139550

صادرات سنگ لرستان به22 کشور جهان/ افق روشنی برای احداث پایانه سنگ وجود ندارد

دنیای معدن - معاون معدنی سازمان صمت لرستان گفت: با گذشت حدود سه سال از صدور مجوز پایانه سنگ خرم آباد اما افق روشنی پیش روی احداث آن وجود ندارد.

به گزارش دنیای معدن، جمال مومیوند امروز با اشاره به اینکه مجوز احداث پایانه سنگ لرستان حدود سه سال پیش صادر شد، اظهار کرد: اما به دلایلی و با گذشت سه سال افق روشنی برای احداث این پایانه مشاهده نمی شود.

وی افزود: طولانی شدن پروسه موافقت محیط زیست، محول شدن کار به حوزه بازرگانی و تجارت و طولانی شدن مجوز سازمان توسعه و تجارت بخشی از مواردی است که موجب شده کار آن طور که بایدوشاید پیش نرود و به نوعی بی انگیزگی سرمایه گذار را به دنبال داشته است.

معاون معدنی سازمان صمت لرستان تأکید کرد: به نظر می رسد اگر پیگیری کار به معاونت معدن محول می شد پروژه بهتر نتیجه می گرفت زیرا حوزه بازرگانی و تجارت مشغله و اولویت های مهم تری را در حوزه کاری خود دارند.

مومیوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای هر استانی تنها یک مجوز پایانه سنگ صادر می کنند بنابراین بلاتکلیفی پایانه سنگ خرم آباد کارنامه قابل قبولی برای استان نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعریف برخی از پایانه سنگ ایجاد انبار سنگ است، تصریح کرد: در حالی که انتظار ما از پایانه سنگ مجموعه ای از فعالیت ها مانند تأمین تقاضای سنگ، محل ورود سرمایه گذاران برای پیش خرید سنگ، آزمایشگاه فنی و تخصصی و به طورکلی برندینگ سنگ استان است،.

معاون معدنی سازمان صمت لرستان گفت: در پایانه سنگ فضای رقابت ایجاد و دست واسطه ها کوتاه می شود همچنین می توان سنگ استان را به خوبی به دنیا معرفی کرد، در پایانه سنگ مدنظر ما برگزاری کنفرانس و جلسات نیز امکان پذیر است.

مومیوند افزود: نکته دیگری که بادی مدنظر قرار بگیرد این است که سرمایه گذار احداث پایانه سنگ باشد تا بتواند ارتباط مطلوبی را با خریداران و سرمایه گذاران حوزه سنگ برقرار کند.

وی تأکید کرد: درصورتی که طرح مورد نظر ما درخصوص احداث پایانه سنگ اجرایی شود می توان لرستان را به قطب تجارت سنگ در کشور تبدیل کرد.

معاون معدنی سازمان صمت لرستان بیان کرد: برای احداث و تکمیل پایانه سنگ لرستان باید ادارات ذی ربط مانند منابع طبیعی، شرکت شهرک ها و راه و شهرسازی تعامل داشته باشند همچنین مدیران ارشد استان نیز باید پای کار باشند.

مومیوند با اشاره به اینکه سنگ لرستان به 22 کشور صادر می شود، افزود: بااینکه ذخایر سنگ تزئینی در استان زیاد نیست یعنی حدود 2درصد است اما استخراج سنگ تزئینی 5 درصد بوده که نسبت به سهم ذخایر خوب است.

وی ادامه داد: سنگ گوهره لرستان برندینگ است و قابلیت صادرات دارد و می توان گفت به دلیل ارزان بودن، بازار پسند بودن رنگ آن و استحکام خوبی که دارد در دنیا طرفداران زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید