139774

استفاده چادرملو از ظرفیت معادن کوچک منطقه/مشارکت در معدن استرالیا

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه چادرملو از ظرفیت معادن کوچک منطقه استفاده می کند، گفت: طرحهای قابل توجهی در چادرملو اجرا شده و با امیدواری مسیر توسعه را طی می کند.

به گزارش دنیای معدن، محمود نوریان روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: چادرملو در کنار تولید و فعالیت اقتصادی خود همواره با حمایت از شرکت های نوپا اما توانمند دایره فعالیت خود را افزایش داده و به رونق کسب و کار به ویژه در منطقه کمک می کند.

وی بیان کرد: بومی سازی قطعات برای بیش از ۱۱ هزار قطعه در چادرملو انجام شده و چادرملو این کار را آغاز کرده است زیرا ما اعتقاد داریم هر قطعه ای داخل ایران قابل تامین است باید در داخل کشور ساخته شود.

نوریان ادامه داد: در این زمینه با جهاد دانشگاهی و دانشگاه امیرکبیر نیز طرح هایی در دست اجرا داریم، همچنین با شرکت گل گهر و توسعه معادن نیز قرارداد همکاری داریم.

مدیرعامل چادرملو افزود: در شرایط ناپایدار اقتصادی کشور به ویژه تحریم های آمریکا، چادرملو تلاش می کند به دور از حاشیه ها و موانع به کار خود بپردازد و در هر مقطعی بحرانها را مدیریت کند اما گاهی به دلیل برخی تصمیم گیری های نادرست و البته اجتناب ناپذیر، مشکلاتی برای تولید کنندگان و فعالات اقتصادی کشور به وجود می آید که روند فعالیت ها را با کندی مواجه می کند اما تاکنون مانع متوقف شدن طرح ها و برنامه ها نشده است.

نوریان عنوان کرد: طرح های قابل توجهی در چادرملو به انجام رسیده و همچنان با امیدواری مسیر توسعه شرکت را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به طرح های آتی و توسعه بخش چادرملو گفت: در نظر داریم در پروژه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره فولاد خراسان در سنگان مشارکت داشته باشیم همچنین چادرملو در پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس همراه با شرکت های گل گهر و مس سرچشمه مشارکت دار و قرار است این آب به مناطق مرکزی کشور انتقال یابد و صنایع از آن منتفع شوند که البته حجم این انتقال بیش از نیاز صنایع است.

مدیرعامل شرکت چادرملو تصریح کرد: طبق برنامه باید تا پایان امسال فاز اول این پروژه به اتمام برسد و شاهد رسیدن آب به استان کرمان و مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر باشیم.

نوریان درباره بهره برداری از معدن سنگ آهن در استرالیا نیز گفت: این سرمایه گذاری مشترک بین چادرملو، گل گهر و فکور صنعت است و مجوزهای لازم برای این کار گرفته شده و برخی مجوزهای زیست محیطی مانده و حداکثر تا یک سال آینده برداشت از معدن عملیاتی می شود که سهم چادرملو در این معدن ۲۵ درصد است و امید می رود تا یک سال آینده کارها به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در مورد طرح فولاد مکران نیز مذاکرات جدی انجام و مشاور انتخاب شده و باید طرح را ارائه دهد که در این طرح قرار است ۱۰ میلیون تن فولاد تولید کنیم و همزمان با راه اندازی مکران کنسانتره آن نیز از معدن استرالیا تامین شود.

نوریان خاطرنشان کرد: برای گندله سازی دوم شرکت چادرملو نیز اقداماتی انجام شده و در حال اخذ مجوز هستیم.

مدیرعامل چادرملو درباره آنومالی D۱۹ نیز گفت: کارهای مطالعاتی و اکتشاف تفصیلی این معدن در حال انجام است و قرارداد ژئوفیزیک بسته شده و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر با اخذ پروانه، بهره برداری از آن را آغاز کنیم.

نوریان در مورد ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی چادرملو نیز عنوان کرد: برای نیروگاه خورشیدی چادرملو نیز تامین اعتبار انجام شده و زمین این طرح نیز داخل نیروگاه است و تا آخر سال تجهیزات تامین خواهد شد البته اگر به مشکلات ارزی برخورد نمی کردیم ، تاکنون انجام شده بود.

وی در مورد صادرات نیز گفت: گاهی بخشنامه های وزارتخانه مانند برگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی را به همراه دارد و این در حالی است که ارز نیمایی درست هزینه نمی شود که ما در این زمینه پیشنهاد دادیم شرکت های بورسی مانند چادرملو که حسابشان روشن است را استثنا کرده و در آخر سال بررسی ها روی صادرات و واردات انجام شود و مابه التفاوت ارز هم مشخص شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو درباره افزایش سرمایه چادرملو نیز گفت: یک مرحله افزایش سرمایه در سال گذشته نهایی شد و به زودی ثبت نهایی می شود و سرمایه این شرکت به ۴۴ هزار میلیارد ریال می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید