز به‌کار خواهد کرد و حتی برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این بازار فعالیت خود را با قیمت زیر ۱۱ هزار تومان آغاز می‌کند که نتیجه این امر هیجانی شدن بازار بود. این مساله که به تقویت قیمت ریال منتهی می‌شود روی قیمت محصولات داخلی از جمله فولاد اثر مستقیمی به همراه دارد و در نتیجه تقاضا در بازار کاهش یافته و به عبارتی تقاضاکنندگان مترصد تغییرات آتی قیمت هستند تا اگر خریدی هم صورت گرفت با قیمت‌های مناسب‌تری صورت بگیرد. این مطلب به معنی موکول شدن تقاضا به آینده است اما ویژگی‌های ذاتی بازار فولاد با محوریت مصنوعات ساختمانی برای مصرف‌کننده نهایی اجازه تعویق خرید را نمی‌دهد مگر تغییرات جزئی.

در مقابل اما عرضه‌کنندگان نگران از این شرایط در تلاشند تا مانع از افت قیمت‌ها شوند. از طرفی بهبود عرضه‌های شمش در بورس که بعد از یک دوره نسبتا سخت رخ داد موضوعی است که از اهمیت زیادی برای بازار فولاد برخوردار است. البته قیمت‌ها هنوز دستوری است و همین موضوع حاشیه سود را برای بازار تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، با این حال بهبود روند عرضه شمش برای بازار مطلوب است هرچند هنوز میزان تقاضا برای آن بالاتر از حجم عرضه است. کارشناسان می‌گویند انتشار آمارهایی که نشان می‌دهد موانع صادراتی تا حدی اصلاح شده و روند صادرات بهبود یافته این نکته را متذکر می‌شود که فرآیند تولید به‌زودی تقویت شده و بار دیگر چرخه فولاد به حرکت در می‌آید اما به شرطی که اما و اگرهایی که در این مسیر در حوزه تامین مواد اولیه و کالاهای میانی هست برطرف شود. البته افت مداوم قیمت ارز در کنار سختگیری‌های دولت بر بازگشت ارز ناشی از صادرات می‌تواند فشار روی بازارهای داخلی را تشدید کند، با این حال وجود تقاضا در بازارهای جهانی می‌تواند برای صادرکنندگان مفید باشد.

نکته دیگر آن است که اکنون قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز روند کاهشی به خود گرفته است. نکته مهم آن است که جنگ تجاری بین آمریکا و چین با اثرگذاری روی قیمت‌ها و نزول نرخ باعث بهبود تقاضا در منطقه شده و این مساله می‌تواند فرصت مناسبی را برای فعالان این حوزه ایجاد کند. درحال‌حاضر در بازارهای چین کارخانه‌ها به‌دنبال تشدید جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن، قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند و این موضوع قیمت‌های صادراتی را نیز با کاهش روبه‌رو کرده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که فعلا روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی ادامه‌دار باشد که این مساله خبر خوبی برای صادرکنندگان ما نیست به‌خصوص آنکه قیمت ارز نیز روند کاهشی به‌ خود گرفته است. در بازار داخل نیز تقاضا به‌صورت جدی وجود ندارد بنابراین صادرکنندگان باید از ظرفیت‌های خود برای فروش در بازارهای خارجی استفاده کنند و هرچند حاشیه سود آنها کاهش می‌یابد اما در شرایط کنونی چاره‌ای نیست. البته این زمانی محقق می‌شود که دولت نیز از سختگیری دست بردارد.

در مورد تقاضای داخلی کارشناسان معتقدند تقاضا در شرایط فعلی بسیار پیچیده و تقاضاکنندگان سردرگم هستند، دلیل آن نیز سیگنال‌های قیمتی است. ناگفته پیداست که تقاضا در شرایط کنونی به تبعیت از روندی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، تقاضای عمده‌ای نیست و تقاضای مشخصی که در بازار وجود دارد تحت‌تاثیر هیجانات تغییر می‌کند. اکنون نشانه‌های افت قیمت به‌وضوح مشاهده می‌شود اما واقعا هیچ‌کس در بازار فولاد نمی‌تواند به صراحت از پایداری این شرایط سخن بگوید. اما آنچه مسلم است بازار فعلا در انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته و بر همین اساس نیز مهره‌های فعال در بازار تغییرجهت می‌دهند. البته هنوز در روزهای اوج تقاضای فصلی قرار داریم و همین روند کلی می‌تواند از نرخ‌های فعلی حمایت کند تا زمانی که هم تغییر فصل و هم فرارسیدن ماه محرم، تغییرات عمده را با خود به‌همراه آورد. روزهای آینده باز هم شاهد سردرگمی بازار خواهیم بود تا دورنمای قیمت‌های جهانی و همچنین نوسان نرخ ارز اثر خود را بر بازار بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید