139695

راه اندازی معادن کوچک در مناطق محروم آغاز شده است

دنیای معدن - معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: راه اندازی معادن کوچک در استان های محروم آغاز شده است.

به گزارش دنیای معدن، جعفر سرقینی که امروز در همایش رونق تولید با احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس سخن می گفت، تصریح کرد: ٣٠ درصد ارزش افزوده در بخش معدن متعلق به معادن کوچک است اما ٧٠درصد اشتغالزایی به همراه دارد.

به گفته وی، ارزش تولیدات معادن کوچک مقیاس راه اندازی شده سالانه ٥٠ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه توسعه معادن کوچک بهترین رویکرد برای اشتغالزایی پایدار است، گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت مصمم به توسعه طرح احیا و توسعه معادن کوچک است. سرقینی خاطر نشان کرد: در این طرح باید مناطق محروم را بیشتر مورد توجه قرار داد.

وی درباره ارزش تولیدات معدنی کشور اظهار داشت: سال گذشته ارزش مواد معدنی و زنجیره فرآوری حدود ٢١ میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پنل سیاست ها و برنامه های حمایتی برای پیاده سازی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه ۴ ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت به شکل مشترک بین مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی تدوین و در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۷ از سوی وزیر ابلاغ شد. این نقشه گام به گام در حال اجراست و یکی از این بندها، برگزاری همایش و توجه به معادن کوچک مقیاس است.

این عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس ادامه داد: به رغم پیگیری های انجام شده برای پذیرش پروانه معدن به عنوان ویقه بانکی، اما این مهم عملی نشده است.

وی در عین حال گفت: با حمایت صندوق توسعه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی می توان این کار را انجام داد. اسماعیلی افزود: بودجه این صندوق افزایش یافته و به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده اما کافی نیست و نیاز به تقویت آن است.

وی با بیان اینکه حقوق دولتی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، افزود: این موضوع در شورای عالی معادن برای محول شدن به سازمان نظام مهندسی معدن مطرح شد که مورد توافق واقع شد. به گفته وی، اکنون سازمان نظام مهندسی معدن در حال کار برای تعیین فرمول مشخص برای این منظور است تا به توافق برسد و اعتراض ها به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: تضمین خرید محصولات به مفهوم کمک به معادن کوچک است و دولت باید با هماهنگی معادن بزرگ این اقدام را انجام دهد. اسماعیلی ادامه داد: فرآوری موبایل برای توسعه معادن کوچک باید تقویت شود.

اقدامات آموزشی ایمیدرو برای معادن

عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس درباره عملکرد ایمیدرو اظهار داشت: یکی از اقدامات ایمیدرو برای بخش معدن و صنایع معدنی، آموزش است و از آنجا که بخش خصوصی نمی تواند هر کدام واحدی برای آموزش داشته باشد، دولت باید در این زمینه دستورالعملی پیوسته داشته باشد. وی تاکید کرد: ایمیدرو تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده است به طوری که ۶۰۰ دوره آموزشی برای معادن اجرایی شده است.

وی همچنین گفت: سازمان نظام مهندسی معدن با برخورداری از نیروی انسانی متخصص برای ورود به بخش معدن آمادگی دارد.

به گفته اسماعیلی، سازمان نظام مهندسی معدن می تواند در حوزه تحقیق و توسعه به معادن بخش خصوصی کمک کند. وی افزود: این سازمان برای پذیرش مسئولیت پنجره واحد (دریافت مجوزهای معدنی در کوتاه ترین زمان) اعلام آمادگی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید