139649

استقبال از سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس

دنیای معدن -طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، سال هاست که در اندیشه توسعه دولت ها قرار گرفته است و در این مسیر مشکلاتی شامل دانش فنی و مهندسی اکتشاف، استخراج و فرآوری، آموزش تخصصی ایمنی و فنی، تامین زیرساخت ها، تامین منابع مالی مورد بررسی قرار گرفته است .

صبا نمایشی- به گزارش دنیای معدن، حالا با توجه به نیاز اساسی اقتصاد کشور به توسعه تولید و صادرات این طرح در حال اجرا قرار گرفته است .حسام مقدم علی فعال سازی معادن کوچک مقیاس، برای رونق اقتصادی کشور و به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته را امری ضروری دانست .

معاون بهره برداری و اکتشاف تهیه و تولید مواد معدنی با تاکید بر اینکه معادن کوچک مقیاس از ظرفیت های بلقوه ای برخوردارند گفت:اکنون استان های شرقی به ویژه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان این طرح کلید خورد ه است و فرایند استفاده از معادن کوچک مقیاس در حال حرکت است . برای تامین مواد اولیه شرکت های بزرگ، نیاز به فعال سازی این نوع معادن است. به گفته مقدم علی ، عدم اکتشاف ، تامین مالی تکنولوژی عواملی بوده است که این معادن تا امروز به بهره برداری نرسیده اند

بخش معادن کوچک مقیاس طی سال های گذشته در ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تامین برخی از مواد اولیه معدنی و نیاز صنایع، این برنامه را در فعالیت های خود قرار داده بود. از این رو، طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، به بررسی و رفع مشکلات این نوع معادن می پردازدوی در ادامه یاد آور شد : اشتغالزایی و توسعه تولید مواد معدنی درراستای صادرات و تامین نیاز کشور از اهداف بهره برداری و احیای این معادن بشمار می آید . به گفته معاون بهره برداری و اکتشاف تهیه و تولید مواد معدنی ، اکنون باید در فعال شدن این معادن تلاش های لازم انجام بگیرد چراکه این معادن به هم افزایی دانش فنی و فناوری، تامین منابع مالی، امید، انگیزه و توجه بیشتر نیاز دارند.

این مسئول با تاکید بر اینکه طی فراخوان از سرمایه گذاران داخلی برای مشارکت در این طرح دعوت شده است که با توجه به نیاز کشور به اکتشاف و استخراج مواد معدنی دربهره برداری از این ظرفیت ها بی بهره نمانند .مقدم علی در پاسخ به این سوال که در شرایط تحریم استقبال سرمایه گذاران خارجی ارا از این طرح چگونه ارزیابی می شود گفت : شرایط برای حضور و مشارکت در این طرح ها برای همه سرمایه گذاران فراهم است اما با توجه به موقعیت تحریم ، سرمایه گذار خارجی باید با در نظر گرفتن شرایط به این عرصه ورو د داشته باشد و ما نیز استقبال می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید