139812

شرایط واردات و صادرات فلزات گرانبها تغییر کرد

دنیای معدن - مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت از اصلاح آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها در وزارت صمت و تصویب آن در شورای پول و اعتبار خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت اعلام کرد: آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها با پی گیری دفتر صنایع فلزی ولوازم خانگی وزارت صمت و با همکاری سایر دستگاههای ذیربط از جمله بانک مرکزی, ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز, سازمان ملی استاندارد و واحدهای تولیدی بخش خصوصی اصلاح در شورای پول و اعتبار تصویب و سپس توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

هاشمی توضیح داد: آیین نامه صدور، ورود و معاملات فلزات گرانبها از قبل از انقلاب تاکنون بازنگری نشده بود که با توجه به تغییر شرایط, ضرورت ایجاد اصلاحات وجود داشت.

وی گفت: درباره بازنگری این آیین نامه که منحصرا به طلا و فلزات گرانبها مربوط است مرجع و متولی صنعتی وجود نداشت که این موضوع را پیگیری و نواقص را برطرف نماید. لذا دفتر صنایع فلزی وزارت صنعت متولی شدچرا که این صنعت پتانسیل بسیار بالایی در امر اشتغال وصادرات دارد.

وی ادامه داد: بررسی این آیین نامه از یک سال و نیم پیش شروع و اصلاحات آن با حضور دستگاه های همکار و با محوریت وزارت صمت انجام شد. نمایندگان بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ناجا, وزارت اقتصاد و دارایی از جمله دستگاه های شرکت کننده در جلسات اصلاح آیین نامه صدور ،ورود فلزات گرانبها بودند.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با تصویب این آیین نامه در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی ،می توان گفت این آیین نامه واقعی تر شده و مشکلات و موانعی که با توجه به ماهیت صنعت طلا و شرایط مترقب بر فرایند آن تسهیل شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور ما در زمینه صادرات مصنوعات طلا این آیین نامه می تواند در جهت افزایش تولید این صنعت در داخل و صادرات آن تاثیرات بسزایی داشته باشد

هاشمی با اشاره به یکی از بندهای آیین نامه ورود و صدورفلزات گرانبها گفت: در تبصره 1 ماده 4 این آیین نامه آمده است اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز تولید می توانند پس از تایید وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به ورود فلزات گرانبهای ذوب شده خام به کشور با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام کنند؛ صدور تاییدیه انطباق شمش وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارداست.

دیدگاهتان را بنویسید