139685

اقتصادی‌شدن تمام معادن با تغییر قیمت دلار

دنیای معدن - تغییر دلار برداشت از همه معادن حتی معادن با عیار کم را هم اقتصادی کرده است.

علیرضا شهیدی، سرپرست سازمان زمین‌شناسی، این نظر کارشناسان را تأیید می‌کند اما می‌گوید بهبود تکنولوژی هم در اقتصادی‌شدن این معادن بی‌تأثیر نیست. او بیان می‌کند: سازمان زمین‌شناسی حدود 17 تا 18 سال است به بحث اکتشاف ذخایر پنهان ورود کرده است. ذخایر پنهان ذخایری زیرزمینی هستند و هیچ اثری از آنها در سطح زمین دیده نمی‌شود. برای اکتشاف این ذخایر از ابزاری به اسم ژئوفیزیک هوایی استفاده می‌شود و بر اساس ژئوفیزیک هوایی، به دنبال این هستیم منابع و معادن عمق زمین را اکتشاف کنیم. اقدامات خوب انجام دادیم و در کردستان توانستیم معادن آهن، طلا و مس پیدا کنیم. در خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و خیلی از استان‌های دیگر که از این تکنولوژی استفاده کردیم، توانستیم به اکتشاف ذخایر پنهان برسیم. مشروح گفت‌وگو با علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی، در ادامه می‌آید.

‌ سازمان زمین‌شناسی برای تأمین زیرساخت‌های معادن کوچک چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

توسعه معادن کوچک‌مقیاس که مطرح شده، جزء کارهایی است که بر عهده شرکت تهیه و تولید گذاشته شده است. آنها باید در این‌باره وارد عمل شوند. ما در بحث اکتشاف همه معادن، صرف‌نظر از مقیاس آنها نقش داریم و نقش اساسی خود را برای شناسایی معادن پیگیری می‌کنیم.

‌معادن کشور بیشتر در کدام استان‌های کشور پراکنده هستند؟

معادن در سراسر کشور پراکنده هستند. بر اساس موقعیت زمین‌شناسی، تعداد معادن در استان کرمان، خراسان یا یزد نسبت به مثلا استان ایلام بیشتر است ولی این‌گونه نیست که در ایلام معدنی وجود نداشته باشد. آنجا هم معادن خاص خود را دارد. معادن سنگ گچ و بیشتر غیرفلزی در این منطقه وجود دارد. اگر معادن هیدروکربورها را در نظر بگیریم، بیشتر در خوزستان وجود دارد و در ایران مرکزی این معادن وجود ندارد.

‌کارشناسان بر این باورند برداشت از معادن کوچک گروهی صرفا به دلیل تغییر قیمت دلار به مرز اقتصادی‌بودن رسیده‌اند در حالی که برخی از آنها عیار مناسب برای استخراج ندارند. این مسئله صحت دارد. ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که معادن با عیار پایین استخراج می‌کنیم؟

این‌گونه نیست. ما معادن پرعیار زیاد داریم. یک‌سری از معادن هم هست که کم‌عیار است. برداشت از این معادن کم‌عیار در گذشته مقرون به صرفه نبوده است. غیر از بحث قیمت دلار بحث فراوری و پیشرفت علم را هم داریم. در گذشته ممکن بود به دلیل نبود تکنولوژی فراوری در عناصر کم‌عیار؛ برداشت از این معادن غیراقتصادی باشد اما در حال حاضر می‌توانیم استخراج انجام دهیم. البته افزایش قیمت ارز را نمی‌توانیم ندیده بگیریم و این مسئله بر اقتصادی‌شدن معادن تأثیر داشته است اما در حال حاضر نمی‌توانم سهم بهبود فناوری و افزایش قیمت ارز را در اقتصادی‌‌شدن این معادن اعلام کنم.

‌ برخی بر این باورند معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی با توجه به وضعیت لایه‌ها غیراقتصادی هستند. با وجود این، مجتمع‌های دولتی به دنبال استخراج این معادن هستند. در این‌باره چه نظری دارید؟

با توجه به اینکه ارزش جهانی زغال بالا رفته است، در حال حاضر همه معادن زغال‌سنگ ما اقتصادی هستند.

به همین دلیل، بخش خصوصی و حتی افراد به صورت محلی، از معادن زغال‌سنگی که در اختیار داشتند و شاید رها کرده بودند، بهره‌برداری می‌کنند. زغال‌سنگ جزء مواد معدنی اقتصادی است. با توجه به نیازی که کشور برای خوراک فولاد دارد، زغال‌سنگ ارزش اقتصادی بالایی دارد.

‌حجم ذخایر معدنی کشور چقدر است؟

در مواد معدنی مختلف فرق می‌کند. در گچ رتبه دوم در جهان هستیم. در 30 عنصر جزء 15 کشور اول دنیا هستیم.

آنچه به‌عنوان زمین‌شناسی ثبت شده، ذخایر ما 55 میلیارد تن است. از این مقدار 370 تا حدود 400 میلیون تن سالانه برداشت داریم. از نظر معدنی در دنیا با توجه به اکتشافات تاکنون جزء 15 کشور دنیا هستیم.

‌در معادن با ارزش بالا جزء 15 کشور دنیا هستیم؟ مثلا ذخایر طلا در کشور وضعیت مناسبی دارد؟

بله مثلا یک‌سری از استان‌ها مثل کردستان، آذربایجان، خراسان و سیستان‌وبلوچستان جزء استان‌های طلایی ما هستند. معادن طلا با عیار خوب و مناسب در این مناطق وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید