139744

چاره ای جز بومی سازی قطعات ماشین آلات معدنی نداریم

دنیای معدن -برای اینکه ظرفیت معادن را افزایش دهیم، باید به فناوری های روز مجهز شویم، ضمن اینکه هرگونه فعالیت معدنی به تجهیزات ماشین آلات و ابزارآلات معدنی وابسته است و برای توسعه و ادامه کار معدن باید از ماشین آلات روز استفاده کرد اما با توجه به افزایش نرخ ارز و تحریم، تامین قطعات و ماشین آلات برای بسیاری از معدنکاران دشوار است. به گزارش ماین نیوز، به گفته فعالان معدنی در بازارهای بین المللی نرخ ماشین آلات درجه دوم آن قدر زیاد شده که با نرخ سال گذشته ماشین آلات نو برابری می کند.

به گزارش دنیای معدن، دراین بین برخی باور دارند که تحریم ها سبب خیر شده تا به دانش خود تکیه کنیم و از متخصصان داخلی بهره ببریم اما برخی دیگر هم باور دارند که باید واقع بین باشیم چراکه تحریم ها فقط مشکلات ما را افزایش داده اند و نمی توان از آنها به عنوان فرصت یاد کرد. روزگار معدن درباره معضل تامین قطعات و ماشین آلات معدنی، پای حرف کارشناسان این حوزه نشسته است.

معدن نیازمند ابزار و ماشین آلات پیشرفته
سعید چهره چلگانی، استاد دانشگاه لولئا سوئد در رشته فرآوری مواد معدنی و مدیر مسئول ۲ نشریه انگلیسی زبان در کشور سوئد در گفت وگو با صمت اظهار کرد: آن طور که از شواهد پیداست، پیش از شروع تحریم ها پیش بینی هایی در زمینه مقابله با آنها در راستای چگونگی تامین ماشین و ابزارآلات معدنی در کشور انجام شده بود. بنابراین نیاز به تولیدات، فناوری های خارجی و تاثیر منفی تحریم ها بر تامین ابزار و ماشین آلات همواره مورد توجه بوده است.
این پژوهشگر حوزه معدن ادامه داد: اما دور زدن تحریم ها در سطح بالا هزینه خیلی زیادی را ایجاد می کند چراکه هم بازیگران زیادی را در این حوزه فعال می کند و هم موجب ایجاد رانت می شود. تحریم ها باعث می شود ماشین آلات کارکرده حتی به نرخ نو عرضه شوند و بر فعالان اقتصادی فشار زیادی وارد نشود.

چهره چلگانی در پاسخ به این پرسش که استفاده از دانش داخلی چقدر می تواند در رشد و تولید ماشین آلات معدنی مفید باشد، گفت: تاثیر این مسئله کم است و در این زمینه باید واقع بین باشیم. شاید بتوانیم چند قطعه را تولید کنیم اما در خیلی از صنایع کم توانیم و نیازمند فناوری پیشرفته هستیم. او ادامه داد: برای نمونه، شرکت های خودروسازی در داخل داریم که از نظر توان تولید، غول های صنعتی در ایران به شمار می آیند اما با تحریم، تولیدات آن تجهیزات و فناوری ها قفل شد زیرا در خیلی از موارد ازجمله دانش روز، تجهیزات لازم و مواد اولیه ضعیف هستیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: پیش آمده که خارجی ها مواد اولیه را در ابتدا از خودمان تهیه می کنند و محصول را با نرخ بالاتر به ما می فروشند. مثال خارج از معدن آن، برخی داروهایی است که از زعفران ایرانی ساخته شده و با چند برابر نرخ وارد کشور می شوند. به این ترتیب می بینیم که نمی توانیم درباره ماشین آلات پیشرفته معدنی، وابستگی به تجهیزات خارجی را از بین ببریم.

این پژوهشگر معدنی با انتقاد از اینکه بومی سازی نمی تواند در کشور شکل بگیرد، ادامه داد: هر جا شنیدیم که ما این مورد را بومی سازی کردیم، بترسید چون چیزی که ریشه ای در داخل ندارد در واقع بومی نیست و ما نمی توانیم تا زمانی که بنیان جدید و درستی برای آن ایجاد نکرده ایم موضوعی را بومی کنیم.
او ادامه داد: در شرایط کنونی می توانیم از آن کپی برداری کنیم و خوب می دانیم که همیشه اصل از کپی بهتر است و استفاده از کپی می تواند منجر به لطمه های اقتصادی شدید در بلندمدت شود. به این ترتیب به استفاده از ظرفیت های داخلی در تهیه کامل ماشین آلات معدنی خیلی امیدوار نیستم و می دانم تاثیر کمی دارند.

از فرسودگی ماشین آلات رنج می بریم
محمدرضا میرزا باقری، مدیر بازرگانی شرکت ذوب فلزات یزد که در حوزه تولید انواع گلوله های آسیاب معادن کشور و خردایش سنگ فعالیت می کند نیز به صمت گفت: هرچه بیشتر از صنعت و معدن حمایت شود کشور رو به پیشرفت می رود. این فعال معدنی اظهار کرد: متاسفانه امروز شرکت های معدنی از تجهیزات و ماشین آلات فرسوده رنج می برند و به دلیل تحریم ها در هماهنگی با فناوری روز مشکل دارند.

این در حالی است که اگر فناوری روز باشد از نظر کیفیت و کمیت، توان و عرضه ما را افزایش می دهد. میرزا باقری با اشاره به مشکلات واردات مواد اولیه ماشین آلات معدنی گفت: ازآنجایی که در حوزه معدن، بسیاری از مواد اولیه را وارد می کنیم، اگر مشکل ارز کمتر شود واردات و صادرات خیلی راحت تر انجام می شود. این در شرایطی است که متاسفانه در حال دور شدن از بازارهای بین المللی هستیم. این فعال معدنی با تاکید بر اینکه برای رونق صادرات باید بخش دولتی ورود کند، اظهار کرد: صنایع بزرگ امیدشان به صادرات است و هرچه صادرات بیشتر باشد به سود کشور و تولیدکننده است. دراین بین اگر دولت بتواند کار را تسهیل کند و به قولی بین صنعت، معدن و دولت آشتی برقرار شود، مشکلات این حوزه هم برطرف می شود.

میرزا باقری با اشاره به اینکه تحریم ها بر وضعیت معادن موثر هستند، ادامه داد: تحریم ها به و یژه در زمینه واردات محسوس هستند. وقتی تحریم می شویم کشورهای ثالث درگیر می شوند و هزینه تمام شده افزایش می یابد. دراین بین هرچه فشار بیشتر شود مشکلات هم بیشتر می شود.
این فعال معدنی به محاسن تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت: در این شرایط مجبور می شویم به دنبال بومی سازی و خودکفایی برویم. شرکت هایی در ایران داریم که سعی کرده اند ماشین آلات را تولید کنند. برای نمونه تا ۱۰ سال پیش شولدرهای ریل قطار در انحصار شرکت پاندرول انگلیس بودند اما با همکاری راه آهن توانستیم بومی سازی کنیم و خودکفا شویم. بنابراین اگر بتوانیم فرسودگی ها را به وسیله مهندسی معکوس حل کنیم، بهتر است. در این زمینه مهندسان توانایی بومی سازی فناوری را دارند.

او به نقش دانشجویان و کار عملی آنها اشاره کرد و گفت: برای بومی سازی باید بین دانشگاه و صنعت آشتی ایجاد کنیم. اگر بتوانیم دانشجوها را در عمل فعال کنیم نتیجه بهتری می گیریم. دانشجو هر چه فنی تر و تجربی تر شود، کاربردی تر عمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید